TZ OTOKA KRKA

Zero Waste otok među liderima održivog turizma

Edi Prodan

Direktori turističkih zajednica otoka Krka, Andrea Orlić Ćutul (TZO Omišalj), Majda Šale (TZ otoka Krka), Daniel Manzoni (TZO Malinska-Dubašnica), Boris Latinović (TZO Dobrinj), Ivana Topić (TZO Baška), Nino Ćutul (TZO Vrbnik), Ivana Kovačić (TZG Krk) i Branko Karabaić (TZO Punat), Foto: Marko Gracin

Direktori turističkih zajednica otoka Krka, Andrea Orlić Ćutul (TZO Omišalj), Majda Šale (TZ otoka Krka), Daniel Manzoni (TZO Malinska-Dubašnica), Boris Latinović (TZO Dobrinj), Ivana Topić (TZO Baška), Nino Ćutul (TZO Vrbnik), Ivana Kovačić (TZG Krk) i Branko Karabaić (TZO Punat), Foto: Marko Gracin

Na razini cijelog otoka započeta je stoga izrada Plana upravljanja destinacijom, strateškog dokumenta koji će omogućiti donošenje novih pravila i mjera za unapređenje ponude, povećanje kvalitete života lokalnog stanovništva te stvaranje dodatne vrijednosti



Krk je i dalje jedno od najposjećenijih odredišta u Hrvatskoj te najjača otočna destinacija koja unutar Primorsko-goranske županije ima turistički udio veći od 30 posto ukupnog turističkog prometa.


– Posebno nas veseli činjenica da se gosti rado vraćaju i zadržavaju jednako dugo kao i prethodnih godina, što potvrđuje kvalitetu naše ponude i gostoprimstvo domaćina. Stoga, da 2025. godina je bila izazovna, ali ujedno i stabilna za turizam otoka Krka tako da su nam turistički rezultati pokazali kako smo ostvarili očekivano i planirano. Iznijela nam je to u najkraćim crtama vidno zadovoljna Majda Šale, direktorica TZ otoka Krka koja u jednoj mjeri rada obuhvaća svih sedam otočnih turističkih zajednica.


Na otoku Krku i dalje su najzastupljeniji obiteljski smještaj i kampovi koji čine čak 87 posto ukupnog kapaciteta, dok se hoteli drže na nevelikih 11 posto.




Kontinuirano ulaganje u kvalitetu smještaja, donosi vidljive rezultate – gosti prepoznaju vrijednost za novac, bez zamjerki na cijene, te nagrađuju destinaciju ponovnim dolascima i dužim boravcima. Ali, idemo li korak dalje, razvoj turizma na Krku ne temelji se samo na kvaliteti smještaja, već i na ukupnom unapređenju destinacije – od prometne i komunalne infrastrukture do raznovrsne ponude i sadržaja.


Širenje prema unutrašnjosti otoka


– Kako se to vidi i u najvažnijim dokumentima razvoja turizma na nacionalnoj razini, posebnu važnost pridajemo održivosti. Lani je otok Krk postao prva otočna destinacija u Hrvatskoj i druga u svijetu s certifikatom Zero Waste, što potvrđuje odgovorno gospodarenje otpadom i brigu o okolišu.


Ove se godine Eco Island Krk, nositelj Zero Waste certifikata, može pohvaliti kao dobitnik još jedne vrijedne nagrade: Certificate of Appreciation for Sustainable Tourism Awards koju dodjeljuje Skål International – udruženje turističke industrije. Ono na svjetskoj razini ima više od 340 klubova i 14 tisuća članova, dok je za promicanje održivosti turizma stiglo čak 106 prijava iz 30 zemalja svijeta, Eco otok Krk ušao je u prvih šest nagrađenih te se tako našao na dodjeli Svjetskog kongresa SKåla International 2025. u Cuzcu, Peruu, što se održava ovih dana – konkretno otvoren je 25. te traje do 30. rujna.


Vratimo li se obiteljskom smještaju s udjelom većim od 61 posto, uviđamo kako nudi raznovrsne apartmane, sobe i kuće za odmor – sve češće i s bazenima, a posebno je važno da se širi i prema unutrašnjosti otoka. Kako bi se gosti na potpuno jednostavan i točan način snalazili na terenu, posebno su značajne oznake kvalitete i prepoznatljivosti – više od stotinu iznajmljivača na Krku već nosi nacionalno vrijednu oznaku »Local Host – Vaš domaćin« koju provodi Hrvatska turistička zajednica. Mnogi su uključeni i u program Kvarner Family koji provodi TZ Kvarnera, a sve u suradnji s lokalnim TZ-ima.


Upravo iz obiteljskog smještaja krenuli su prvi koraci krčkog turizma, a tradicija i gostoljubivost domaćina i danas čine njegovu posebnu vrijednost.


Ova sezona, obilježena globalnim izazovima i neizvjesnostima, donijela je i neke vrijedne spoznaje koje su odmah analizirane. Treba pažljivo i kritički sagledati i one lošije strane i negativnosti koje je dijelom obilježila ova sezona


Majda Šale


Sve više mlađih putnika


Osvrnemo li se na nacionalnu strukturu gostiju otoka Krka, najbrojniji su Nijemci te čine više od 30 posto svih gostiju. Odmah za njima slijede Slovenci i Austrijanci. Ta tri tradicionalna tržišta zajedno čine više od 64 posto ukupnog prometa. U ovoj sezoni bilježi se povratak Talijana, posebno u njima omiljenom kolovozu, a njih prati i porast dolazaka gostiju iz Mađarske, Poljske i Slovačke, kao i rast domaćih gostiju, čiji udio sada iznosi šest posto. Konkretno, na otoku Krku strana emitivna tržišta čine 94 posto od ukupnog broja gostiju.


Sve je više mlađih putnika i obitelji s djecom koji biraju aktivan odmor u prirodi. Upravo za njih i ostale zainteresirane razvija se outdoor ponuda – otok Krk danas nudi više od 700 kilometara biciklističkih i 500 kilometara pješačkih staza koje povezuju obalu s unutrašnjošću, kulturnim lokalitetima, vidikovcima i gastronomskim punktovima. Posebno mjesto zauzima Camino Krk, staza duga 150 kilometara, koja privlači brojne posjetitelje izvan glavne sezone. Zahvaljujući outdoor ponudi, otok Krk je više godina domaćin svjetski poznatih sportskih bike manifestacija poput utrke 4Island Epic, Granfondo utrke, te CRO Race, uz brojne lokalne događaje koje provode i organiziraju lokalne TZ u destinacijama (Adria Spring Trail, Baška Outdoor Festival, Malinska Trail, Epic Rides Krk, Punat Enduro Downhill Trail i dr.).


Za potrebe promocije outdoora u suradnji s produkcijskom kućom Level 52 snimljena su i dva zasebna videa Echoes of Adventures i Beyond the map, koja su i nagrađena na domaćim i svjetskim festivalima u Berlinu (Zlatni medvjed), New Yorku – Telly Awards (film Echoes of Adventures), te u Krku na TEF-Festu.


Iako je pred i posezona sve značajnija, a sezona se produžuje, ipak srpanj i kolovoz i dalje privlače najveći broj gostiju zahvaljujući uređenim plažama, čistom moru i bogatom kulturno-zabavnom programu. Na otoku se tijekom cijele godine održava više stotina događanja – od tradicionalnih i lokalnih manifestacija do međunarodnih festivala, smotri klapa, izložbi i kazališnih predstava. Većina njih je besplatna i povezana s bogatom gastro ponudom, koja sve češće postaje samostalni motiv dolaska.


– Ova sezona, obilježena globalnim izazovima i neizvjesnostima, donijela je i neke vrijedne spoznaje koje su odmah analizirane. Treba pažljivo i kritički sagledati i one lošije strane i negativnosti koje je dijelom obilježila ova sezona. Na razini cijelog otoka započeta je stoga izrada Plana upravljanja destinacijom, strateškog dokumenta koji će omogućiti donošenje novih pravila i mjera za unapređenje ponude, povećanje kvalitete života lokalnog stanovništva te stvaranje dodatne vrijednosti.


Ono što nam je najvažnije za goste je da Krk ostaje predan održivom, kvalitetnom i gostoljubivom turizmu jer upravo to čini razliku i osigurava dugoročan uspjeh otočnog i hrvatskog turizma, naglašava Majda Šale.


Domaći turisti biraju Kvarner


Kod opisivanja pojedine turističke sezone, mediji kao i veći dio javnosti u pravilu su zaokupljeni statističkim podacima, koje se rijetko ili nikako detaljnije elaborira. Kad je otok Krk u pitanju ove se godine pojavila i jedna zanimljiva oscilacija negativnog predznaka. Turistička sezona 2025. godine u Omišlju i Njivicama donijela je mnoštvo događaja, emocija i doživljaja, ali i izazove koji su se osjetili u brojkama.


Premda su službeni podaci sustava eVisitor zaključno s 31. kolovozom pokazali pad u dolascima i noćenjima, iza tih brojki krije se vrlo konkretan razlog – renoviranje jednog od najvećih i najznačajnijih smještajnih kapaciteta na području općine Omišalj, kampa Aminess Style Glamping Villas & Holiday Homes Atea u Njivicama. Taj je kamp, koji u prosjeku ostvaruje stotine tisuća noćenja tijekom godine, zbog opsežnih radova otvorio svoja vrata tek sredinom lipnja. Time je izostala cijela predsezona, razdoblje u kojem Njivice inače bilježe izuzetno dobre rezultate.


Prema službenim brojkama, od siječnja do kolovoza 2025. godine na području Turističke zajednice Općine Omišalj ostvareno je 134.604 dolaska i 642.519 noćenja. U usporedbi s prošlom godinom, to je pad od sedam posto u dolascima i 10 posto u noćenjima. Strani gosti ostvarili su 573.323 noćenja, što je 89 posto udjela, dok su domaći turisti ostvarili 69.196 noćenja ili 11 posto. Na prvi pogled može se učiniti da je riječ o znatnom padu, no kada se u obzir uzme činjenica da je veliki kamp radio tek od polovice lipnja, jasno je da su rezultati zapravo vrlo dobri, tim više jer su srpanj i kolovoz pokazali stabilizaciju.


Posebno ohrabruje činjenica da su domaći gosti ove godine ostvarili rast od 33 posto u noćenjima i 27 posto u dolascima. Hrvatski gosti zabilježili su 18.045 dolazaka i 69.196 noćenja, čime su nadomjestili dio pada s inozemnih tržišta. To potvrđuje trend da sve više domaćih turista bira odmor na Kvarneru, u mjestima koja spajaju tradiciju i suvremenost, mir i bogatu ponudu događanja.


Najvjernija tržišta ostala su slična kao i ranijih godina – gosti iz Njemačke, Slovenije i Austrije i dalje zauzimaju prva mjesta. Njemačka je s 25.821 dolaskom i 156.581 noćenjem ostvarila gotovo četvrtinu ukupnog prometa, ali uz pad od 26 posto.


Slovenija je zabilježila 19.413 dolazaka i 83.648 noćenja, što je pad od 24 posto, a Austrija 15.296 dolazaka i 72.356 noćenja, uz manji pad od osam posto. Ove brojke jasno pokazuju koliko je zatvaranje kampa utjecalo na ključna emitivna tržišta. Ipak važno je naglasiti da su unatoč svemu neka tržišta rasla – Mađarska s 57.783 noćenja (+7%), Poljska s 38.735 noćenja (+7%) i Češka s 32.218 noćenja (+9%). Ovi pozitivni pomaci govore u prilog širenju strukture gostiju i diversifikaciji tržišta, što je uvijek dobra vijest za destinaciju.


Grad Krk potvrđuje status destinacije cjelovitog doživljaja


Grad Krk je od siječnja do rujna 2025. ostvario 238 tisuća dolazaka (+4, 5%) i 1,42 milijuna noćenja (+ 3%) što predstavlja značajno turističko ostvarenje uz brojne održane manifestacije, sadržaje aktivnog odmora i gastronomskih doživljaja.


Ljetnu sezonu su obilježile manifestacije poput Krk Music Festa, Triola Kamplin Festa, Krčkog sajma, Krčkih jedara i Dana smokava, a posebnu vrijednost donijela je gastro kampanja Travel to Taste Krk.


Do kraja godine slijedi Advent u Krku s posebnim biciklističkim događajem EPIC RIDES Šotovento Winter Special čime se Krk potvrđuje kao destinacija brojnih doživljaja i kvalitetnog odmora tijekom cijele godine.


Omišalj i Njivice – dobri primjeri za ostale


Turistička sezona ne mjeri se samo brojkama. Ona se najbolje doživljava na ulicama, trgovima, rivi i u živopisnim događajima koji obilježavaju život lokalne zajednice. Omišalj i Njivice u tom su pogledu imali izuzetno bogat i sadržajan program i to čitave godine te su tako postali jako dobar primjer drugima.


Već u veljači, tradicionalna karnevalska događanja unijela su veselje i boje u svakodnevicu. Poseban odjek imao je Bljak fest. Proljetni mjeseci bili su u znaku Outdoor weekenda, posvećenog ljubiteljima biciklizma, planinarenja i aktivnosti u prirodi.


Uz outdoor, Festival proljeća u travnju donio je spoj glazbe, kreativnosti i prirode, dajući poseban ton predsezoni i potvrđujući da turizam nije rezerviran samo za ljeto. Najvažniji događaji, poput obilježavanja 90. obljetnice prvog folklornog festivala ili proslave 20. Big Oma, ostat će zapamćeni kao trenutci ponosa i zajedništva. Omišalj i Njivice još jednom su dokazali da su mjesto gdje se spajaju tradicija i suvremenost, kultura i turizam, more i povijest – a jesen koja dolazi obećava nastavak te uspješne priče.


Vrbnik je važno kulturno-turističko središte


Sezona 2025. godine u Općini Vrbnik pokazala je stabilan turistički promet. Do 15. rujna zabilježeno je ukupno 19.539 dolazaka turista, što je smanjenje od 3,97 posto u odnosu na isto razdoblje 2024. godine. Broj noćenja iznosio je 129.741, što je 2,82 posto manje nego prethodne godine. Mjesečne promjene u dolascima bile su najvidljivije u travnju i lipnju, kada je zabilježen značajan porast u odnosu na prethodnu godinu. Unatoč tim promjenama, srpanj i kolovoz ponovno su bili mjeseci s najvećim brojem dolazaka.


U svibnju je otvoren Centar za posjetitelje »Baćin dvor«, smješten u staroj jezgri Vrbnika. Program događanja bio je raznolik i zabavan, s brojnim manifestacijama koje su privukle velik broj posjetitelja, iako su vremenske neprilike značajno utjecale na organizaciju pojedinih događanja. Vrbenske užance, održane 23. kolovoza, ponovno su oživjele staru gradsku jezgru i istaknule bogatu baštinu Vrbnika.


Novost u programu bila je manifestacija Vrbnik Art Weekend. Unatoč izazovima koje je donijelo vrijeme, Vrbnik je i ove godine pokazao otpornost i privlačnost kao destinacija. Kroz kvalitetan i raznolik program, uključujući nove sadržaje poput Centra za posjetitelje i Vrbnik Art Weekenda, te očuvanje tradicije kroz Vrbenske užance, Vrbnik je potvrdio svoju poziciju važnog kulturno-turističkog središta Kvarnera.


Izazovna godina za TZO Punat


– Ovogodišnja turistička sezona u Puntu na otoku Krku svrstava se među zahtjevnije u nizu, i to ne samo u gospodarskom i političkom, već i u meteorološkom a posebice u turističkom smislu. Unatoč izazovima, rezultati potvrđuju da je 2025. još jedna uspješna turistička godina, kazao je direktor TZO Punat Branko Karabaić.


U predsezoni je broj dolazaka bio na razini prošlogodišnjeg, dok je zabilježeno 9,84 posto manje noćenja. Glavna sezona, lipanj, srpanj i kolovoz, pokazuje gotovo identične rezultate kao i 2024.


– Ipak, brojke nisu jedini pokazatelj uspješnosti. Građani i turisti i dalje se suočavaju s kroničnim problemima u prometu. Gužve koje nastaju gotovo svakog vikenda, od Uskrsa pa sve do rujna, stvaraju veliko nezadovoljstvo lokalnog stanovništva. Situaciju dodatno otežava vožnja u pješačkim zonama, nepropisno parkiranje te manjak prometnih redara i policije. Tu je i problem sive zone iznajmljivanja.


Sve je više nekomercijalnih objekata koji izbjegavaju prijavu, što se odražava i na prometne gužve, a nedostaje inspektora koji bi to nadzirali. Unatoč izazovima, otok Krk ostaje među vodećim destinacijama Primorsko-goranske županije, a Punat se posebno izdvaja kao prepoznatljivo nautičko središte s dugom tradicijom i bogatom ponudom. No, želi li se osigurati održiv razvoj turizma i očuvati zadovoljstvo lokalne zajednice, nužno je pronaći nova, dugoročno održiva rješenja, zaključio je Karabaić.


Najbolja fešta u Dobrinju


Bila je ovo zahtjevna i dinamična turistička sezona, a što slijedi druge godine teško je predvidjeti, govori nam direktor Turističke zajednice općine Dobrinj Boris Latinović.


– Zaključno sa zadnjim danom kolovoza vidljivo je da je došao daleko manji broj gostiju iz Njemačke koji su nam i dalje najbrojniji gosti. Ista situacija je i s Mađarima dok su Slovenci u porastu od 4% u dolascima i noćenju. Ove godine je po prvi put zabilježeno da je više kreveta u privatnom smještaju odjavljeno nego prijavljeno tako da imamo u odnosu na prošlu godinu 170 ležajeva manje. Kad sve zbrojimo i oduzmemo na našem području je ostvareno 8.900 noćenja manje nego prošle godine, govori Latinović koji je sa suradnicima pripremio i bogat program, za posjetitelje i domaće.


– Povodom dana općine Dobrinj održan je koncert klape Cambi, ugostili smo i grupu Magazin, a za Velu Gospoju u Rasopasnu feštu su napravili Koktelsi, dok je u Šilu koncert Mladena Grdović privukao jako veliki broj posjetitelja.


Fešta u Dobrinju na portalu Fešte otoka Krka proglašena je najboljom feštom na otoku Krku. S Irenom Grdinić je dogovoreno i realizirano snimanje spota za njenu pobjedničku pjesmu na MIK-u. Uskoro bi spot trebao biti gotov, najavio je Latinović.


Brojni programi u Malinskoj


– Glavna turistička sezona u Malinskoj protekla je u znaku raznih manifestacija, te vjerujemo da smo raznovrsnim programom uspjeli stvoriti dodatan zabavni sadržaj za sve naše goste, posjetitelje, ali i žitelje naše općine. Nestabilna vremenska prognoza utjecala je na razne prilagodbe, pa čak i otkazivanja nekih manifestacija, što je zahtijevalo dodatan angažman djelatnika TZ-a.


Kroz razne manifestacije te radionice naglasak je stavljen na promicanje lokalne nematerijalne i kulturne baštine, uz ponudu bogate gastronomske ponude uz korištenje lokalnih namirnica.


Turističku godinu završavamo sa listopadnim Olive Touch – gastro & wellness vikend programima sa lokalnim hotelijerima, te outdoor poslasticom početkom studenog za cijelu obitelj – Malinska Outdoor Weekend.


Što se tiče noćenja tiče od lipnja do kraja kolovoza 2025. godine, u komercijalnom smještaju u Malinskoj ostvareno je 546.942 noćenja domaćih i stranih gostiju, što je za 3,7% više u odnosu na proteklu godinu.


Uz najznačajnija strana tržišta poput Njemačke, Austrije, Mađarske i Slovenije, domaći gosti nalaze se na petom mjestu, s ostvarenih 43.870 noćenja uz indeks rasta od 12,7% u odnosu na prijašnju godinu, što je vrlo značajni porast.


Turističku godinu u Baški otvaraju i zatvaraju outdoor događanja


Turistička sezona 2025. u Baški nastavila je trend stabilnog rasta. Do 20. rujna komercijalni smještaj bilježi 971.922 noćenja, a nekomercijalni 58.408 noćenja, što ukupno premašuje milijun i potvrđuje značajan doprinos Baške ukupnom turističkom prometu.


Privatni smještaj (43% ukupnih noćenja) zabilježio je rast od 3,6%, dok hoteli i kampovi rastu 1–3%. Najznačajnija tržišta po udjelu noćenja su Njemačka (23%, +0,8%), Austrija (13%, +5,8%), Poljska (8%, +9,6%), Italija (6%, +11,8%) i Slovenija (9%, +2,4%), dok dolasci s drugih tržišta, uključujući Italiju, Ukrajinu i Nizozemsku, također rastu. Sezonu u Baški otvaraju i završavaju velika outdoor događanja.


Baška je domaćin 4 Islands Epic u travnju, dok Baška Outdoor Festival, koji uključuje popularne utrke Krk’n’Roll MTB maraton i Krk’n’Trail, čini vrhunac natjecateljske outdoor sezone i slijedi od 10. do 12. listopada.


Festival okuplja cjelokupnu outdoor ponudu destinacije, iskorištava prirodni potencijal za aktivni turizam, uključujući više od 120 km uređenih pješačkih staza, 50 km biciklističkih ruta, četiri opremljena penjališta s više od 200 smjerova te atraktivni zipline. Time pridonosi produljenju sezone, jača međunarodnu prepoznatljivost Baške u segmentu outdoor turizma i pozicionira destinaciju kao atraktivnu za aktivni boravak u prirodi tijekom cijele godine.


Bogata kulturna ponuda, uključujući manifestacije Crnu ovcu, Dobro Est Fest, Ribarske dane i Baška International Guitar Festival, privukla je brojne domaće i međunarodne goste te potvrdila da Baška uspješno spaja tradiciju, kulturu i aktivni turizam.


Sinergija kulturnih i outdoor programa omogućava dulju sezonu i kvalitetan doživljaj destinacije, a popularna događanja potvrđuju Bašku kao prepoznatljivu i nezaobilaznu destinaciju na otoku Krku i Kvarneru.


Nominacija za Wanderlust Reader Travel Awards 2025.


Uspješnost ovogodišnje sezone pokazuje i nominacija za jednu od najprestižnijih nagrada na svjetskoj turističkoj industriji Wanderlust Reader Travel Awards 2025., za koju je otok Krk nominiran u kategoriji Most Desirable Island in Europe.


Wanderlust Reader Travel Awards jedne su od najdugovječnijih i najrelevantnijih nagrada u turizmu koje 24 godine organizira britanski časopis Wanderlust, vodeći autoritet u području autentičnih održivih i kulturno bogatih putovanja. Kako o dobitnicima odlučuju sami čitatelji časopisa i šira putnička zajednica, a kako je glasanje otvoreno do 17. listopada 2025. godine, pozivamo čitatelje da daju svoj glas i tako doprinose ovoj vrijednoj nagradi.


Glasati možete na službenim stranicama nagrada: https://www.wanderlustmagazine.com/about-us/our-awards/2025-vote/


Svečana dodjela održati će 5. studenog u Nacionalnoj galeriji u Londonu.