Foto: Pexels
Kupovina bi trebala biti jednostavna i ugodna, a ne iscrpljujuća. Srećom, to je moguće uz malo svijesti i samokontrole
povezane vijesti
Kupovina putem interneta za mnoge je postala oblik opuštanja koji je brz, lagan i često dostupan na samo jedan klik. Ipak, taj kratki val uzbuđenja koji osjetite dok listate proizvode ne traje dugo.
Stručnjaci objašnjavaju da je osjećaj zadovoljstva koji prati kupnju povezan s dopaminom – hormonom nagrade koji se aktivira kad pronađemo ili kupimo nešto što želimo.
No čim euforija splasne, često ostaje osjećaj praznine, grižnje savjesti ili stresa. Evo tri glavna razloga zašto je to tako, te nekoliko savjeta kako kupovinu učiniti manje iscrpljujućom.

Foto: Pexels
1. Previše izbora vodi do paralize
Internet nudi neograničen broj brendova, proizvoda i opcija, što u teoriji zvuči odlično, ali u praksi može biti zamorno. Toliko je informacija, popusta i recenzija da biranje postaje naporno, a ne ugodno. Stručnjaci to nazivaju “paradoksom izbora”: što imamo više opcija, to teže odlučujemo.
Osim toga, brendovi ne prodaju samo proizvode; prodaju i sliku “boljeg života”. Kupac lako povjeruje da će ga savršeni sako, nova torba ili gadget učiniti uspješnijim, organiziranijim ili sretnijim. Kad se to, očekivano, ne dogodi, slijedi razočaranje i osjećaj krivnje.
2. Online kupovina lako postane gutač vremena
Jedan od najvećih mitova o online kupnji jest da štedi vrijeme. U stvarnosti, pretraživanje ponude, uspoređivanje cijena i čitanje recenzija može potrajati satima. Mnogi se pritom nađu u tzv. “flow” stanju, pa vrijeme prolazi neprimjetno, a mozak se potpuno zaokupi zadatkom.
Problem je što nakon tog “shopping transa” često shvatimo da smo izgubili puno vremena, a da nismo ni ništa kupili ili smo kupili nešto što zapravo nismo trebali. Rezultat je frustracija i osjećaj da smo protratili vrijeme.
3. Sve veći pritisak da budemo “odgovorni” kupci
Kako raste svijest o utjecaju konzumerizma na okoliš, raste i osjećaj odgovornosti. Kupci žele birati održive brendove, izbjegavati prekomjernu potrošnju i paziti na etičke standarde, što kupovinu čini još složenijom.
Umjesto zadovoljstva, odluke o kupnji postaju izvor stresa i moralne dileme: kupiti ono što volim ili ono što je ekološki prihvatljivije? Iako je ta svijest korisna, može stvoriti osjećaj pritiska i krivnje, pa kupovina prestaje biti ugodno iskustvo.
Kako si olakšati online kupovinu
-
Postavite granice i cilj. Ako tražite konkretan proizvod, fokusirajte se samo na njega. Nemojte nasumično pretraživati.
-
Ograničite vrijeme. Postavite timer ili unaprijed odredite koliko ćete vremena provesti online.
-
Uzmite pauzu. Ako osjetite stres ili preopterećenje, udaljite se od ekrana, prošetajte i vratite se kasnije.
-
Izbjegavajte kupnju “za utjehu”. Ako kupujete iz dosade, tuge ili nervoze, pokušajte pronaći drugi način opuštanja.

Foto: Pexels