RECENZIJA

MMXXV Novi nosač zvuka riječkog glazbenika Vlade Simcicha Vave: glazbene posvete književnim djelima prijatelja iz Ri Lita

Marinko Krmpotić

Dizajn omota albuma potpisuje Mladen Stipanović

Dizajn omota albuma potpisuje Mladen Stipanović

Pjesme posvećene riječkoj književnoj sceni Vava je »uokvirio« tako da su prva i posljednja pjesma vezane uz njemu dva iznimno draga djela svjetske književnosti, a između njih smjestilo se jedanaest bisera literature Grada Koji Teče



Obično je o instrumentalnim albumima i teško i lako pisati. Lako jer glazbu zaista može svatko tumačiti kako njemu odgovara, teško zato jer nije uvijek lako shvatiti što je »pjesnik htio reći«. No, kod instrumentalnih albuma Vlade Simcicha Vave strah pri tumačenju nestaje.


Naime, zbog svog velikog znanja vezanog uz suvremenu kulturu te mogućnosti vladanja raznim instrumentima, Simcich uz svoje skladbe uvijek veže, od naziva pa do izvedbe, mali milijun asocijacija pa je slušanje njegove glazbe uvijek i osvježavanje sjećanja na pojedine nezaboravne trenutke uz neke od davnih divnih rock pjesama, filmova, knjiga…


S glazbene strane vješto, s emocionalne iskreno i vrlo dojmljivo, Vava u svakom svom instrumentalu i svog novog albuma gradi svoju priču koja potom postaje i naša nudeći nam izlazak iz sfera njegovih osjećaja u svijet vlastitih emocija.


Dokumentarni film »Stisni play – Ri Lit«



Album je sniman paralelno s dokumentarnim filmom »Stisni play – Ri Lit« redatelja Anđela Jurkasa. Za produkciju albuma zadužen je sam Vava, dok je mastering napravio Matej Zec iz GIS studija. Vizualnu stranu projekta, uključujući dizajn omota, potpisuje Mladen Stipanović iz SMART studija.

Gitara i synth


Glavna »oružja« Vavi su ovog puta gitara i synth kojima će povremeno dodavati i neke druge instrumente ili zvučne efekte, ali u srži će svake skladbe ovog albuma biti međuigra ta dva instrumenta koja osiguravaju bogatu i snažnu podlogu vezanu, u slučaju ovog albuma, uz književnost.


Naime, Vava se ovog puta kroz niz instrumentala osvrnuo na knjiženi rad neformalne riječke književne skupine Ri Lit, koje je i sam dio, te stvorio niz pjesama posveta nekima od književnih djela svojih prijatelja i suradnika.


Te pjesme posvete riječkoj književnoj sceni Vava je »uokvirio« tako da su prva i posljednja pjesma vezane uz njemu dva iznimno draga djela svjetske književnosti, a između njih smjestilo se jedanaest bisera literature Grada Koji Teče.


Album otvara tema »1984« vezana uz istoimenu kultnu knjigu Georgea Orwela, ali i uz »Diamond Dogs«, čuveni album Davida Bowieja koji se trebao zvati »1984«, ali Orwelova obitelj to nije dozvolila.


Sjajne gitarističke rock solaže visokih tonova i sneni synth u skladbi koja istodobno nudi i nježnost i agresivnost, bliži su po izrazu Bowiejevoj elektroničkoj berlinskoj, no glam rockom još uvijek obojenoj »Diamond Dogs« fazi, ali je bez imalo sumnje ovaj hommage Bowieju i Orwellu odličan.


Isto je takav i završni trenutak albuma, skladba »Sva imena« kojom Vava podiže spomenik istoimenoj knjizi portugalskog nobelovca Josea Saramaga kombinirajući i u toj skladbi nježnost i povremenu agresivnost, dajući ipak prednost nježnosti, što je pravi odabir za kraj jednog odličnog i produhovljenog instrumentalnog albuma koji nudi više od sat vremena glazbe.



Vlado Simchich Vava, Foto: BLAGOJA PEŠIĆ

Najavni singl

Najavni je singl albuma pjesma »Srce od gume«, hommage istoimenom Vavinu romanu iz 2014. godine. Za videoverziju pjesme zaslužan je Lav Jurkas, sin redatelja Anđela Jurkasa, koji je surađivao i na montaži spomenutog filma.

Riječka glazbeno-književna avantura


U riječku glazbeno-književnu avanturu Vava kreće skladbom »Visoke trave« nudeći kroz čak 11 minuta i 44 sekunde svoje viđenje istoimenog briljantnog antiratnog i društvenog romana Zorana Žmirića.


Slijede agresivnija, rokerskija i gitarama »nervoznija« tema »Mostovi«, vezana uz zbirku poezije Davora Mandića, da bismo preko njegovih i Vavinih mostova došli do »Vražjeg prolaza«, čuvenog goranskog turističkog lokaliteta, ali i romana Milana Zagorca, pri čemu je Vavin glazbeni odraz tog književnog djela obojen napetošću, agresivnošću i blagim ozračjem horora, što je i logično s obzirom na ime i karakteristike tog divljeg šumskog lokaliteta.


Određena nota tajnovitosti i misterioznosti kroz opet sjajnu kombinaciju zvuka syntha, na koji idu odlične nenametljive gitarističke solaže, vlada i u temi »Vi niste ovdje« vezanoj uz knjigu Doris Pandžić, a synth pop osamdesetih u uvodu te kasnije blagu okrenutost psihodeliji i eteričnosti, svojevrsnom space ozračju slušamo u posveti Tei Tulić, temi »Strvinari starog svijeta«.


Dunja Matić i njena »Mirovanja« bogato su orkestrirana, ritmična i snena te vrlo ugodna, odnosno jedna od niza skladbi ovog albuma uz koje se čovjek može opustiti i odlutati u neke druge sfere.


»Otkinuti listovi gline« roman je Gordane Brkić koji nakon uvodnog poigravanja synthom nudi rock, što je i logično s obzirom na povezanost te knjige s glazbom grupe Pearl Jam, kao što je i razbarušena razigranost tipična za »Osamotne okolnosti« posvećene kreativnosti i genijalnosti Envera Krivca, i to ne samo u književnosti, već i u glazbi, što Vava vrlo dobro zna na temelju zajednički napravljenog albuma s Krivčevim »Japanskim premijerima«.


Nastavak putovanja

Na pitanje kako je došao na ideju da glazbom poprati rad svojih Ri Lit kolega, Simcich je odgovorio:


– Apsolutno mi je okidač bilo Jurkasov film, kao i neslužbena druženja tijekom dogovaranja i priprema oko početka snimanja s prijateljicama i prijateljima iz Ri Lita. Budući sam već participirao na filmu s nekoliko muzičkih tema, ovaj je album bio jednostavno nastavak tog putovanja kroz rukopise pisaca.


Jednom kad se »špina« otvorila, nisam se mogao zaustaviti pa sam samo nastavio s bilježenjem ideja. Većina materijala je nastala tijekom ove godine, no, čini mi se da barem jedna četvrtina seže i u prošlogodišnja snimanja.


Kad bih to sažeo u neke vremenske jedinice, rekao bih da je proces sazrijevanja trajao šest do sedam mjeseci.


Na pitanje bi li se ovakva posveta mogla uobličiti i kad je riječ o Ri Rock sceni, kazao je:


– Ideja je izvrsna! Trebam sad malo vremena kako bih uobličio koncept pa tko zna, možda…

Za opuštanje i uživanje


Slijedi »Srce od gume«, ritmična i čvrsta glazba utemeljena na vlastitom, Vavinom romanu, da bi u »4 brave« ritam bio promijenjen pa sve djeluje produhovljeno, sjetno i nježno, u stilu onoga što je u istoimenoj knjizi stvorila Željka Horvat Čeč. Nastavak tog sjetnog ozrača dominira i u temi »Zaljubljeni duhovi« kojom Vava umješno prati zbirku priča Zorana Krušvara, a odlično »Listanje kupusa« Igora Beleša inspiriralo ga je za bržu i agresivniju skladbu u kojoj se, jedinoj na albumu, čuje i razgovor na engleskom jeziku i to očigledno usmjeren na isticanje poruka tog divnog antiratnog romana.


Iako je album vezan uz ovu godinu – MMXXV »u prijevodu« s rimskog brojevnog sustava znači 2025. – on pokriva puno duže razdoblje kad je riječ o knjigama kojima su skladbe ovog albuma posvećene.


Štoviše, slično kao i neke od »citiranih« knjiga, i ovaj se album može »čitati« kad poželite čuti nešto dobro, opustiti se i uživati.


Izdavač o albumu

Glazbeni izraz na albumu varira od ambijentalnog down tempa do dream popa, a sve prožima bogati elektronički zvuk. Sintesajzeri stvaraju gustu, sanjivu atmosferu, u koju se savršeno uklapa prepoznatljiv Vavin gitarski zvuk, s jasnim utjecajem shoegaze stila.


Album ‘’MMXXV’’ predstavlja novu fazu u Vavinoj glazbenoj evoluciji, gdje se susreću zvučni eksperimenti i duboka emotivna izražajnost.


Ovom glazbenom kolekcijom Vava potvrđuje svoj status umjetnika koji neprestano pomiče granice, a album će zasigurno pronaći svoje mjesto među ljubiteljima njegovog jedinstvenog glazbenog izričaja – piše u pratećem press materijalu.