
Samim rasterećenjem špice sezone i povećanjem dolazaka van glavne sezone, postiže se održiviji razvoj turizma, kvalitetniji uvjeti za život lokalnog stanovništva, a u konačnici smanjuje i opterećenje za komunalne i interventne službe
Jačanje pred i posezone jedan je od temeljnih ciljeva turističkog razvoja na Kvarneru. Sve jači motivi dolaska upravo izvan onog glavnog dijela sezone, takozvane špice, učinili su kvarnersku regiju itekako privlačnom kroz cijelu godinu. Gastronomska i wellness ponuda, zdravstveni turizam, kongresi i poslovna događanja, ali i sve zanimljivija i traženija outdoor ponuda, dovode u kvarnersku regiju iz godine u godinu sve veći broj turista. Međutim rezultati nisu došli »preko noći«. Naime, Turistička zajednica (TZ) Kvarnera sustavno radi na razvoju i promociji motiva dolazaka u pred i posezoni. Dugogodšnji rad na razvoju i promociji posebnih oblika ponude koji goste privlače izvan same špice sezone uključuje i niz drugih dionika te je tako priča o Kvarneru kao Europskoj regiji gastronomije 2026. ustvari krenula još prije desetak godina kada je TZ Kvarnera okupio sve relevantne chefove, vlasnike restorana, i ostale dionike ovog segmenta ponude i krenuo ciljano s razvojem ove ponude. To znači da je, uz ostalo, napravljen i Akcijski plan razvoja kvarnerske gastronomije, definiran plan promocije zajedno s dionicima gastroscene, kao i povezivanja s lokalnim proizvođačima. Dakle, može se reći kako je posložen cijeli sustav kako bi se kvarnersku regiju razvijalo smisleno i dugoročno održivo. Ta sveobuhvatna višegodišnja nastojanja prepoznala je i komisija Europske regije gastronomije ukazujući kako nigdje nisu vidjeli tako dobro razrađenu strategiju razvoja ugostiteljske ponude neke regije kao na Kvarneru. Na taj sustavan način TZ Kvarnera radi i na razvoju drugih motiva dolazaka u pred i posezoni.
– Prioritet nam je sustavno razvijati turističke proizvode, što znači strateški definirati koji su nam ciljevi razvoja i u kojem smjeru želimo razvijati te motive dolaska te potom, jasno, kvalitetno pratiti zacrtane smjernice. Jedino na taj način, dakle, dugoročnim promišljanjem i radom te uključivanjem svih relevantnih dionika možemo postići, i u konačnici, što pokazuju podaci o turističkom prometu u pred i posezoni, taj rast turističkog prometa u pred i posezoni. A samim time i sve veću održivost kvarnerskog turizma što nam je, u konačnici, i glavni cilj, pojasnila je dr. sc. Irena Peršić Živadinov, direktorica TZ-a Kvarnera.

dr. sc. Irena Peršić Živadinov, Foto: Ivor Mažar
Kvarner »na pijatu«
Rezultate sustavnog rada na jačanju pred i posezone potvrđuju i podaci eVisitora koji pokazuju kako je turistički promet izvan glavne sezone u stalnom rastu. Na Kvarneru je u posljednjih 15 godina zabilježen porast od 100 posto u broju noćenja u predsezoni te 81 posto u posezoni, što jasno potvrđuje uspješnost razvoja turizma izvan glavnih ljetnih mjeseci. Ove godine je u prvih šest mjeseci tako ostvareno 4,6 milijuna noćenja što je 7 posto više nego u istom razdoblju prošle godine.

Foto: Lili Bašić
U odnosu na predpandemijsku 2019. godinu porast noćenja je 8 posto, a u odnosu na 2016. čak 48 posto.
– Svakako valja istaknuti kako je pritom najveći rast ostvaren u smještaju s pet zvjezdica. Naime, najkvalitetniji smještaj je u prvih šest mjeseci imao 11 posto više noćenja nego lani te čak 76 posto više u odnosu na 2019. Tome posebice pridonose hoteli najviše kategorije. Ostvarili su 17 posto više noćenja u odnosu na 2024. i 122 posto više u odnosu na 2019. Inače, hoteli nam na godišnjoj razini ostvaruju oko 20 posto noćenja, no u predsezoni je taj udjel znatno veći, oko 30 posto, pojasnila je direktorica županijskog TZ-a.
A jedan od glavnih motiva dolazaka gostiju izvan glavne sezone je eno-gastro ponuda regije. Diljem Kvarnera brojna su događanja kojima je fokus ono što Kvarner nudi »na pijatu«, kao što su Dani maslina, šparoga, bundeva, trešanja, čokolade, Marunada, Dani vina Vrbnik, Bela nedeja, Wine&Walk na više destinacija, WineRi vinski festival, Mjesec plave ribe…
Kruna svega toga svakako je činjenica da je Kvarner proglašen Europskom regijom gastronomije (ERG) 2026. Prestižna titula regiju čini već sada vidljivom ne samo na europskoj, već i svjetskoj gastrokarti. Titulu dodjeljuje Međunarodni Institut za gastronomiju, kulturu, umjetnost i turizam (IGCAT). Europska regija gastronomije je istovremeno međunarodna titula, ali i globalna, poslovna te komunikacijska platforma čiji je cilj holističko, sustavno, plansko i strateško povezivanje gastronomije, turizma i kulture, te razmjena znanja i koordinacija između poljoprivrednog, obrazovnog, turističkog te institucionalnog sektora. TZ Kvarnera je, zajedno sa svojim partnerima na ovom projektu već samom činjenicom da je na Kvarner uspjela donijeti ovu titulu, predstavila Kvarner novom krugu »foodiesa« i ostalih turista koji na odmoru žele okusiti i isprobati autohtonost i doživjeti povezanost s destinacijom i »preko stola«. U okviru projekta Europske regije gastronomije, osvojene su nagrade za najbolji video »It’s All about the Taste«, za najbolji gastrosuvenir lošinjski krokant »Crocantessa«, kao i za najbolji edukacijski suvenir na temu gastronomije i plave ribe – Crikvenički memory.
Destinacija vinskog turizma
– Regija Kvarner oduvijek je bila regija vrhunske gastronomije i izvrsnih vina, a time i omiljena destinacija ljubitelja gastrodoživljaja. Činjenica da je Kvarner proglašen Europskom regijom gastronomije, a što konačno postajemo već za koji mjesec, izravno potiče regionalni razvoj, ojačava lokalnu zajednicu i gradi prepoznatljivost regije. Tu je već i čitavu ovu godinu povećan interes novinara i influencera iz Europe i iz svjetskih medija, no bitno je da kroz ovaj projekt svi zajedno radimo i na podizanju kompetencija osoblja i svih profesionalaca u eno-gastro sektoru, a time i povećanje kvalitete usluga. Treba naglasiti i povezivanje s proizvođačima lokalnih proizvoda, ponajviše vinara koji su udruženi u »Kvarner Wines«, a s kojima smo odradili i provodimo doista brojne zajedničke aktivnosti na promociji regije kao destinaciji vinskog turizma, od standardizacije i opisa naše najvažnije vinske sorte žlahtine, do izbora čaše za žlahtinu, ali i prvog međunarodnog ocjenjivanja vina na Kvarneru, istakla je dr. sc. Peršić Živadinov, podsjećajući i kako je kvarnerska regija proglašena najboljom održivom destinacijom vinskog turizma u Europi od strane Kulturne rute Vijeća Europe Iter Vitis s obzirom na to da ima 36 sorti na 200 hektara vinograda što je raznolikost kakva se rijetko nalazi. Gostu se na Kvarneru, reći će direktorica županijskog TZ-a, doista nudi da iskusi suštinu Kvarnera, a to su autohtona jela i namirnice koje se ne mogu dobiti nigdje drugdje.

Foto: Ivana Čutura
Kao uvod u iduću godinu gastronomije, TZ Kvarnera od 11. do 13. rujna suorganizira Međunarodni festival Taste the Mediterranean koji u Malom Lošinju ovih dana okuplja neke od ponajboljih europskih chefova.
Svečano otvorenje Europske regije gastronomije se, pak, očekuje početkom godine, nakon čega slijedi godina dana brojnih eno i gastro događanja, poput Kvarnerskog kaleidoskopa gastro događanja, stručnih konferencija na temu gastronomije, iznimno snažne promocije Kvarnera na domaćem i inozemnim tržištima, a u konačnici i povećanog broj dolazaka gostiju od kojih će dio zasigurno regiju otkriti prvi put.
Ova kvarnerska gastro priča dat će najjači pečat idućoj godini te se izvrsno nastaviti na sve ono što Kvarner nudi u pred i posezoni, a tu su dakle, i wellness ponuda, ponuda zdravstvenog i poslovnog turizma, ali i outdoor, još jedan od sve važnijih aduta kvarnerske regije za turizam kroz čitavu godinu, posebno atraktivan u proljetnim i jesenskim danima.
Aktivni odmor
U outdoor segmentu, kako bi se zaokružilo sve ono što na terenu postoji i ponudilo cjelovit proizvod na tržištu, posljednjih nekoliko godina je u TZ-a Kvarnera napravljena inicijalna revizija bike i hike staza, kako bi se dobio uvid što uopće na terenu sve postoji, izrađeni su standardi signalizacije i markacije pod jedinstvenim nazivom Kvarner Outdoor bike i hike. Označeno je ukupno 177 bike i 212 hike staza, proveden je kontrolni pregled staza, izrađena kartografska podloga za PGŽ u različitim mjerilima, te izrađene bike i karte subregija. Tu je bilo i educiranje bike vodiča, ali i Kvarner Family iznajmljivača. Bike i Hike Friendly Kvarner Family danas broji 70-ak iznajmljivača čiji je smještaj prilagođen za ugošćavanje cikloturista i gostiju koji pješače ili planinare. Naime, kroz sustav posebnih kriterija omogućeno je obiteljskom smještaju da se specijalizira i prilagodi ovom posebnom, rastućem tržišnom segmentu.

Foto: TZ BASKA, Baška Outdoor Festival
Aktivni odmor usko je povezan i s ostalim segmentima turističke ponude, među ostalim i zdravstvenim turizmom pa se tako na Kvarneru moderne metode dijagnostike, programi liječenja i rehabilitacije provode prema specifičnim potrebama i mogućnostima sportaša.
TZ Kvarnera kroz projekt Kvarner Health provodi promociju certificiranih zdravstvenih klinika, lječilišta i ustanova koje djeluju na području Kvarnera te je velik broj vrhunskih sportaša boravio u klinikama na području Kvarnera bilo radi rehabilitacije bilo radi redovitih liječničkih pregleda.
Outdoor manifestacije također su važan mamac za goste u pred i posezonskim danima.
– Prema podacima iz eVisitora ostvareni broj noćenja tijekom održavanja outdoor manifestacija na području Kvarnera raste iz godine u godinu. Većina outdoor manifestacija se održava u vrijeme pred i posezone, i taj porast najvidljiviji je upravo u tom razdoblju. Inače, s obzirom da se gosti prijavljuju kao »gosti«, ne navodeći pritom način ili motiv dolaska, nije moguće utvrditi točno koliko je od njih biciklista ili trkača, međutim prema raznim istraživanjima porast biciklista i »outdoraša« na području Kvarnera iznosi godišnje oko 20 posto. A u posljednjih nekoliko godina, regija Kvarner se dobro pozicionirala na turističkoj karti kao destinacija pogodna za aktivni odmor. Kroz organizaciju manifestacija, posebice na međunarodnoj razini, i pozitivna iskustva sudionika, stvara se motiv dolaska, te je to siguran i jak oblik promocije regije, jer se kroz pozitivna iskustva sudionika i kroz video-snimke, koji se plasiraju u medije putem raznih medijskih platformi, osigurava vidljivost regije kao outdoor destinacije, istaknula je dr. sc. Peršić Živadinov.
OUTDOORPrema podacima iz eVisitora ostvareni broj noćenja tijekom održavanja outdoor manifestacija na području Kvarnera raste iz godine u godinu. Većina outdoor manifestacija se održava u vrijeme pred i posezone, i taj porast najvidljiviji je upravo u tom razdoblju |
Sufinanciranje brojnih manifestacija
Neke od outdoor manifestacija koje TZ Kvarnera sufinancira i koje će obilježiti ovu godinu i prenose dobre impresije sudionika u brojne strane zemlje su, primjerice CroRace, međunarodna profesionalna biciklistička utrka – jedna od najvažnijih sportskih događanja u posezoni, koja snažno doprinosi vidljivosti regije i razvoju cikloturizma kao turističkog proizvoda. Utrka se izravno prenosi u 190 zemalja na pet kontinenata, uz 75 nositelja TV prava, dok četiri svjetske novinske agencije (Reuters, Eurovision, SNTV i AFPTV) distribuiraju snimke diljem svijeta. Posebnu vrijednost pružaju zračne snimke atraktivnih kvarnerskih lokacija koje se, prema preporuci TZ-a PGŽ-a, prikazuju tijekom prijenosa, uz komentare koji gledatelje pozivaju na posjet regiji. Na utrci sudjeluje oko 20 timova iz World Tour, Pro Continental i Continental kategorija, što dodatno osigurava globalnu vidljivost i sportski prestiž destinacije. Također, TZ Kvarnera sufinancira razne manifestacije poput 4 islands MTB Stage Race Ironman Legend Race na 4 kvarnerska otoka koja okuplja oko 400 natjecatelja plus prateće osoblje, potom Xterra s oko 530 natjecatelja uz prateće osoblje, IXS European Downhill Cup Lošinj, Homo si teć koja uključuje više trkačkih utrka kroz nekoliko vikenda, Učka Ultra Trail, malonogometni turnir Crikvenica Cup 2025, Tenis turniri na Malom Lošinju i u Rijeci, Highlander Mali Lošinj, Fiumanka… U posezoni se pak održavaju Baška Outdoor Festival i ostale manifestacije – biciklijade, walk&taste druženja, trkačke utrke…
Turističku ponudu za pred i posezonu TZ Kvarnera u suradnji s lokalnim turističkim zajednicama već duži niz godina promovira kroz zajedničku medijsku kampanju.
– Ova sinergija omogućava nam zajedničku i snažnu medijsku prisutnost, veću vidljivost na ciljanim tržištima te jačanje brenda Kvarner regije kao jedinstvene turističke cjeline. Ove godine smo promociju proizvoda kao što su gastronomija, nautika, outdoor i ostali, provodili na tržištima Hrvatske, Italije, Njemačke, Slovenije, Austrije, Nizozemske. Tu su bile i inspiracijska, awareness te booking kampanje, potom kombinacija storytelling članaka, display i native oglašavanja pri čemu je uvijek sadržaj tematski i komunikacijski prilagođen specifičnostima i interesima ciljane medijske publike, pojasnila je direktorica TZ-a Kvarnera. Dodala je i kako je kampanja bila usmjerena prema medijima koji se obraćaju publici veće platežne moći, sklonoj luksuznijim putovanjima i personaliziranim iskustvima. Primarni cilj je bio upravo toj ciljanoj skupini predstaviti posebnosti i ekskluzivnu ponudu destinacije. Pritom je ostvareno oko 50 milijuna impresija, 80.000 klikova te 125.000 čitanja članaka pri čemu je prosječno vrijeme čitanja bilo minutu i pol. Visoko vrijeme zadržavanja posjetitelja ukazuje na snažan interes i želju za istraživanjem ponude regije. Kampanje se i nadalje provode na njemačkom, slovenskom i tržištu Velike Britanije. Uz medijsku pažnju koju Kvarner dobiva kroz titulu Europske regije gastronomije, za očekivati je daljnje jačanje dolazaka gostiju u pred i posezoni, ponukanih ponudom Kvarnera izvan one klasične »sunce i more«, a koju regija iz godine u godinu obogaćuje. Samim rasterećenjem špice sezone i povećanjem dolazaka van glavne sezone, postiže se održiviji razvoj turizma, kvalitetniji uvjeti za život lokalnog stanovništva, a u konačnici smanjuje i opterećenje za komunalne i interventne službe.
Numerirane stazeKroz standarde Kvarner Outdoor bike i hike, numerirane su staze, pri čemu svaka subregija ima svoj raspon brojeva (Opatijska rivijera 100-199, Riječki prsten 200-299, Crikveničko vinodolska rivijera 300-399…). Bike staze imaju 4 različite boje koje definiraju podlogu, i to zelena koja označava obiteljsku stazu; žuta je gravel, odnosno makadam, plava je cestovna, a crvena MTB staza. Planinarske (hike) staze, pak, imaju bijelo/plavu boju i sve su jednako označene, većinom su kružne i duge su do 15-ak kilometara. |
Sadržaj nastao u suradnji s partnerom TZ Kvarnera