VEDRAN KARUZA
Ovih sam dana pročitao u njihovu priopćenju da je Biograd Boat Show izrastao u jedan od pet vodećih nautičkih sajmova u Europi i jedan od 12 vodećih u svijetu
povezane vijesti
Danas u predvečerje u Biogradu na Moru bit će zaključen nautički sajam Biograd Boat Show, 27. po redu. Neću ovdje objavljivati nikakav izvještaj sa sajma ili, eventualno, reportažu. Sajam traje od srijede, medijski je dobro popraćen i ništa novoga ne bih mogao ponuditi. Na sajmu nisam bio, pa da se raspišem o svemu viđenome i doživljenome. Planirao sam otputovati, ali… Nema potrebe objašnjavati razloge odustajanja.
Godinama sam posjećivao biogradski sajam, bio na njemu sigurno dvadeset puta. Zaustavila me ona famozna koronagodina. Posjećivao sam Biograd, razgledavao stotine svakojakih plovila, na nekima i zaplovio, pratio sve ostalo što je na sajamski ogled pristizalo sa svih strana svijeta. Razgledavao sam sajam i istodobno svjedočio njegovu rastu. Skoro pa do današnje veličine, kada se svrstao među europske velikane. Ne tako davno organizatori su se hvalili najvećim sajmom u ovom dijelu Europe, a ovih sam dana pročitao u njihovu priopćenju da je Biograd Boat Show izrastao u jedan od pet vodećih nautičkih sajmova u Europi i jedan od 12 vodećih u svijetu. Ne znam jesu li baš tako visoko pozicionirani, nikome ne treba zamjeriti što se hvali, ali ne mora se iskakati iz okvira realnosti. Tipično za nas s ovih prostora.
IDEALNA NAUTIČKA LOKACIJA
Ponavljam samo neke brojke. Na sajmu se prezentira više od 400 izlagača, a ono što je za javnost najzanimljivije, predstavljeno je oko 500 plovila, s pedesetak premijera, od sajamskih do svjetskih. Nisu mi potrebna objašnjenja vezano uz tu ponudu, prošao sam mnoštvo sajmova, dobro znam što se na kojemu može vidjeti, kome je namijenjen sajam i njegova postava. Biograd je mali gradić, sajam nije organiziran za njegove žitelje, niti za one iz šire okolice. Prevelik bi to bio sajam samo za lokalne posjetitelje.
Nautički gledano Biograd ima idealnu lokaciju, smješten je praktički na ulazu u Kornate, najatraktivniju destinaciju većini nautičara koji plove hrvatskim Jadranom. Biograd, također, ima izrazito dobru prometnu poziciju, pokraj njega prolazi autocesta, u blizini su dvije međunarodne zračne luke, lako je dostupan i onima s udaljenijih područja, čak i inozemnih. Jasno, posjetitelji iz udaljenijih gradova ne dolaze samo zbog sajma. Takvi iskorištavaju priliku za produženi vikend, mnogi zaplove budući da je u marini privezana velika charter flota, a možda imaju na vezu i vlastito plovilo. Kada je lijepo sunčano vrijeme, a to se često događa, iako ne i ove godine, ljudi s kontinenta ne odolijevaju izazovu jesenskog kupanja. Dok sam posjećivao sajam, viđao sam mnogo takvih.
VLASTITI PROSTOR
Biograd Boat Show organizira hotelska kuća Ilirija iz Biograda, u čijem sastavu posluje Marina Kornati, domaćin sajma od prvoga dana. U organizaciju je uključen gotovo kompletan poslovni sustav matične kuće, posebno u razdoblju finalne realizacije. Na raspolaganju je i kompletna infrastruktura, te mnogi komplementarni sadržaji neophodni za provedbu takve manifestacije. Osim sajamskog prostora, izlagačima i posjetiteljima ponuđeni su raznovrsni smještajni kapaciteti, ugostiteljski sadržaji, raznovrsna logistika, ako nekome zatreba. Jedini je problem, barem sam se osobno s njim redovito susretao, parkirališni prostor. Za trajanja sajma uvijek ga nedostaje. Razumijem, Biograd nije tako velik, prostor oko marine ima različite vlasnike, a i previše je atraktivan da bi ga se pretvaralo u parkiralište.
Vlastiti veliki prostor, a Marina Kornati jedna je od najvećih na našoj obali, značajna je prednost pri organiziranju takve manifestacije. Ni od koga ne moraš ništa tražiti, nikakve dozvole ni suglasnosti, nikome plaćati korištenje prostora, usklađivati termine, organizaciju prometa i ostalo na što organizatori nailaze. Jedino trebaju premjestiti dio plovila sa stalnog veza iz prostora namijenjenog sajmu, a organizatori u tome već imaju puno iskustva. I što je pohvalno, iskorišten je svaki četvorni metar prostora što je namijenjen sajmu, na kopnu i u moru. Čak je akvatorij marine presječen pontonom, na način da se njegov dio otvara za prolaz plovila, a otvaranje je jednostavno riješeno – pomoću izvanbrodskog motora. A kako sajam raste, možda će i ta velika marina uskoro postati tijesna.
Organizaciju sajma godinama već vodi ista osoba, njegovo ime mora se spomenuti – Milan Šangulin. Poznaju ga svi, tko god je na bilo koji način vezan uz sajam i hrvatsku nautičku djelatnost. Sve drži u rukama, pod kontrolom, nema tog problema koji neće ekspeditivno riješiti. Nigdje se ne nameće, a svugdje je nazočan. Susretao sam ga na mnogim sajmovima u zemlji i inozemstvu. Davno sam ga upoznao i pratio kako radi. Jednom zgodom sjeli smo na brzinsko piće, jer za trajanja sajma on nema vremena za duge razgovore. Između ostaloga, tada je naglasio da sajmom žele obuhvatiti sve nautičke segmente, te da im je izuzetno važna kvaliteta, a ne samo kvantiteta. Biograd Boat Show, ističu organizatori, potiče razvoj svih oblika nautičke industrije i turizma. On inicira i podržava njihov održiv razvoj, konkurentnost, inovativnost i doprinos sveukupnom turizmu i nautičkoj industriji. Direktor je, također, istaknuo važnost zabavnog programa što se redovno održava u sklopu sajma.
Kada smo se razišli, čovjek koji je bio sa mnom u društvu upitao me: »Tko je ovaj i odakle je?« Odgovorio sam da je iz Biograda, kao i svi Šangulini, da je već dugo direktor sajma, te da je došao iz Kanade, gdje je rođen i gdje se školovao. Kratak komentar mog prijatelja bio je: »Sada mi je jasno njegovo poslovno razmišljanje!«
RAZVOJ NAUTIČKOG SEKTORA
Sajam je s vremenom širio popratne sadržaje, najprije na charter, pa dalje. Tako je ovogodišnje izdanje sajma održano po konceptu »pet sajmova u jednom«, čime je Biograd Boat Show izrastao u kongres hrvatske nautičke industrije i turizma i krunu nautičke sezone u Hrvatskoj. U tome se posebno ističe Croatia Charter Expo, događaj namijenjen isključivo profesionalcima u čarter industriji. On se održava paralelno s glavnim sajmom i omogućuje umrežavanje i razvoj poslovanja između čarter operatera, agenata i dobavljača.
Sajam u Biogradu startao je krajem prošlog stoljeća. Počeo je skromno i, ne samo da je opstao, nego je visoko uzletio. Za razliku od mnogih sajmova na našim prostorima što su pokretani i, nakon kraćeg ili dužeg razdoblje, ugašeni. Neki su čak dosegli velebne visine, pa ih više nema. Nekima su presudile one krizne godine s kraja prvog desetljeća, a neki jednostavno nisu naišli na odaziv izlagača i posjetitelja. Duži staž od biogradskog sajma u nas imaju zagrebačka Nautika i naš riječki sajam, najstariji na ovim prostorima, mali, ali žilav i uporan, što je prebrodio mnoge probleme i promjene naziva.
Zaključno, jedna poruka organizatora i domaćina: Biograd Boat Show danas nije samo mjesto za prodaju i promociju plovila, već prava platforma za razvoj cijelog nautičkog sektora — od industrije i turizma do obrazovanja i inovacija. Njegova važnost raste iz godine u godinu, a Biograd na Moru je zahvaljujući sajmu postao nezaobilazna točka na karti europske nautike.