Pripreme već dvije godine

Cesta zvana čežnja. »Plava magistrala« stoji zbog prostornih planova općina Dobrinj i Omišalj

Marinko Glavan

U Omišlju će izmjene planova najvjerojatnije biti upućene u proceduru već tijekom ovog mjeseca, a u Dobrinju u rujnu ili listopadu



Izgradnja istočne ceste preko otoka Krka, takozvane plave magistrale koja će prolaziti od Omišlja, preko Vrbnika i Dobrinja do Punta, kojom bi se značajno popravila prometna situacija na otoku i rasteretila postojeća državna cesta 102, zapela je praktički na prvom koraku, odnosno izmjenama i dopunama prostornih planova nekih od općina kojima će prolaziti, zbog čega u Hrvatskim cestama još uvijek ne znaju kada bi mogla biti završena izrada projektne dokumentacije i raspisan natječaj za njezinu izgradnju.


Dvije godine


Konkretno, potrebne izmjene prostornih planova još nisu donesene u općinama Dobrinj i Omišalj, no i dobrinjski načelnik Neven Komadina i omišaljska načelnica Mirela Ahmetović potvrdili su nam kako će potrebne izmjene biti upućene u proceduru tijekom idućih nekoliko mjeseci, u Omišlju najvjerojatnije već tijekom ovog mjeseca, a u Dobrinju u rujnu ili listopadu.


Foto Vedran Karuza


Prije točno dvije godine u Gradu Krku održan je sastanak ministra mora, prometa i infrastrukture Olega Butkovića s čelnim ljudima Grada Krka i ostalih krčkih šest krčkih općina te predstavnika Primorsko-goranske županije i Hrvatskih cesta (HC) na kojemu su sve strane izrazile snažnu potporu izgradnji ove za Krk, ali i Cresko-Lošinjski arhipelag, životno važne prometnice. Vrijednost izgradnje ceste duge oko 23 kilometra koja bi prolazila istočnom stranom otoka tada je bila procijenjena na sto milijuna eura, a nakon sastanka je bilo najavljeno kako bi projektna dokumentacija trebala biti pripremljena u roku od dvije godine, nakon čega bi se raspisao javni natječaj za odabir izvođača radova. Dvije su godine prošle, a Hrvatskih cestama smo uputili upit u kojoj je fazi ovaj projekt, zanimalo nas je što je do sad izrađeno od projektne dokumentacije i kada bi mogao biti raspisan natječaj za izgradnju.




– Za projekt »Nove istočne ceste na otoku Krku« (ex plava magistrala) je ugovorena izrada idejnog rješenja i studija o utjecaju na okoliš s ishođenjem Rješenja o prihvatljivosti zahvata za okoliš, duljine približno 23 kilometra. Idejno rješenje je izrađeno te je temeljem toga zatraženo izdavanje Potvrde o usklađenosti zahvata s prostorno-planskom dokumentacijom od strane Ministarstva prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine. Navedeno je ministarstvo dalo obavijest o nemogućnosti izdavanja zatražene Potvrde o usklađenosti zahvata dok se on ne uskladi sa svim važećim prostornim planovima.


Planirani zahvat prolazi područjem općina Vrbnik, Malinska, Dobrinj te Omišalj te je za nastavak projektnih aktivnosti potrebno njegovo uvrštenje u pojedine prostorne planove uređenja navedenih općina, odgovaraju iz Hrvatskih cesta.


Duga procedura


Dodatno ističu kako planirani zahvat u cijelosti prolazi područjem ekološke mreže Natura 2000 pa će u sklopu Studije utjecaja na okoliš biti potrebno provesti dodatna istraživanja flore i faune u sklopu zasebnog poglavlja, odnosno Glavne ocjene prihvatljivosti za ekološku mrežu.


– Izradi studijske dokumentacije moći će se pristupiti kada na snagu stupe relevantne izmjene i dopune prostornih planova uređenja općina s planiranom trasom Nove istočne ceste. Prema dostupnim podacima javne ustanove Zavod za prostorno planiranje Primorsko-goranske županije, pokrenute su aktivnosti vezano uz potrebne izmjene i dopune općinskih planova. Kako donošenje prostornih planova nije u nadležnosti Hrvatskih cesta, a uzevši u obzir sve navedeno, u ovom trenutku nismo u mogućnosti dati procjenu početka radova, zaključuju iz Hrvatskih cesta.


U razgovorima s predstavnicima Hrvatskih cesta, Ministarstva mora, prometa i infrastrukture te s načelnicima općina, valja naglasiti, svi navedeni sudionici su izrazili potpunu podršku ovom, za stanovnike sjevernojadranskih otoka životno važnom projektu, ističući kako niti jedna od uključenih strana od njega ne namjerava odustati. Problem je, kao i obično, dugotrajna birokratska procedura, a uz to i poteškoće s ugovaranjem projektiranja i urbanističkih rješenja, za koje ne treba kriviti navedene općine jer je situacija na tržištu takva da je sve teže naći slobodne tvrtke i pojedince koji se tim poslovima bave, a neophodni su za adekvatnu pripremu i provedbu izmjena prostornih planova.


I sama procedura izmjena prostornih planova je prilično dugotrajna, pa nitko ne želi izlaziti s procjenama kada bi one mogle biti prihvaćene. Što se tiče prostornog plana Primorsko-goranske županije, Adam Butigan, ravnatelj Zavoda za prostorno planiranje Primorsko-goranske županije, potvrdio nam je da je trasa buduće ceste u županijski Prostorni plan uvrštena još u izmjenama i dopunama iz 2013. godine, no na općinama je da točnu trasu uvrste u svoje prostorne planove.


Čvor Šmrika


Još jedan projekt koji bi trebao osigurati lakši pristup otoku Krku te dalje prema Cresu i Lošinju, a koji debelo kasni u odnosu na prvobitne najave, rekonstrukcija je čvora Šmrika, na izlazu s riječke zaobilaznice, odnosno autoceste A7 prema krčkom mostu na kojemu se tijekom udarnih vikenda u turističkoj sezoni redovito stvaraju kolone vozila duge kilometar ili više. Stoga smo HC-u poslali upit i o tom zahvatu.


– Čvorište Šmrika je denivelirani čvor tipa dijamant koji je 2014. godine nakon dovršetka obilaznice (A7) djelomično rekonstruiran na način da se zadrži postojeći vijadukt Šmrika na DC8, a ispod vijadukta je spoj četverotračne ceste (A7) i državne ceste DC8 koji je izveden kao kružni tok. Unatoč rekonstrukciji na čvorištu su u vrijeme sezone veliki zastoji prvenstveno iz pravca autoceste. Razlog tome je što većina prometa ide iz smjera autoceste na DC8 u pravcu Crikvenice. Iz svega navedenog krenulo se u izradu predmetnog zahvata za koji je ugovorena izrada svih vrsta idejnih i glavnih projekata, provedbu geodetskih i geotehničkih istražnih radova, ishođenje lokacijske i građevinskih dozvola.


Nakon ugovaranja predmetnih usluga pristupilo se izradi projektne dokumentacije. Na traženje predstavnika Grada Kraljevice zahvat je proširen za 250 metara, te je u rekonstrukciju uključeno dodatno četverokrako raskrižje – poslovna zona i dio naselja. Za predmetnu dionicu ishođena je lokacijska dozvola. Trenutno se radi na izradi glavnih projekata i usuglašavanju s gradom Kraljevica. Većina glavnih projekata je završena ili u završnoj fazi. Očekuje se izrada parcelacijskih elaborata, nakon čega se mogu prikupiti dokazi pravnog interesa i moći će se predati zahtjev za građevinsku dozvolu, odgovaraju iz Hrvatskih cesta, ne navodeći kada bi mogao biti raspisan natječaj za izvođača radova na rekonstrukciji.


Priprema se rekonstrukcija ceste do Valbiske


Kako nam je potvrđeno iz Hrvatskih cesta, u tijeku je izrada projekta rekonstrukcije državne ceste do trajektnog pristaništa Valbiska, u duljini od 3,4 kilometra.


Projekt obuhvaća rekonstrukciju tehničkih elemenata kolnika, izgradnju biciklističke staze, rekonstrukciju raskrižja s lokalnom cestom LC58086 u kružno raskrižje, a na završnom dijelu trase predviđeno je proširenje kolnika na četiri vozna traka, sukladno kapacitetnim potrebama budućeg stanja luke Valbiska. U trupu ceste bit će položen vodoopskrbni cjevovod za potrebe trajektne luke, a dosad su izrađeni glavni projekti za sve navedene zahvate, predan je zahtjev za građevinsku dozvolu te je u tijeku rješavanje imovinskopravnih odnosa.