Foto Vedran KARUZA
Danas u Rijeci imamo dva broda, duga preko 350 metara, to je velik događaj i ono u što smo vjerovali - da Rijeka ima sve prednosti da se to ostvari. Učinili smo puno da do ovoga dođe, rekao je Butković
povezane vijesti
Prvi brod s teretom kontejnera pristao je danas u jutarnjim satima na Rijeka gateway (RGW) kontejnerskom terminalu, čime je označen početak komercijalnih operacija i poslovanja na Zagrebačkoj obali. Dolazak prvih kontejnera obilježen je prigodnom svečanošću i obilaskom novouređenih prostora skladišta 21 u lučkom kompleksu Metropolis, gdje su smješteni uredi i upravljačke prostorije RGW-a, a u njima će svoje mjesto naći i sve prateće službe terminala, poput policije, carine i drugih.
Dolasku prvog broda prisustvovali su ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, ravnatelj Lučke uprave Rijeka Denis Vukorepa, glavni direktor za proizvode A.P. Moller- Maersk-a Johan Sigsgaard, predsjednik uprave RGW-a Peter Corfitsen i član uprave društva Tomislav Rosandić.
Teret kontejnera stigao je na novi riječki terminal brodom “Al Jasrah”, dugim čak 368 metara, širokim 51 metar, s kapacitetom prijevoza 14.993 TEU-a (ekvivalent dvadesetstopnog kontejnera) kojim upravlja Hapag-Lloyd, brodarska kompanija koja zajedno s Mearskom čini Gemini alijansu, odnosno operativnu suradnju na održavanju kontejnerskih linija između Delekog istoka i zapadnih zemalja. S broda je iskrcano 1.414 kontejnera s teretom, a na njega je ukrcano 300 praznih kontejnera, pri čemu će se ove brojke, kako je najavljeno na svečanom dočeku, značajno povećavati s dolascima idućih brodova i uhodavanjem operativnog rada terminala.

Snimio VEDRAN KARUZA
Ministar Butković je dolazak prvog broda i početak rada terminala nazvao povijesnim trenutkom za Rijeku, Primorsko-goransku županiju i Republiku Hrvatsku.
– Dugo je trebalo da vidimo ovu današnju sliku, dolazak broda na jedan od najsuvremenijih i najnaprednijih terminala u Europi. Danas u Rijeci imamo dva broda, duga preko 350 metara, to je velik događaj i ono u što smo vjerovali – da Rijeka ima sve prednosti da se to ostvari. Učinili smo puno da do ovoga dođe, rekao je Butković, podsjetivši na brojne izazove i prepreke na putu do realizacije Rijeka gateway projekta i početka rada terminala, poput izgradnje državne ceste 403, zbog koje je Svjetska banka, čijim sredstvima je projekt kreditiran, gotovo izašla iz cijele priče.
– Tada smo na Vladi sjeli i dogovorili, a onda i uspjeli dobiti europska sredstva za izgradnju ceste koja je sastavni dio projekta i uvjet da terminal može raditi. Bilo je tu i puno drugih pratećih projekata, što Lučke uprave, što HŽ-a, a svi su na vrijeme završeni, bez ikakve mrlje. Presudan trenutak je bio 2021. godine, kada je dana koncesija tvrtki RGW, odnosno konzorciju koji čine nizozemski APM Terminals i domaća tvrtka Enna Logic, rekao je Butković.
Istaknuo je kako je na riječkom prometnom pravcu preostalo još puno posla, a najveći je izgradnja nizinske željezničke pruge.
– Postojeća pruga može servisirati potrebe oba ova terminala, ali bez nove pruge nećemo moći biti najuspješniji i najbolji. Sve ćemo učiniti da ubrzamo taj proces, jer su nam i europska sredstva na raspolaganju, a kroz nekoliko dana ćemo imati prezentaciju u Vladi kako ubrzati projektiranje i izgradnju nizinske pruge, rekao je Butković.
Ravnatelj Lučke uprave Denis Vukorepa je rekao da je koncesijski ugovor s Rijeka Gatewayom najveći ugovor po važnosti za riječku luku i cijeli lučki i prometni sustav Hrvatske.
– Ovo je najveći, najvažniji i najsloženiji projekt u našoj povijesti, rekao bih generacijski projekt u riječkoj luci. Kada zbrojimo sve investicije u terminal i prometnu infrastrukturu, od cesta do željezničkog sučelja u luci i oko nje, dolazimo do brojke od oko 600 milijuna eura. To je složen zajednički, investicijski projekt hrvatske Vlade i Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, Lučke uprave Rijeka, HŽ Infrastrukture, Hrvatskih cesta i koncesionara Rijeka Gateway. Koncesionara koji investira 380 milijuna eura u naš lučki sustav, koji je otvorio nova radna mjesta i zaposlio 250 mladih stručnih ljudi do sada i koji riječkoj luci i cijelom prometnom sustavu Republike Hrvatske donosi lidersku poziciju u sjevernom Jadranu i široj regiji, rekao je ravnatelj.
Ovaj terminal je više od infrastrukture. On je simbol Rijeke kao moderne, održive i tehnološki napredne luke koja stvara vrijednost i pokreće lokalno i nacionalno gospodarstvo, brinući pritom za zajednicu i okoliš, naglasio je Peter Corfitsen, generalni direktor RGW-a, dodavši kako dobar terminal pritom ne čine oprema i tehnologija, već ljudi. Ponosni smo na naših 250 zaposlenika, a uskoro ćemo ih imati 300. U ovoj operativnoj fazi moramo pokazati da sve ono što smo izgradili, od infrastrukture do tima, može svakodnevno funkcionirati na najvišoj razini operativne izvrsnosti kakvu očekuju naši kupci. Ja sam uvjeren da Rijeka Gateway može biti jedan od najboljih terminala u ovom dijelu svijeta, na ponos Rijeci i cijeloj Hrvatskoj, rekao je Corfitsen.
Jedan od temelja uspješnog početka rada terminala, izjavio je Tomislav Rosandić, bila je predanost kvalitetnoj obuci zaposlenika.
– Do sada je tim proveo preko 50 tisuća sati u različitim treninzima, uključujući i napredne simulacije koje su odigrale ključnu ulogu u pripremi za svakodnevne izazove i operacije. Uz to, naš stručni tim je posjetio niz terminala širom svijeta kako bismo ih detaljno proučili i implementirali najbolje svjetske standarde u našem radu, rekao je Rosandić, naglasivši važnost izgradnje nove pruge koja će omogućiti Rijeci da postane ulazna točka srednje i jugoistočne Europe.
– Trenutno nam je plan za 60 posto prometa vezanog uz terminal koristiti željezničku prugu, a radujemo se potencijalu povećanja tog udjela jer će to dodatno ojačati konkurentnost i održivost terminala, rekao je Rosandić.