
Hrvatska je postala prilično skupo odredište za odmor njemačkim obiteljima / Foto M. JURČIĆ
Nijemci ove godine češće biraju jeftinije destinacije, dok su putovanja automobilom, vlakom i autobusom u padu oko dva posto, što pogađa Hrvatsku kao omiljenu autodestinaciju južnih njemačkih pokrajina
povezane vijesti
Nijemci ne žele propustiti ljetni odmor u inozemstvu, ali ove godine se sve više odlučuju za tradicionalno jeftinije destinacije poput Bugarske, Tunisa, Egipta ili Albanije. Istaknuli su to ovih dana u Njemačkom udruženju organizatora putovanja (Deutsche Reiseverband – DRV), najjačem udruženju njemačkih turističkih agencija i touroperatora, napominjući kako tijekom ljetnih mjeseci očekuju rast broja putovanja za tri posto, međutim, kako su individualno organizirana putovanja automobilom, vlakom ili autobusom u padu prodaje od dva posto. A to nije dobra vijest za Hrvatsku koja je južnim njemačkim pokrajinama autodestinacija.
Odmaraju kod kuće
Norbert Fiebig, predsjednik DRV-a, je u objavi kazao kako su »top tri« najpopularnija odredišta za paket-aranžmane ovog ljeta ponovo Španjolska, Turska i Grčka. Najveći rast prodaje u ljetnoj sezoni očekuje se za krstarenja, i to za šest posto, koliko raste i broj prodanih dalekih putovanja tijekom ljeta, a za pet posto je porasla i prodaja putovanja u zemlje istočnog Mediterana. S time da je nakon ranih rezervacija, među njemačkim turistima očito uslijedio period čekanja te njemački touroperatori ovog ljeta bilježe osjetno povećanje last-minute bukinga. Što se tiče tih kratkoročnih rezervacija, potražnja je koncentrirana u popularnim odredištima kao što su Turska, Egipat, Balearski otoci i Grčka.
U DRV-u navode i kako se za cijelu turističku 2024./25., što uključuje i zimsku sezonu od 1. studenog 2024. do 30. travnja 2025., događa sličan scenarij kao i ljeti, a to je da je, sukladno predviđanjima, prodaja na tržištu turoperatora u porastu za nekih četiri posto. Paket aranžmani s uključenim letovima do odredišta poput Grčke i Turske, pokazuju rast prihoda od devet posto, a krstarenja za osam posto. Kod takozvanih zemaljskih putovanja automobilom, autobusom ili vlakom, kao i tijekom ljeta, kroz cijelu godinu postoji trend pada prodaje od dva posto. Općenito, tržište odmora koje organiziraju turoperatori i dalje se razvija bolje od pojedinačno organiziranog tržišta tijekom cijele turističke godine.
Inače, prema DRV-u je lani je na prvom mjestu među njemačkim turistima najtraženijih stranih destinacija bila Španjolska za koju se odlučilo 15 posto Nijemaca, druga Italija u koju je putovalo oko 9 posto ovih gostiju, a slijede Turska, Grčka, Austrija, pa Hrvatska s udjelom od 3,6 posto. Naša je zemlja ispred Francuske koja je na njemačkom tržištu imala udio od 3,4 posto.
Njemačke zračne luke u problemima
Njemački sektor komercijalnog zrakoplovstva i dalje je u problemima unatoč porastu putničkog prometa u prvoj polovini godine, pri čemu ukupan broj putnika i dalje zaostaje za razinama iz pretpandemijske 2019. godine, objavilo je Njemačko zrakoplovno udruženje (BDL). Ukupan broj od 99,4 milijuna putnika i dalje je gotovo 16 posto manji u odnosu na razine prije pandemije iz 2019. godine, prema BDL-u. Usporedbe radi, u istom razdoblju prošle godine uvećan je za 10 posto. |
Što se trendova tiče, Nijemci su se očito okrenuli i odmoru u vlastitoj zemlji. Tako podaci njemačkog Saveznog ministarstva gospodarstva i energetike pokazuju kako su njemački hoteli i hosteli lani ostvarili rekordnih 496,1 milijun noćenja, a trend rasta je nastavljen i u prvoj polovini 2025. godine. Njemački hoteli i drugi veliki pružatelji usluga smještaja ostvarili su u prvih šest mjeseci ove godine rekordnih 223,3 milijuna noćenja, što je porast od 0,1 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine, i to bez obzira na pad dolazaka i noćenja stranih gostiju. Unatoč padu potražnje iz inozemstva, poslovna putovanja i putovanja domaćih gostiju tijekom praznika u Njemačkoj popularnija su nego ikad. U lipnju je tako zabilježen oko 12 posto manji promet stranih turista, a što se pripisuje činjenici da je lani Njemačka bila domaćin Europskog nogometnog prvenstva koje je dovelo velik broj stranih turista. S druge strane, broj noćenja samih Nijemaca je rastao više od 7 posto. Da Nijemci ipak slušaju svoju vladu te novac sve radije ostavljaju na odmoru u svojoj zemlji, pokazuje i podatak DRV-a po kojem je gotovo četvrtina putnika lani na odmor otišla u neku od njemačkih destinacija.
Lipanjski skok
Kako u svemu tome »pliva« Hrvatska, pokazuju zadnji podaci eVisitora. U prvih sedam mjeseci je u našu zemlju stiglo oko 1,6 milijuna Nijemaca ili 3 posto manje, a ostvareno je oko 10 milijuna noćenja ili oko 2 posto manje. S time da je lipanj donio skok njemačkih dolazaka, s obzirom na raspored blagdana, dok se srpanj pokazao kao velika »rupa« s obzirom na 7 posto manje dolazaka i 5 posto manje noćenja. Pritom srpanj i kolovoz treba gledati kroz prizmu najviših cijena pa se u tom razdoblju i najviše gubi i najviše dobiva.
Država pomaže turističkom sektoru
Lani su Nijemci prema podacima DRV-a na putovanja potrošili ogromnih 83,4 milijarde eura, što je za 4 milijarde eura više nego godinu ranije, a procjena je da će u ovoj godini na odmor potrošiti još i više, oko 85 milijardi eura. Iako je troškove dodatno u međuvremenu napumpala inflacija, zanimljivo je i kako su 2019. na putovanja Nijemci potrošili nešto manje od 70 milijardi eura. Međutim, u njemačkim se medijima ukazuje na krizu koje nije pošteđen ni sektor turizma. Tako u njemačkom listu Die Welt ukazuju kako mnoge turističke tvrtke ne uspijevaju pokriti povećane troškove energije, hrane ili osoblja ili to mogu učiniti samo djelomično pa finalne cijene rastu, dok profiti i marže padaju. Kako bi pomogla sektor, država je krenula u postupno smanjenje naknada koje pružatelji paket -aranžmana plaćaju Njemačkom fondu za jamstvo putovanja, s jedan na 0,5 posto, a razmišlja se i o drugim mjerama poput smanjenja poreza na promet za ugostiteljstvo na sedam posto. |
Kakva je situacija po pitanju potražnje za Hrvatskom, pojasnio nam je iz prve ruke Martin Misir, čelni čovjek njemačkog touroperatora Misir Sonnenlandreisen koji već drugu generaciju ove poduzetničke obitelji u Hrvatsku dovodi njemačke goste. Većina gostiju im dolazi u Dalmaciju, pri čemu su im travanj, svibanj te rujan do listopada vrlo važni, jer u tim razdobljima imaju mnogo grupa s programima putovanja i kružnim putovanjima.
– U ljetnim mjesecima, srpnju i kolovozu, imamo manje gostiju, i to iz nekoliko razloga. Najviše zato što je Hrvatskoj zbog ponude, a tu mislim na malo all inclusive aranžmana, i viših cijena u usporedbi s drugim destinacijama, prilično skupo za odmor obitelji. Hrvatska je u odnosu na ranije postala znatno skuplja, posebno poznate destinacije poput Dubrovnika, Rovinja ili Hvara. U usporedbi s Turskom, Hrvatska je jasno skuplja, dok je u odnosu na Grčku i Španjolsku slična ili malo skuplja, ovisno o regiji. Tako da tko želi uštedjeti, trebao bi odabrati manja mjesta ili putovati u Hrvatsku izvan glavne sezone. Što se tiče brojeva u usporedbi s 2024., očekujemo da će godina 2025. biti slična. Vjerujemo da nećemo imati značajniji porast broja gostiju iz Njemačke, kazao nam je Martin Misir.