RAZGOVOR

Eni Šebalj, nova ravnateljica GD Crvenog križa Opatije: "Pomagati drugima čovjeka čini sretnim i ispunjenim"

Filip Brnelić

Foto DAVID KURTI

Foto DAVID KURTI

Želja mi je da Gradsko društvo Crvenog križa Opatija postane moderan humanitarni centar koji će biti snažna potpora našim građanima u njihovim najtežim trenucima i problemima, kaže ravnateljica opatijskog Crvenog križa Eni Šebalj



OPATIJA – Nakon što je donedavna ravnateljica Gradskog društva Crvenog križa Opatija Đana Pahor otišla u mirovinu, nakon uspješnog procesa prijave ovu je funkciju početkom rujna preuzela Eni Šebalj. Javnosti poznata kroz svoj dosadašnji politički i društveni rad kao višegodišnja zamjenica načelnika Općine Matulji te po organizaciji različitih kulturnih i umjetničkih događaja, Šebalj je započela svoj četverogodišnji mandat na čelu organizacije koja djeluje na području četiri liburnijske općine i grada, a koja okuplja sedamdesetak volontera uvijek spremnih pomoći potrebitima. Kako navodi, dosadašnje profesionalno iskustvo i afiniteti zasigurno će pridonijeti pri vodstvu organizacije koja danas predstavlja nezamjenjiv dio lokalne zajednice.


– Tijekom dvanaest godina, koliko sam kao zamjenica načelnika u Matuljima vodila resor društvenih djelatnosti, te kasnije kroz privatni posao, imala sam priliku realizirati niz projekata u ovome području. Iako me je prethodno najviše zaokupljalo područje kulture i obrazovanja, uvijek mi je bilo posebno zadovoljstvo raditi na programima zdravstva i socijale jer humanitarni rad i osjećaj da si nekome pomogao neizmjerno čovjeka čini sretnim i ispunjenim. To je onaj osjećaj kad znaš da si nekome barem malo olakšao dan, možda čak i život, kaže Eni Šebalj.


Humanitarni i edukativni centar


Ravnateljica opatijskog Crvenog križa navodi kako su vremena u kojima živimo izazovna te kako brze društvene promjene posebno pogađaju starije i socijalno ugrožene osobe. S obzirom na činjenicu da svakodnevni pritisci i očekivanja utječu na zdravlje ljudi, a društvene mreže ih otuđuju, gradska organizacija Crvenog križa ima zadaću da bude snažna potpora građanima u njihovim najtežim trenucima i problemima.




– Ravnateljica Pahor, kao i ravnateljice koje su prethodile, učinile su zaista puno na razvoju temeljnih djelatnosti, a djelovanje Gradskog društva već se dugi niz godina proteže kroz važne i korisne programe koji su usmjereni na stvarne potrebe sugrađana. Moja je želja da svojim dosadašnjim poslovnim iskustvom pridonesem da GDCK Opatija postane moderan humanitarni centar, kao i edukativni centar za prevenciju bolesti i relevantan partner jedinicama lokalne samouprave na području Liburnije. To je moja vizija. Trudit ću se da tu viziju ostvarim korak po korak zajedno s timom i zajednicom, ističe Šebalj i navodi kako gradsko društvo danas provodi zdravstvene, socijalne, edukativne i druge vrste projekata.


– Redovito provodimo edukacije iz prve pomoći, koje su važne ne samo za vozače ili radna mjesta, već i za sve nas građane jer nikad se ne zna kada će nam ovakvo znanje zatrebati. Također, kroz cijelu godinu organiziramo akcije dobrovoljnog darivanja krvi, i uvijek smo sretni kad vidimo poznata, ali i neka nova lica koja dolaze darivati krv i tako pomoći spasiti nečiji život. Puno se ulaže u promociju darivanja i nastoji uključiti što veći broj novih darivatelja. Na socijalnom planu posebno se ističe program Pomoći u kući za koji postoji veliki interes građana, a koji već godinama financiraju općine i gradovi Liburnije. S obzirom na to da je struktura stanovništva sve starija i da stanovnici Liburnije uglavnom žive u obiteljskim kućama koje teško napuštaju, ova vrsta pomoći je zaista neprocjenjiva.


Od prošle godine provodimo i projekt Zaželi, koji je financiran iz EU fondova. Kroz te programe, naši timovi – konkretno 14 gerontodomaćica – svakodnevno pomažu starijim, nemoćnim i usamljenim osobama da i dalje žive u vlastitom domu, ali uz podršku koja im je potrebna. Često kažu da im gerontodomaćice nisu samo pomoć i društvo, već netko tko im uljepša dan, navodi Šebalj i dodaje kako Crveni križ provodi i programe socijalne samoposluge uz prikupljanje i dijeljenje paketa hrane i higijenskih potrepština najpotrebitijima te volonterski rad sa starijim građanima.


Solidarnost kroz volontiranje


Fokus rada ravnateljice u idućem razdoblju bit će pokretanje što većeg broja konkretnih programa i aktivnosti usmjerenih prema najranjivijim skupinama, osobama treće životne dobi, socijalno ugroženima, bolesnima, ali i na prevenciju nasilja, posebice kada su u pitanju žene i djeca. Kako izdvaja Šebalj, Crveni križ u zajednici mora biti prepoznat ne samo kao organizacija koja reagira u kriznim situacijama, već kao stalni oslonac i pokretač pozitivnih promjena.


– Želja mi je nastaviti i unaprijediti sve postojeće programe, ali i biti otvorena za nove ideje i potrebe koje dolaze iz same zajednice. Crveni križ mora biti glas onih koji ga možda nemaju – i most koji povezuje ljude u pomoći i solidarnosti.


Važan cilj mi je promocija zdravih stilova života i prevencije bolesti. Kaže se da »zdrav čovjek ima tisuću želja, a bolestan samo jednu – ozdraviti«. Upravo zato smatram da edukacija i promjena životnih navika mogu imati velik utjecaj na kvalitetu života naših ljudi. Želja mi je da građani Liburnije ostanu što duže zdravi, aktivni i sretni – da imaju tih tisuću želja.


Kada govorimo o konkretnim programima, mislim da je važno raditi na razvoju dnevnog boravka za starije osobe koje možda više ne mogu cijeli dan biti same, da provedu dio dana u društvu, uz stručnu pomoć, obrok i aktivnosti – ali da se navečer ipak vrate doma. To je prevencija institucionalizacije, kojom se omogućuje da stariji ljudi što duže ostanu u vlastitom domu, što značajno utječe na kvalitetu njihova života. Poseban naglasak stavila bih i na uključivanje što većeg broja volontera, osobito mladih, koji su danas iznimno empatični, puni znanja, ideja i energije. Samo im treba dati priliku i platformu da to izraze, navodi Šebalj, te ističe kako je zadatak Crvenog križa prepoznati njihove interese i usmjeriti ih u humanitarno djelovanje. Volonterstvo tako ne koristi samo zajednici, nego i samim volonterima kao oblik njihovog osobnog rasta i razvoja.


– Naš poziv za volontiranje uvijek je otvoren i prema svim građanima jer vjerujem da svatko može pridonijeti – bilo vremenom, znanjem ili toplom riječju. Kad bi svatko od nas dao samo mali dio svog vremena za pomoć drugima, mnogi bi problemi postali lakše rješivi. Građani Liburnije bezbroj su puta pokazali da imaju veliko srce kada je nekom zatrebala pomoć. Bilo bi divno kada bismo tu solidarnost pretvorili u nešto što traje tijekom cijele godine, zaključuje Šebalj.


Aktivno članstvo i odlična suradnja


Gradsko društvo Crvenog križa Opatije, osim u gradu Opatiji, djeluje i na područjima općina Matulji, Lovran i Mošćenička Draga, a kako navodi ravnateljica GDCK-a Opatija Eni Šebalj, za djelovanje organizacije važno je da se njeno djelovanje prilagodi specifičnostima i potrebama terena i na taj način poveže.


– U rad našeg Gradskog društva uključeno je sedamdesetak volontera koji kroz razne akcije godišnje odrade oko 2000 volonterskih sati. Želja nam je da broj volontera bude još i veći, a postati volonter je vrlo jednostavno. Građani nam se mogu obratiti osobno, ispuniti prijavnicu i uključiti se u humanitarni rad, potrebna je samo dobra volja i pozitivna energija. Što se tiče suradnje s gradovima i općinama, ona je zaista odlična i temeljena na zajedničkom cilju: pomoći onima kojima je to najpotrebnije. Crveni križ ne može djelovati izolirano i naša je snaga upravo u umreženosti i partnerstvu. Odlično surađujemo i s nizom lokalnih ustanova, policijom, vatrogascima, Centrom za socijalnu skrb Opatija, školama, zdravstvenim ustanovama, domovima i mnogim drugima. Svaka od tih suradnji ima svoju vrijednost i posebnost jer zajedno djelujemo brže, bolje i prisutniji smo u životima ljudi, navodi ravnateljica Šebalj.