Velika promjena

Meta od listopada zabranjuje objavu plaćenih političkih oglasa na svojim platformama

T.I.

iStock

iStock



Meta, tvrtka vlasnica Facebooka i Instagrama, najavila je da će od listopada 2025. u Europskoj uniji prestati prikazivati političke, izborne i društvene oglase na svojim platformama.


Ova odluka stiže kao odgovor na novu EU regulativu o transparentnosti i ciljanju političkog oglašavanja (TTPA) koja stupa na snagu 10. listopada. Meta navodi kako pravila uvode značajne operativne izazove i pravnu nesigurnost za oglašivače i same platforme, zbog čega ocjenjuju da bi usklađivanje s njima bilo neizvedivo.


Prema novim pravilima, platforme će morati jasno označavati političke oglase, navoditi tko ih financira, koliko je plaćeno i za koje izbore ili društvene teme su namijenjeni. Također, zahtijeva se i transparentnost o korištenju ciljanih oglašivačkih tehnika. Kršenje pravila može rezultirati novčanim kaznama do 6% godišnjeg globalnog prihoda tvrtke.




Meta je istaknula da će ovim potezom korisnici u EU i dalje moći slobodno debatirati o politici te da političari i dalje mogu neplaćeno dijeliti svoj sadržaj, no neće moći koristiti plaćene oglase za promociju političkih i društvenih poruka.


Odluka Mete dolazi nakon sličnog koraka Googlea, koji je prošle godine donio istovjetnu odluku. Meta ocjenjuje da su EU zakoni presloženi i da prijete temeljima personaliziranog oglašavanja, zanemarujući pritom koristi za oglašivače i publiku.


Europska unija je regulativu TTPA uvela kao dio napora za suzbijanje dezinformacija, stranog uplitanja u izbore i neetičkog ciljanog oglašavanja, posebno nakon skandala s Cambridge Analyticom 2018. godine. Iako EU vidi ovu regulativu kao ključnu za povećanje transparentnosti, velike tehnološke kompanije poput Metae i Googlea vide je kao prejaku i neizvedivu u praksi.