MEDS

Zanimljiva ostavština kreativnih radionica u Rijeci. Izgubljene pločice selice čekaju sretne nalaznike

Edi Prodan

Rasporedili smo na razne lokacije 200 okruglih keramičkih pločica. Fokusirali smo se na mjesta migracija, putovanja, seljenja kao što su željeznički i autobusni kolodvor



Kako smo i isticali, MEDS projekt kreativnih radionica koji je nedavno u Rijeci okupio 160 mladih dizajnera ostavio je gradu niz zanimljivih projekta. Možda i najsadržajniji bio je onaj naziva Ptice selice koji je unutar koordinacije Tinne Beirinckx, urbanistice i pejzažne arhitektice iz Belgije i njezine suradnice Marie Geudens proveo međunarodni tim mladih kreativaca. Oni su, što sugerira i sam naziv projekta, htjeli naglasiti kako je civilizacija, posebno ova naša, vrijeme stalnih migracija.


Kako su nam istaknuli i za svog boravka, Rijeka je idealan grad za takav projekt jer je i sama u zadnjih stotinu, ili 150 godina bila izložena stalnim migracijama i promjenama stanovništva. Najveći se lom dogodio 1945. kad je Rijeka izgubila skoro cjelokupno stanovništvo, da bi nakon toga migracijama iz bližih i daljih krajeva narasla do najvećeg broja stanovnika u povijesti. Rijeka je bila i jako važnom točkom tranzicijskih migracija unatrag zadnjih nekoliko godina u kojima se stanovnici azijskog Srednjeg istoka, bježeći pred ratovima i neimaštinom, sele na zapad Europe.


Univerzalni fenomen


– Po završetku projekta rasporedili smo na razne riječke lokacije 200 okruglih keramičkih pločica koje smo sami dizajnirali i ispekli. Fokusirali smo se na mjesta migracija, putovanja, seljenja kao što su željeznički i autobusni kolodvor. Neke su odmah pronašle vlasnike, voljeli bismo da se to dogodi sa svih 200 komada, pojašnjava nam Beirinckx.





Selice – izgubljene pločice su dio projekta čiji je cilj pozitivno pristupiti migraciji kao univerzalnom i kontinuiranom fenomenu. Posebna se pozornost posvećuje nevidljivoj prisutnosti izbjeglica. Prošle godine 30 tisuća ljudi i djece nevidljivo je prešlo hrvatsku granicu u nadi za boljim životom u Europi.


– Ideja je da će stanovnici Rijeke i turisti pronaći ove izgubljene pločice i ponijeti ih kući sa sobom. Namijenjene su kao mali dar za sretnog nalaznika. To su mala umjetnička djela koja na taj način migriraju. Odmah kad su ih dizajneri postavljali na ulice, pločice su se susrele sa slučajnim prolaznicima i ljudima iz susjedstva. Turistica iz Slovačke tom je prigodom spomenula tetovažu lastavice na svojoj nozi. Ne sasvim slučajno, lastavica je jedna od najpopularnijih ptica u Hrvatskoj. Iz tog razloga, lastavica je postala simbol na pločicama. Naziv projekta, Selice, doslovno znači ptice selice, pojašnjava nam Beirinckx.


Kratki film


Drugi dio projekta bilo je stvaranje vertikalnih stupova od zbijene, nabijene zemlje koji su se postavili u javni prostor kako bi također upozoravali na migracije. Stupovi simboliziraju prekretnice, putokaze ili mjesta susreta za migrante. Jedan se mali stup može pogledati u galeriji SKC-a. Drugi se nalazi unutar autobusnog kolodvora. Još se traži nova stalna lokacija za treći stup koji je postavljen odmah ispred riječkog kolodvora. Tim je također snimio kratki film kako bi skrenuo pozornost na život na cesti koji izbjeglice doživljavaju na putu prema Zapadu.



– Odabrali smo zemlju kao materijal jer nas sve povezuje. Stoga je ovaj film relevantan i za sve nas. U životu ljudi se kreću iz različitih razloga. Susreću se, pomažu si, a zatim nakon nekog vremena pronalaze svoj put, zaključila je Beirinckx.


Na nama je pronaći pločice i migrirati ih u svoje domove. Kako bi nas podsjećale da smo svi dio migracija. Pa i onih, kojima je Rijeka silno izložena zadnjih četvrt stoljeća, biološko-duhovnog tipa. Iako su kratke – na Kozalu, Trsat ili Drenovu – one i na tim mjestima, vječnim počivalištima zorno pokazuju susrete migranata pojedinih doba.