Foto: IVOR MAŽAR
Na Kvarneru stvaramo doživljaj, a upravo to potvrđuje titula Europske regije gastronomije, kaže dr. sc. Irena Peršić Živadinov, direktorica TZ Kvarnera
Kvarner je i ove turističke godine ostvario gotovo 17 milijuna noćenja, uz rast u predsezoni i posezoni, a posebice se ističe povećana potražnja za kvalitetnijim smještajem.
Njemačka, Austrija i Slovenija i dalje su ključna emitivna tržišta, pri čemu se Slovenci izdvajaju kao izuzetno vjerni gosti – svake godine regiju posjeti čak petina ukupne populacije Slovenije. Poseban naglasak stavlja se na razvoj obiteljskog smještaja kroz brend Kvarner Family, pri čemu je broj objekata s pet zvjezdica u posljednjih nekoliko godina udvostručen.
Uz to, Kvarner je prepoznat kao destinacija koja gradi reputaciju na kvaliteti i autentičnosti, a 2026. godine ponijet će i titulu Europske regije gastronomije. Dugogodišnji rad na razvoju gastronomije, međunarodna priznanja restorana te akcijski plan koji je pohvalila i Europska komisija, potvrđuju da je regija jasno definirala svoj smjer razvoja.
Paralelno se razvijaju outdoor i zdravstveni turizam, koji privlače goste osobito izvan glavne sezone, čime Kvarner dodatno jača svoju održivost i raznolikost turističke ponude. O svemu tome razgovaramo s dr. sc. Irenom Peršić Živadinov, direktoricom Turističke zajednice Kvarnera.

Foto: IVOR MAŽAR
Izuzetno vjerni Slovenci
Kako ocjenjujete dosadašnji tijek turističke sezone na Kvarneru?
– Što se tiče ove turističke godine, možemo biti zadovoljni ostvarenim rezultatima. Do sada smo zabilježili gotovo 17 milijuna noćenja, što je za 1 posto bolje u odnosu na prošlu godinu. Posebno veseli podatak da smo u predsezoni ostvarili čak 7 posto više noćenja nego lani, dok su srpanj i kolovoz bili oko 3 posto slabiji.
Važno je istaknuti da su u samoj špici sezone hoteli zabilježili rast od 3 posto, dok su padovi zabilježeni u obiteljskom smještaju (-4 posto) i kampovima (-4 posto). Iako je tijekom srpnja i kolovoza u obiteljskom smještaju zabilježen pad, noćenja u objektima s 5 zvjezdica zabilježila su rast od 7 posto.
Ako pogledamo predsezonu, hoteli su imali rast od 10 posto, obiteljski smještaj 8 posto, dok su kampovi bili na razini prošle godine. Vidimo i jasne trendove – raste potražnja za kvalitetnijim smještajem.
Gledano od početka godine do danas obiteljski smještaj s 5 zvjezdica bilježi porast od 8 posto, oni s 4 zvjezdice od 2 posto, dok su smještaji s 3 zvjezdice u padu od 3 posto. Slična je situacija i kod ostalih oblika smještaja – gosti sve više traže višu kategoriju, osobito u predsezoni i posezoni.
Koja su ključna emitivna tržišta za Kvarner?
– Njemačka, Austrija i Slovenija već godinama drže prva tri mjesta i ona su za nas najvažnija. Njemački gosti čine čak 30 posto svih inozemnih noćenja na Kvarneru. Oni su poznati po tome da se vraćaju na ista odredišta, često i kroz više generacija, te najčešće biraju obiteljski smještaj.
Austrijanci, s druge strane, preferiraju hotele, a karakteristično je da ostvaruju veći broj noćenja u predsezoni i posezoni nego u samoj špici ljeta. Slovenci su nam izrazito vjerni – čak 20 posto ukupne populacije Slovenije posjeti Kvarner svake godine, a gotovo trećina njihovih noćenja ostvaruje se u nekomercijalnom smještaju, odnosno u vikendicama.
U ovoj godini Nijemci su u predsezoni bili u plusu, no ukupno bilježimo pad od 3 posto. To tržište zahtijeva posebnu pažnju jer su njemački gosti osjetljivi na porast cijena i reagiraju na geopolitičke okolnosti. Austrijanci su ove godine ostvarili rast od 2 posto i čine 10 posto svih noćenja, dok hrvatski gosti rastu iz godine u godinu – ove godine ih je bilo 5 posto više. Posebno se ističe poljsko tržište, koje bilježi rast od 9 posto u ovoj sezoni.

Sastanak o sigurnoj turističkoj sezoni. Foto: TZ KVARNERA
Gost traži kvalitetu
Često se u javnosti raspravlja o skupoći Hrvatske. Kako se Kvarner pozicionira u tom kontekstu?
– Mi na Kvarneru nikada nismo željeli biti destinacija masovnog turizma. Naša reputacija oduvijek se gradila na kvaliteti i autentičnosti. Upravo zato razvili smo brendove poput Kvarner Gourmet & Food, Kvarner Family, Kvarner Outdoor i zdravstvenog turizma.
Time smo jasno propisali kriterije kvalitete kako bi gost unaprijed znao što ga očekuje i kako bismo osigurali da doživi upravo ono što traži. Smatram da cijena uvijek mora pratiti kvalitetu – samo tako gost odlazi zadovoljan, vraća se i preporučuje nas dalje.
Kako su pojedine subregije prošle u ovoj sezoni?
– Otok Krk, koji čini čak 35 posto svih noćenja, ostvario je rast od 1 posto. Otok Rab je u plusu 3 posto, dok su cresko-lošinjski otoci na razini prošle godine. Crikveničko-vinodolska rivijera bilježi pad od 1 posto, jednako kao i Opatijska rivijera i Riječki prsten. S druge strane, Gorski kotar bilježi rast od 1 posto.
Obiteljski smještaj na Kvarneru je iznimno razvijen. Koji su glavni trendovi i izazovi u tom segmentu?
– Gost danas traži kvalitetu i u tom smjeru obiteljski smještaj treba razvijati. Prosječnost na tržištu više ne prolazi – potrebno je izdvojiti se, ponuditi standard, uslugu i doživljaj. Upravo zato Turistička zajednica Kvarnera kontinuirano promovira obiteljski smještaj kroz brend Kvarner Family, u koji je uključeno oko 500 iznajmljivača.
Uz pomoć Primorsko-goranske županije i kreditnog programa Kvarner Family subvencionirane su kamatne stope iznajmljivačima, što je rezultiralo značajnim podizanjem kvalitete. Taj smještaj je danas 36 posto bolje popunjen od ostalog, a broj kapaciteta s pet zvjezdica se udvostručio.
Samo u prvih osam mjeseci ove godine, u obiteljskom smještaju s pet zvjezdica ostvareno je 7 posto više noćenja nego 2024., odnosno čak 98 posto više u odnosu na 2019. godinu. To jasno potvrđuje koliko se kvaliteta traži.
Velika pažnja posvećuje se i edukaciji iznajmljivača – provodimo online seminare i edukacije na terenu, kroz koje se domaćini upoznaju s turističkom ponudom regije, OPG-ovima i lokalnim specijalitetima. Također organiziramo studijske izlete za iznajmljivače kako bi svojim gostima mogli prenijeti priču o kvarnerskim ljepotama i proizvodima.
Uveli smo i podbrendove Kvarner Family Bike & Hike Friendly s ciljem privlačenja cikloturista, osobito u predsezoni i posezoni, čime potičemo održivi razvoj i osnažujemo ruralne i manje razvijene destinacije.
Budućnost obiteljskog smještaja u našoj Županiji ide u pozitivnom smjeru, posebno za one koji žele investirati u kvalitetu, brendiranje i proširiti ponudu izvan glavne sezone.
Ulaganje u sigurnostU suradnji s Policijskom upravom primorsko-goranskom puno ulažete u sigurnost. Koliko je važna ta tema u turizmu? – Sigurnost je danas važnija nego ikada, posebno u aktualnom globalnom i geopolitičkom kontekstu. Naši gosti to prepoznaju i jako cijene. Upravo zato već nekoliko godina s Policijskom upravom primorsko-goranskom organiziramo konferenciju Sigurnost u turističkim destinacijama, gdje analiziramo ključne teme kako bismo i dalje ostali sigurna destinacija. Vidimo da i naše turističko gospodarstvo dobro reagira na to te kontinuirano ulaže u sigurnost. |
Suradnja s ugostiteljima
Kvarner postaje Europska regija gastronomije 2026. – kako je došlo do toga i koji su još glavni motivi dolaska gostiju u regiju osim gastronomije?
– Intenzivno radimo na razvoju motiva dolaska posebno u predsezoni i posezoni. Kvarner je oduvijek bio prepoznat kao destinacija izvrsne gastronomije i to smo dodatno podigli kroz suradnju s našim ugostiteljima.
Kvarner će 2026. godine ponijeti titulu Europske regije gastronomije. To je rezultat dugogodišnjeg rada na razvoju gastronomije, zajedno s našim ugostiteljima.
Još prije više od deset godina krenuli smo s brendiranjem kroz projekte Kvarner Gourmet i Kvarner Food. Mnogi naši restorani danas nose i međunarodna priznanja – od Michelinovih oznaka, preko Gault & Millau vodiča do članstva u JRE udruzi. Imamo izrađen akcijski plan gastronomije, koji je Europska komisija za regiju gastronomije posebno pohvalila, istaknuvši da nigdje nisu vidjeli tako jasno definiranu strategiju razvoja gastronomije.
Zajedno s našim dionicima osmislili smo smjer razvoja, konkretne korake i ciljeve, što je u konačnici i dovelo do dobivanja ove titule. Ona za nas ima iznimnu vrijednost, jer predstavlja snažan marketinški alat koji povećava prepoznatljivost Kvarnera u Europi i svijetu.
Razvijamo i outdoor turizam – u suradnji s lokalnim zajednicama izgradili smo niz biciklističkih i pješačkih staza, a sufinanciramo i brojne outdoor manifestacije koje privlače goste izvan glavne sezone.
Jedan od važnih motiva dolaska je i zdravstveni turizam. Na Kvarneru je tradicija dolazaka »po zdravlje« prisutna desetljećima.
Prije desetak godina bili smo suosnivač Klastera zdravstvenog turizma Kvarnera, a danas naše klinike privlače sve veći broj pacijenata koji dolaze na rehabilitaciju, preglede, zahvate ili medicinske programe. To su gosti koji u pravilu biraju predsezonu i posezonu.
Što biste izdvojili kao ključnu poruku za kraj?
– Najvažnije je da kvaliteta prati cijenu. Kada je to ispunjeno, gost je zadovoljan, vraća se i postaje naš najbolji promotor.
Na Kvarneru ne prodajemo samo smještaj – mi stvaramo doživljaj, a upravo to je ključ dugoročne održivosti i uspjeha naše destinacije.

Kvarner Wines – dr. sc. Irena Peršić Živadinov, Ivica Lukanović i Anton Brusić. Foto: IVOR MAŽAR