
Foto Sergej Drechsler
Ugovor o sanaciji podmorja u Urinju potpisan je s vodećim kompanijama u svijetu u području zaštite okoliša
povezane vijesti
RIJEKA – Problemi s istjecanjem ugljikohodrata iz podzemlja Rafinerije nafte Rijeka trebali bi biti riješeni u naredne dvije godine, tijekom kojih će biti izveden projekt sanacije podmorja i izgradnja hidrauličke barijere ispod rafinerije za što je Ina potpisala ugovor s konzorcijem predvođenim tvrtkama Lamor i Litocean.
Podsjećamo, u zadnjih desetak godina zabilježen je čitav niz onečišćenja mora u okolici rafinerije ugljikohidratima zaostalim u podzemlju rafinerije tijekom njezina postojanja, što već duže vrijeme izaziva opravdani revolt stanovnika Kostrene koji su zbog toga i javno prosvjedovali, a zbog zagađenja mora neke od plaža najbližih rafiniriji nepogodne su za kupanje.
Iz Ine je objavljeno kako je s konzorcijem potpisan ugovor vrijedan šest milijuna eura, a završetak radova i puna implementacija rješenja očekuju se tijekom 2027. godine.
Iz Ine ističu kako je ovaj projekt još jedan u nizu napora u pronalasku trajnog rješenja za sanaciju povijesnog onečišćenja krškog terena na području riječke rafinerije, u sklopu kojeg je okupljen tim vrhunskih stručnjaka unutar Ine, ali i iz svjetski renomiranih kompanija.
Umjetna depresija
Projektom je predviđena izgradnja hidrauličke barijere, s depresijama, koja će se sastojati od niza bušotina uz samu obalu ispod Rafinerije nafte Rijeka na poluotoku. Bušotine će, objašnjavaju, na kopnu stvoriti umjetnu depresiju, odnosno najnižu točku u podzemlju, čime će se omogućiti kontrolirano prikupljanje tekućina i spriječiti njihov prodor prema moru.
U prvoj će fazi međunarodni konzorcij izvesti pet testnih bušotina te provesti sve potrebne dodatne analize kako bi se detaljno proučilo kretanje fluida u podzemlju. Druga faza obuhvatit će izgradnju preostalog broja bušotina te dizajn i izradu dokumentacije za projekt hidrauličke barijere, dok će se u trećoj fazi postaviti potrebna oprema i započeti proces crpljenja, čime će se trajno riješiti problem povijesnog onečišćenja na navedenoj lokaciji.
– Inin stručni tim obišao je dvije rafinerije u Španjolskoj koje su se suočavale sa sličnim izazovima. Riječ je o jednoj lokaciji koja je u radu te o jednoj koja je zatvorena, ali i dalje je dolazilo do curenja u more zbog akumuliranog zagađenja iz prošlosti. U obje rafinerije ovo je rješenje dalo zadovoljavajuće rezultate, stoga vjerujemo da će ovo rješenje biti uspješno implementirano i u riječkoj rafineriji, istaknuo je Bojan Lončar, rukovoditelj Upravljanja održavanjem Rafinerije nafte Rijeka u Ini.

Bojan Lončar, rukovoditelj Upravljanja održavanjem Rafinerije nafte Rijeka u Ini / Foto: S. DRECHSLER
Paralelno s razvojem trajnog rješenja, ističu iz Ine, provodi se niz kratkoročnih i srednjoročnih mjera usmjerenih na zaštitu mora i sprječavanje trenutnog istjecanja. Trenutno su aktivne 33 bušotine, a tijekom ove i sljedeće godine planira se izbušiti njih još 40. Svaka bušotina ima jasno definiranu funkciju – one iz kojih se crpe ugljikovodici ostaju aktivne i sadržaj se upućuje na obradu, dok se bušotine u kojima se nalazi voda koriste za monitoring te tako ništa ne završava u moru.
Potresi i plime
Geološki zahtjevno podzemlje ispod riječke rafinerije, navodi Ina, koje je tijekom desetljeća povijesno kontaminirano, dodatno je destabilizirano prirodnim pojavama poput potresa i ekstremnih plima.
Kako bi se ublažili njihovi učinci, postavljene su oceanske brane koje se prilagođavaju plimi i oseci, a u tijeku je ishođenje potrebnih dozvola za njihovu ugradnju. Uz to, svi izdvojeni sadržaji iz podzemlja svakodnevno se analiziraju u laboratoriju kako bi se razlikovala povijesna od novonastale kontaminacije. Sve aktivnosti nadgledaju Inini, ali i neovisni stručnjaci.
– Svjesni smo problema, znamo da je podzemlje kontaminirano i da se tamo nalazi određena količina ugljikovodika. Ina je iznimno angažirana oko ovog pitanja i pronalazak trajnog rješenja nam je jedan od glavnih prioriteta. U suživotu smo s lokalnom zajednicom dugi niz godina i cilj nam je da rafinerija nastavi raditi, ali na održiviji način. Smatram da je ovo jedan od ključnih izazova naše generacije, no uvjeren sam da ćemo ga uspješno savladati, dodao je Goran Pleše, operativni direktor Rafinerija i marketinga u Ini.

Goran Pleše, operativni direktor Rafinerije i marketinga u Ini / Photo: Nel Pavletic/PIXSELL
Iz Ine zalkjučno ističu kako su Lamor i Litoclean među vodećim kompanijama u svijetu u području zaštite okoliša, sa specijalizacijom u sanaciji tla, upravljanju otpadom i obradi onečišćenih voda koje nude inovativna i prilagođena rješenja za ublažavanje ekoloških rizika – od intervencija kod izlijevanja nafte do reciklaže plastike i biološke remedijacije tla.
Vranić: Prvi konkretan korak
Kostrenski načelnik Dražen Vranić je, nakon objave o potpisivanju ugovora za sanaciju podzemlja rafinerije, kazao da vjeruje kako je riječ o konačnom pokretanju rješavanja ozbiljnog problema koji već godinama muči stanovnike, ne samo Kostrene, nego i šireg okruženja te predstavlja veliki problem u zaštiti okoliša, posebno morskog.

Dražen Vranić / Foto Vedran Karuza
– Očekujem da će se ovim projektom otkriti uzroci, kao i naći cjelovito rješenje za ovaj ozbiljan problem, jer dosad su primjenjivana isključivo vatrogasna rješenja, kada bi se pojavilo zagađenje. Nadam se da će u iduće dvije godine problem koji nije samo naš, nego utječe i na širu zajednicu Kvarnera, zaista biti otklonjen.
Ovo je dosad prvi konkretan korak do realizacije sprečavanja daljnjih ekoloških incidenata, rekao je Vranić.