PRIJELOMNA TOČKA

Tko će kupiti riječki škver i kakva ga budućnost čeka? Spominje se svašta, od gradnje vojnih brodova do kruzera

Orjana Antešić

Foto Arhiva/NL

Foto Arhiva/NL

Malo se toga konkretnog može iščitati o tome što se od potencijalnih kupaca očekuje, osim da postoji obveza zadržavanja brodograđevne djelatnosti na sadašnjem koncesijskom području



Novi »3. maj 1905« oglašen je na bubanj, po početnoj cijeni od 6.665.000 eura. Centar za restrukturiranje i prodaju (CERP) oglasio je jučer javni poziv potencijalnim investitorima za kupnju stopostotnog državnog udjela u riječkom brodogradilištu. Iz objavljenog teksta poziva malo se toga konkretnog može iščitati o tome što se od potencijalnih kupaca očekuje i traži, osim da postoji obveza zadržavanja brodograđevne djelatnosti na sadašnjem trećemajskom koncesijskom području brodogradilišta koje, spomenimo i to, obuhvaća nešto malo više od 300 tisuća četvornih metara kopnenog i gotovo 210 tisuća četvornih metara morskog akvatorija.


Rok dva mjeseca


Umjesto uobičajenih 45 dana, poziv za dostavu obvezujućih ponuda protegnut je na 60 dana, do zaključno 17. studenoga ove godine, a jamstvo za ozbiljnost ponude u slučaju riječkog brodogradilišta utvrđeno je na 1 posto od početne cijene odnosno 66.650 eura. Uvjet za uključenje u igru za »3. maj 1905« otkup je ponudbene dokumentacije, na osnovu čega će svi potencijalni interesenti dobiti ovlaštenje CERP-a da mogu obaviti dubinsko snimanje društva.


Koji će to kriteriji biti ključni za, danas-sutra, odabir najpovoljnije ponude, hoće li »igrati« samo ponuđena cijena ili kombinacija s planom ulaganja, po mogućnosti u obvezujućoj formi, iz javnog poziva nije vidljivo.




Oko prodaje riječkog brodogradilišta, koje od početka ove godine posluje bez dubioza i u čijoj bilanci nema obveza osim nedavno dodijeljenog kredita od milijun eura kao hitne, vatrogasne mjere da se koliko-toliko osposobi onaj dio opreme i dizalica kako ne bi došlo do zastoja u proizvodnji, puno je kuloarskih priča i nagađanja o zainteresiranim ulagačima, a najčešće se spominje opcija riječkih navoza kao zaloga za ulazak u program gradnje vojnih brodova, poglavito u svjetlu aktualnog postupka nabavke dva do tri višenamjenska ratna broda tipa korvete.


U prilog tome idu i neslužbene informacije da je tijekom proteklih mjeseci riječko brodogradilište već pohodilo više inozemnih delegacija zainteresiranih za uključenje u program gradnji korveta za Hrvatsku ratnu mornaricu. Što će od svega toga na kraju ispasti, koliko će i hoće li uopće »3. maj 1905« profitirati od više stotina milijuna eura planiranih ulaganja u Hrvatsku ratnu mornaricu, ostaje za vidjeti. U riječkom brodogradilištu, čije je stanje opreme i strojeva takvo da više liči brodogradilištu-muzeju nego suvremenim proizvodnim pogonina, nasušno su potrebna velika ulaganja. Određene procjene onih koji poznaju situaciju spominju minimum od dvadesetak milijuna eura, no, trebalo bi i puno više.


Brojne špekulacije


Čak i s tako zastarjelim pogonima i opremom, u »3. maju 1905« u tijeku je gradnja novog luksuznog polarnog kruzera australske Scenic grupe, projekta za koji se govori da će koštati oko 250 milijuna eura. Postoje jake indicije da vlasnik ove kompanije Glen Moroney želi graditi još brodova i nije isključeno da i na tu stranu treba obratiti pozornost u aktualnom procesu traženja kupca riječkog brodogradilišta. Iz Scenicove hrvatske tvrtke MKM Yachts, koja broji već petu godinu u statusu poslovnog partnera i potkoncesionara u riječkom brodogradilištu, oko mogućeg ulaska u vlasništvo brodogradilišta zasad se ne žele očitovati.


Bit će zanimljivo vidjeti i hoće li se najavljeno preuzimanje vojnog programa Lürssen grupe od najvećeg njemačkog proizvođača oružja Rheinmetalla »dotaknuti« i na koji način i riječkog »3. maja 1905«.


Dojam je da se aktualna prodaja »3. maja 1905« pokušava čim je moguće više odraditi u tišini, što može biti podjednako i dobra i loša naznaka.


Jedini koji su u ovom trenutku spremni nešto reći na ovu temu su, naravno, sindikati.


Regionalni povjerenik Sindikata metalaca Hrvatske za jadransku regiju, bivši trećemajac, Juraj Šoljić ne dvoji da će biti zainteresiranih za kupnju riječkog brodogradilišta. Utvrđenu početnu cijenu od 6,6 milijuna eura, što je ipak značajno manje od 10,3 milijuna eura koliko iznosi temeljni kapital ove tvrtke, prokomentirao je kako ista ostavlja dovoljno prostora potencijalnom kupcu za nužna ulaganja u tehnološku obnovu brodogradilišta.


Logično, Šoljić pozdravlja obvezu zadržavanja brodograđevne djelatnosti, a od budućeg vlasnika sindikati će tražiti, ističe, osim potpisivanja socijalnog sporazuma, i da im izloži i plan razvoja tvrtke.


Sindikati traže pregovore
o kolektivnom ugovoru


S obzirom na vrlo malo plasiranih informacija oko predstojeće prodaje »3. maja 1905«, Šoljić vjeruje kako su u ponudbenoj dokumentaciji ipak detaljnije definirane stavke koje će, uz uvjet zadržavanja brodograđevne djelatnosti i, naravno, same cijene, igrati ulogu kod odabira najpovoljnijeg ponuđača. Prema Šoljićevim riječima, trećemajski sindikati u niskom su startu jer do kraja ovog tjedna ponovo najavljuju podnošenje incijative za pregovore i sklapanje kolektivnog ugovora u društvu »3. maj 1905«. Otkad je ova tvrtka počela s operativnim radom i preuzela četiristotinjak trećemajaca iz starog društva, prava i obveze radnika regulirane su pravilnikom o radu što je, ističe Šoljić, samo jednostrani akt poslodavca. Navodi i da su takvu inicijativu već imali u svibnju ove godine, ali ju je uprava prolongirala uz obrazloženje da je prerano jer je društvo tek počelo funkcionirati.