Premijera filma Treći svijet / Foto Ana KRIŽANEC
Oremović u dijelovima filma nastoji prikazati atmosferu nekakvog prirodnog kaosa, umjetnosti i života kakvom ga doživljavaju Rundek i Sacher
Nakon što je gostovao na brojnim festivalima i imao svoju zagrebačku premijeru, film “Treći svijet” redatelja Arsena Oremovića u četvrtak je premijerno prikazan u Rijeci. Dokumentarac o legendarnom zagrebačkom bendu Haustor dočekala je puna dvorana Art-kina, a projekciji je prisustvovao i sam redatelj s kojim je po završetku filma održan kratak razgovor.

Arsen Oremović / Foto Ana KRIŽANEC
U središtu filma dva su proturječna kreativca zaslužna za nastanak Haustora –
Darko Rundek i
Srđan Sacher. No, iako su oni glavni sugovornici, film ne pretendira biti biografski portret, već kolažira koristeći nove razgovore, arhivske snimke i kadrove često fokusirane na detalje. Kako i sami osnivači Haustora često diskursom i glazbom prodru u nekakav magijski realizam ili pak njihovu ideju trećeg svijeta, tako i Oremović u dijelovima filma nastoji prikazati atmosferu nekakvog prirodnog kaosa, umjetnosti i života kakvom ga doživljavaju Rundek i Sacher.

Premijera filma Treći svijet u Art-kinu / Foto Ana KRIŽANEC
Redatelj: Htio sam da i grad bude lik
Jednako važan u filmu je i Zagreb, grad u kojem su i članovi odrasli i bend nastao, a potom se i raspao. Kako je redatelj istaknuo, htio je da grad bude lik jer nas gradovi oblikuju jednako kao i ljudi, zbog čega Zagreb u ovom slučaju nije samo kulisa nego aktivni dio priče. Motivacija za ovaj film Oremoviću je djelomično došla i kao rezultat promišljanja o sebi, jer kako je kazao, sada je u kasnim pedesetima i shvatio je da, ukoliko čovjek sebe želi razumjeti, mora razumjeti i što ga je oblikovalo.

Premijera filma Treći svijet u Art-kinu / Foto Ana KRIŽANEC
– Meni je to bio Haustor. Imao sam 14 godina, živio sam na Knežiji. U filmu se nekoliko puta vide neboderi, to su moji neboderi na Knežiji. Bio sam klinac koji je odlazio preko puta, u SKUC, gdje je Haustor 1981. svirao svoje prve koncerte. Gledao sam ih i na Zagrebačkom bijenalu iste godine, u Domu sportova. To su stvari koje su me oblikovale, iako tada nisam mogao do kraja definirati što to znači – objasnio je.

Film Treći svijet premijerno prikazan u Art-kinu Rijeka / Foto Ana KRIŽANEC
Novo okupljanje benda u studiju nakon četrdeset godina
Film se velikim dijelom bavi novim okupljanjem benda u studiju nakon četrdeset godina, a povodom snimanja remakea pjesme „Treći svijet“ koje je trajalo godinu i pol dana. Isto tako, film oživljava vrijeme kada je istoimeni album (1984.) bio dočekan s nerazumijevanjem, a danas se smatra jednim od najznačajnijih pop-rock albuma bivše Jugoslavije.
– Osjećao sam da je Haustor tada bio na kraju niza bendova Novog vala, nekako najmanje vrijedan od svih tih ‘svetih krava’. Oni su jedini dobivali i negativne kritike, govorilo se da Rundek nosi masku i kombinezon zato što nema što reći glazbom i stihovima – prisjetio se Oremović te dodao kako je Haustor unosio dozu arta, ali i bio duboko ukorijenjen u zagrebački, kajkavski štih, premda su koristili globalne umjetničke alate.
Film je nastajao pet godina upravo jer, kako je zaključio Oremović, Rundek i Sacher ne pristaju na brzinu ni na definiranje sebe i svoje glazbe. No, pristali su na ovaj film koji ostaje kao trajni zapis jednog sjajnog albuma.

Premijera filma Treći svijet u Art-kinu / Foto Ana KRIŽANEC