Nacionalni nautički lanac

Prihodi ACI-ja u najviše rasli zbog godišnjih vezova. Problem su koncesije koje istječu 2030.

Alenka Juričić Bukarica

Foto Sergej Drechsler

Foto Sergej Drechsler

Prihodi ACI-ja, u kojima godišnji vez ima čak 62 posto udjela, porasli su za četiri posto, dok je na rashodnovnoj strani povećanje sedam posto, i to prije svega zbog rasta troškova plaća od 14 posto



U prvih šest mjeseci ove godine nacionalni nautički lanac ACI d.d., ujedno i najveći lanac marina na Mediteranu, ostvario je ukupno 16,2 milijuna eura poslovnih prihoda, što predstavlja rast od četiri posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine, i to ponajprije kao rezultat rasta prihoda od usluge godišnjeg veza. Prihod od godišnjeg veza, s udjelom od 62 posto u ukupnim poslovnim prihodima, u promatranom je razdoblju zabilježio rast od osam posto, potvrđujući njegovu ključnu ulogu u poslovnom modelu Društva. U ACI-ju su objavili i kako su ostvareni rezultati u skladu s dinamikom poslovanja ACI marina u prvom polugodištu, koje tradicionalno prethodi vrhuncu turističke sezone u trećem kvartalu.


Stabilno poslovanje


– Rezultati Društva u prvom dijelu godine potvrđuju stabilnost poslovanja. Unatoč ograničenjima postojećih infrastrukturnih kapaciteta, nepromijenjenim cijenama za većinu naših usluga te izazovima koje donosi neizvjesnost oko produljenja koncesijskih ugovora, ostvarili smo rast poslovnih prihoda. S druge strane, povećanje rashodovne strane u prvom polugodištu rezultat je našeg strateškog opredjeljenja da zadržimo kvalitetan i motiviran kadar, pri čemu sustavno ulažemo u prava radnika i radne uvjete. Takav pristup dugoročno smatramo temeljem održivog poslovanja i očuvanja konkurentnosti na sve zahtjevnijem tržištu, istaknuo je Kristijan Pavić, predsjednik Uprave ACI-ja, navodeći kako su rezultati ostvareni u prvom polugodište u skladu s uobičajenom dinamikom ostvarenja rezultata, odnosno poslovanja koje obilježava početak poslovne godine, a prethodi najfrekventnijem dijelu sezone.


Što se tiče prihoda od prodaje, značajan rast je zabilježen u ACI marinama Dubrovnik, Skradin i Split, pa je tako dubrovačka marina kao najistaknutija jedinica sustava u prvom polugodištu ostvarila rast od 186 tisuća eura u odnosu na usporedno razdoblje 2024. godine. ACI marina Dubrovnik je u prvih pola godina ostvarila gotovo dva milijuna eura prihoda, što je 10 posto više nego lani. Na drugom je mjestu ACI marina Split s 1,9 milijuna eura prihoda, odnosno rastom prihoda od 4 posto, a na trećem ACI marina Opatija s 1,1 milijun eura prihoda ili 5 posto više nego lani u prvom polugodištu. Četvrta po prihodima je ACI marina Cres, doduše s nekih 5 posto manje prihoda nego lani, odnosno oko milijun eura prihoda, a odmah iza je i ACI marina Rovinj koja je zabilježila rast prihoda od 3 posto.




Po regijama, najveći udio u prihodima ima splitska regija na koju otpada četvrtina ostvarenih prihoda, slijede Kvarner i Istra s po 20 posto udjela u prihodima, dubrovačka regija s 18 te šibenska sa 17 posto udjela u prihodima od prodaje.


Strateški prioritet


Istodobno, poslovni rashodi za prvo polugodište iznosili su 17,7 milijuna eura, što predstavlja povećanje od 1,2 milijuna eura ili 7 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Povećanje rashoda prvenstveno je rezultat rasta troškova plaća sukladno Kolektivnom ugovoru prema kojemu je plaća trajno usklađena s Uredbom o visini minimalne plaće. U usporedbi s prošlom godinom, plaće su u promatranom razdoblju porasle za 14 posto.


U izvještajnom razdoblju, ACI je ostvario bruto gubitak u iznosu od 1,3 milijuna eura. U odnosu na usporedno razdoblje, bruto gubitak je uvećan za 0,7 milijuna eura. U nautičkom lancu su ujedno naglasili kako ACI i dalje posluje u okviru postojećih kapaciteta, bez značajnijih mogućnosti za veća kapitalna ulaganja. Naime, ograničenja u investicijskim aktivnostima proizlaze iz činjenice da se koncesijski ugovori približavaju isteku, što povećava neizvjesnost i ograničava dugoročnije planiranje te dodatna infrastrukturna ulaganja. Rješenje pitanja produženja koncesijskih ugovora ključan je preduvjet za daljnji razvoj ACI-ja i realizaciju novih investicija u postojeći sustav marina.


– Produženje trajanja koncesija ostaje strateški prioritet u planiranju i provedbi svih budućih poslovnih aktivnosti kompanije, s obzirom na to da ugovori za sve ACI marine istječu do 2030. godine. Upravo zato, Uprava Društva ovom pitanju posvećuje posebnu pažnju, svjesna da je dugoročno koncesijsko rješenje temelj za snažniji investicijski ciklus, modernizaciju infrastrukture i osnaživanje konkurentnosti ACI-ja na globalnoj karti nautičkog turizma, istakli su u ACI-ju.


Ankica Kruljac u Upravi


Nova članica Uprave Adriatic Croatia International Cluba (ACI) postaje Ankica Kruljac. Naime, Vlada je na zatvorenom dijelu sjednice donijela zaključak u kojem se predlaže Nadzornom odboru imenovanje Kruljac za članicu Uprave, i to do imenovanja člana Uprave putem javnog natječaja, na razdoblje od najduže šest mjeseci. Inače, Upravu ACI-ja čine predsjednik Uprave Kristijan Pavić te Ivan Herak koji obnaša dužnost člana Uprave za financije, korporativno pravo i ljudske resurse. Hrvatski lanac marina je u većinskom vlasništvu države koja ima blizu 80 posto vlasničkog udjela.