Trud se isplatio

Adria Racing: Riječani ostvarili sjajan uspjeh na prestižnom natjecanju u Monaku, donosimo njihovu priču

Jakov Kršovnik

Veselje zbog ostvarenog rezultata - članovi tima Adria Racing / MILOŠ ANIČIĆ/UPTZ

Veselje zbog ostvarenog rezultata - članovi tima Adria Racing / MILOŠ ANIČIĆ/UPTZ

Peti je ovo put da se natječu na natjecanju koje organizira Yacht Club de Monaco čiji je predsjednik knez Monaka Albert II



RIJEKA – Izvrsno treće mjesto u klasi Energy na prestižnom natjecanju plovila Monaco Energy Boat Challenge, što se održava u kneževini na obali Sredozemnog mora, osvojili su studenti i inženjeri okupljeni u riječkoj Udruzi primijenjenih tehničkih znanosti, a koju su se natjecali pod imenom »Adria Racing«.


Peti je ovo put da se natječu na natjecanju koje organizira Yacht Club de Monaco čiji je predsjednik knez Monaka Albert II. I lani su bili na postolju, osvojivši drugo mjesto u istoj klasi, dok su 2023. godine bili blizu postolja – četvrti.


Ove su se godine natjecali u dvjema klasama, Energy, s plovilom »Vilson«, s kojim su u Monaku bili i lani, ove ga godine unaprijedivši, te u klasi plovila koje pogone programi umjetne inteligencije s plovilom »Karolina«. Voditelj tima u klasi Energy bio je Martin Mozetič, a tima u klasi UI plovila Karlo Džafić, uz orlovski pregled igre predsjednika Udruge Ljubomira Pozdera.


MILOŠ ANIČIĆ/UPTZ


Intenzivne pripreme




Proteklih mjeseci intenzivno su se pripremali u radionici Torpedo Pomorskog fakulteta u bivšoj Industrijskoj ulici da bi ostvarili zapažen rezultat natječući se u Monaku prvoga tjedna u srpnju.


Nakon povratka iz Monaka, dobro znanu ekipu, koju Novi list prati skoro od njihovih samih početaka, 2019. godine, posjetili smo u »Torpedu«, gdje su se okupili na zasluženoj proslavi izvrsnoga rezultata, ali i za dogovor o novim planovima s obzirom na to da već gledaju prema Sardiniji, gdje će se u listopadu natjecati na »Sardinia Boat Innovation Weeku«, gdje su lani bili drugi.


Njih desetak »izguralo« je cijelu ovogodišnju pripremu i natjecanje, a posebno su zadovoljni što su plovilo »Vilson« unaprijedili u odnosu na prošlu godinu te što su se izvrsno snašli u izvanrednoj situaciji. Jer, pilot Maro Bratonja u kvalifikacijskoj utrci stražnjim krajem plovila udario je u bovu, što je trebalo zakrpati.


– Brod organizatora koji je vozio njihove snimatelje, vozio je blizu rute utrke i stvarao velike valove. Tako je jedan od tih valova bacio krmu, što nisam uspio iskontrolirati i njome sam pogodio bovu. Brod se oštetio, no, na sreću, oštećenje je bilo manje nego što smo isprva mislili. Ekipa je fantastično reagirala, brzo su ga popravili i bili smo vrlo brzo natrag »u sedlu«, kaže nam Maro Bratonja, učenik koji će na jesen upisati treći razred riječke Salezijanske gimnazije.


Maro je od malih nogu u jedrenju, a ljeti i glisira, tako da mu nije bilo teško uskočiti kao pilot tima. Ljubav prema moru usvojio je od starijeg brata, čije je jedriličarske korake odlučio slijediti te krenuo jedriti s pet godina.


– I od tad sam skoro svaki dan na moru po pet-šest sati. U Monaku je bilo jako zanimljivo i zabavno, jedno izvrsno iskustvo, iako mi je vožnja u utrci izdržljivosti koja traje tri sata u jednom trenutku već postala i dosadna, nasmijat će se.


Dvadesetak timova


Uz utrku izdržljivosti, gdje je cilj napraviti što više krugova, odvozio je još četiri utrke – kvalifikacije, top speed, gdje se mjeri prosječna brzina koja se prijeđe u jednom kilometru, zatim slalom, gdje se obilazi oko bova te na kraju utrku jedan na jedan, gdje se vozi na ispadanje. U kvalifikacijama, top speedu i utrci izdržljivosti bili su treći, a u slalomu drugi. U utrci jedan na jedan pobijedili su talijanski tim »Physis Polimi Energy Boat«, što im je ukupno donijelo treće mjesto.


– Zadovoljni smo rezultatom, natjecalo se dvadeset timova iz cijeloga svijeta, koji isto tako razvijaju električna plovila. Već treću godinu zaredom u samom smo vrhu takvih natjecanja. Kao jedan mali tim iz Hrvatske možemo biti ponosni jer uspijevamo jako puno napraviti iz natjecanja u natjecanje, kaže Martin Mozetič.


Predsjednik Udruge Ljubomir Pozder reći će da su iza njih ostali timovi Cambridgea, švicarskog EPFL-a, danskog DTU-a, politehnike iz Milana, Tehnički fakultet iz Berlina, timovi iz Dohe i Lisabona.


– Mnogi od njih imaju i po deset puta veći budžet od nas, što mi nadoknađujemo svojim znanjem i vještinama, govori Ljubomir Pozder.


Martin Mozetič kaže nam da su već pri kraju lanjskog natjecanja imali neke ideje kako unaprijediti »Vilsona«, smanjiti mu masu.


Martin Mozetič / Foto: Ana Križanec


– Skinuli smo sve aluminijske dijelove i za ovu ih godinu napravili od karbona. Također smo duplo pojačali snagu motora, napravili smo novi prijenos te smo prilagodili određene elektroničke elemente i bateriju, kako bi mogla podnijeti snagu i struju koju motor vuče. Sve što smo si zacrtali na kraju prošlogodišnjeg natjecanja, smo i ostvarili, tako da je brod ove godine bio lakši za deset kilograma i brži za oko 15 posto, govori nam Mozetič.


Problemi s internetom


Ove su godine postigli brzinu veću od 27 čvorova, odnosno 50km/h.


– Lani su samo četiri tima postigla brzinu veću od 20 čvorova, dok nas je ove godine bilo sedam, što znači da je natjecanje svake godine sve kompetitivnije. Zato nam je drago da i mi ostajemo u vrhu u jačoj konkurenciji, kaže Mozetič.


Ove je godine u Monaku prvi put održana i utrka plovila koje pogone programi umjetne inteligencije. UPTZ se u toj utrci trebao natjecati s plovilom »Karolina«, no problemi s internetom su ih u tome onemogućili.


Karlo Džafić, voditelj tima, reći će nam da su prošli prvi dio testa na kopnu, a kad je trebalo spustiti plovilo u more – eto problema.


Karlo Džafić / Foto: Ana Križanec


– Internetski router koji je industrijski i standardni plug ‘n’ play otkazao je poslušnost pa nismo imali interneta. Imali smo dostupan Starlink, no prema pravilima natjecanja nismo ga smjetli koristiti. Tako da nam je ovo jedna škola za drugu godinu. Programeri su dobro odradili svoj posao i iduće godine će, vjerujem, sve biti kako treba, kaže nam Karlo Džafić.


Na kraju Ljubomir Pozder zahvaljuje sponzorima.


– Oko 60 posto svih financiranja dobili smo putem javnih poziva, tu je 20 posto od riječkog sveučilišta, a 40 posto od Studentskog centra. Deset posto dobili smo od Primorsko-goranske županije, a ostalih trideset posto su sponzori i donatori bez kojih ne bi bilo moguće nabaviti materijale i napraviti sve potrebno. Ove godine imali smo i partnere iz Češke, Švedske, Švicarske i UK-a, a glavni sponzor bila nam je tvrtka iz Kine.


Ljubomir Pozder / Foto: Ana Križanec


Hvala svima koji nam pomažu da pokažemo da u Rijeci i Hrvatskoj itekako ima studenata i inženjera koji se s manje sredstava mogu natjecati na vrlo visokom nivou, zahvaljujući svojem znanju, zaključuje Ljubomir Pozder.


Znanje u praksi


Podršku imaju i od riječkog Tehničkog te Pomorskog fakulteta. Dekan Tehničkog fakulteta Lado Kranjčević ponajprije čestita vrijednim studentima.


– Ovaj uspjeh pokazuje i koliko je važno imati interdisciplinarni pristup u nastavi te primijeniti stečena znanja u praksi. Ponovo se pokazuje da zajednički nastup dvaju fakulteta, Tehničkog i Pomorskog, donosi izvrsne rezultate, kaže Kranjčević.


Dekanica Pomorskog fakulteta Ana Perić Hadžić također je ponosna na studente i poručuje da je ključ daljnjeg razvoja fakulteta obrazovna inovacija.


– Uspjeh ne želimo mjeriti samo brojkama i statistikama, već sposobnošću naših studenata da oblikuju sutrašnjicu pomorske industrije, noseći vrijednosti i znanja stečena na našem Fakultetu. Neka nastave širiti ovu pozitivnu energiju, sportski duh i vrhunske rezultate u radu čime podupiru našu viziju da »Znanjem plovimo svijetom«, kaže Perić Hadžić.


Članovi tima


Tim studenata Pomorskog i Tehničkog fakulteta, ali i jednog učenika, vodili su Martin Mozetič, u klasi Energy, i Karlo Džafić, u klasi UI-ja. Kud bi oni pogledali okom, tud su išli skokom: Aleksandar Banjanin, Ante Vrkić, Jakov Mozetič, Marko Kozlov, Nolan Ilišić i Aneta Starčević.


Pilot plovila »Vilson« bio je Maro Bratonja, učenik riječke Salezijanske gimnazije, a vizualni identitet plovila potpisuje studentica Akademije primijenjenih umjetnosti Ilona Suplina, pobjednica natječaja koji je raspisala udruga.


Plovilom “Vilson” upravljao je Maro Bratonja / MILOŠ ANIČIĆ/UPTZ


Tehnički i inženjerski razvoj vodili su uz mentorstvo stručnjaka iz industrije: Petar Topljak, Stefano Beaković, Domagoj Štefan i Martin Nikolla, donedavno pilot tima i student.


Za snimanje i fotografiranje bili su zaduženi Mateo Levak i Miloš Aničić, a timski liječnik bio je dr. med. Vinko Grubišić