
Foto Vedran Karuza
Na tržištu su sve prisutniji novi trendovi u putovanjima
povezane vijesti
U povodu početka vrhunca turističke godine i ljetnih godišnjih odmora, Hrvatska turistička zajednica (HTZ) pokrenula je promotivnu kampanju pod nazivom Find your »Pomalo«.
U nacionalnoj turističkoj zajednici, naime, pojasnili su kako je cilj kampanje približiti ljubiteljima putovanja i odmora način života koji podrazumijeva potpuni bijeg od glasne, užurbane i stresne svakodnevice, a provodi se isključivo putem društvenih mreža, odnosno putem TikToka, Facebooka, Instagrama i YouTubea.
Promjena navika
Tako su kreirani videospotovi koji korisnicima približavaju osjećaj uživanja u trenutku, usporavanja tempa i otkrivanja ljepote života. Drugim riječima, želja je prikazati »pomalo« način života koji svatko treba proživjeti i osjetiti, barem povremeno.
U današnje vrijeme prekomjernog turizma, sveprisutnih turističkih gužvi od kojih ne može pobjeći velik broj turističkih destinacija, pogotovo ljeti, sve su prisutniji novi trendovi u putovanjima.
Proteklih godina se počelo govoriti i o novom trendu »coolcationa«, odnosno bijega od (pre)vrućih morskih destinacija u planine i sjevernije zemlje u kojima su ljetne temperature ipak puno podnošljivije, a u konačnici i zdravije. Novi trend je i takozvani »slow travel«, dakle, ono o čemu govori i nova kampanja HTZ-a.
Prema najnovijem istraživanju koje je provela Awaze grupacija, u čijem portfelju posluje i domaća agencija Novasol, putnici iz cijele Europe doista sve više mijenjaju svoje navike okrećući se sporijim, sadržajnijim i održivijim oblicima putovanja. Hrvatska, kažu, pritom bilježi rast interesa i nalazi se među destinacijama koje najbolje odgovaraju novim očekivanjima gostiju.
Anketa je provedena na uzorku više od tisuću europskih putnika emitivnih tržišta poput Njemačke, Slovenije, Danske, Poljske, Austrije, Italije i drugih zemalja, a prema njoj 66 posto ispitanika preferira destinacije koje nude autentično lokalno iskustvo, uključujući gastronomiju, tradiciju i direktan kontakt s lokalnim stanovništvom. Prema istom istraživanju 62 posto ispitanih je navelo da izbjegava masovni turizam te bira manje poznate lokacije i prirodna okruženja, 58 posto njih preferira apartmane i kuće za odmor s većim stupnjem privatnosti i fleksibilnosti, dok 47 posto planira putovati izvan visoke sezone, a većina ih navodi razloge poput manje gužve, nižih cijena i boljeg doživljaja destinacije.
Analiza preferencija pokazuje kako njemački gosti prednjače u potrazi za održivim i autentičnim iskustvima. Više od 70 posto njih navodi da su spremni platiti više za smještaj u regijama koje nude kontakt s lokalnom zajednicom i proizvode s oznakom lokalnog podrijetla. Posebno im je važna infrastruktura za boravak u prirodi, biciklističke staze i kulturni sadržaji.
Jasan trend
Gosti iz Austrije sve više preferiraju »spoj prirode i udobnosti«, s naglaskom na smještaj u ruralnim područjima koji omogućuje opuštanje, aktivnosti na otvorenom i doživljaj lokalne kuhinje. Često traže domaćinstva s dodatnim sadržajima kao što su vođene ture ili radionice, primjerice kuhanja ili izrade suvenira.
U agenciji navode i kako se bilježi porast broja putnika iz Poljske koji ciljano izbjegavaju glavnu sezonu te rezerviraju smještaj u zaleđu obale, osobito u unutrašnjosti Istre i Dalmatinskoj zagori, gdje mogu izbjeći gužve i doživjeti lokalni život.
– Navedeni postoci iz istraživanja jasno pokazuju da putnici sve više traže smisao u putovanjima, točnije žele sporiji tempo, kontakt s lokalnom zajednicom i iskonski doživljaj destinacije. Hrvatska tu ima snažnu konkurentsku prednost budući da nudi raznolikost, prirodnu ljepotu i gostoljubivost, ali i još uvijek neotkrivene kutke idealne za ovakav oblik odmora, komentirao je Josip Stulić, direktor operativnog poslovanja za južnu Europu u Awaze grupaciji. Dodao je i kako se po rastu interesa Novasolovih gostiju u Hrvatskoj ističu unutrašnjost Istre, Gorski kotar, Lika, Dalmatinska zagora i dalmatinski otoci.
– Zanimljivo je da »slow travel« više nije samo niša, već jasno oblikovan trend koji se širi među različitim dobnim i socijalnim skupinama.
Mladi parovi, obitelji s djecom, ali i putnici starije dobi, sve češće odabiru boravak dulji od sedam dana, a prosječna duljina boravka naših korisnika u Hrvatskoj porasla je za 8 posto u odnosu na prošlu godinu. Ipak, i u ovoj sferi se ističe trend produženog odlučivanja prilikom rezervacija, a što je aktualno u tekućoj sezoni uz povećanje roka od prve informacije do rezervacije za čak deset dana u odnosu na proteklu godinu, dodao je Stulić, navodeći kako su iznajmljivači u Hrvatskoj ove godine na vrijeme prilagodili cijene tržišnim uvjetima, osobito u usporedbi s drugim zemljama Mediterana.
Kaže kako je Hrvatska zadržala visoku kvalitetu, a da su cijene prepoznate kao fer, što je dodatno motiviralo korisnike da putuju ranije, rezerviraju unaprijed i više cijene dodatne vrijednosti.
Naći svoju verziju “Pomalo”
Prepunjene hrvatske plaže, parkinzi, ceste i ostala infrastruktura, a slično je i s drugim klasičnim ljetnim destinacijama, gube na atraktivnosti.
– Sve češće na tržištu uočavamo povećanu potražnju za lokalnim običajima i mirnim načinom života, autentičnim doživljajima, a sve je popularniji i trend sporih putovanja. Gosti žele upoznati i doživjeti kulturu destinacije u kojoj borave i povezati se s nerazvikanim mjestima. Zato kroz ovu kampanju turiste pozivamo da dođu, uživaju i istinski se prepuste odmoru. Vjerujemo da će mnogi u našoj zemlji naći svoju verziju »Pomalo« te se kućama vratiti svježi, odmorni i puni dojmova, što u konačnici i jest smisao kvalitetnog putovanja i odmaka od svakodnevnih rutina, naveo je Kristjan Staničić, direktor Hrvatske turističke zajednice, dodajući kako su kampanjom pod nazivom Find your »Pomalo« obuhvaćena sva najvažnija emitivna tržišta za hrvatski turizam, a bit će aktivna do kraja kolovoza.