UPUTSTVO 

Pročelnik u županiji može ujedno biti i gradonačelnik!? Evo kako to tumače u Ministarstvu

Dražen Ciglenečki

Sanja Mioković / Foto Nikola Cutuk/PIXSELL

Sanja Mioković / Foto Nikola Cutuk/PIXSELL

Kratkim tumačenjem sisačkog slučaja Ministarstvo uprave otvorilo je nove vidike



Gotovo sigurno se to neće dogoditi, ali primorsko-goranski župan Ivica Lukanović istovremeno bi mogao obnašati dužnost gradskog pročelnika u Rijeci, a riječkoj gradonačelnici Ivi Rinčić ništa ne priječi da bude i županijska pročelnica.


Barem to tako tumače u Ministarstvu pravosuđa, uprave i digitalne transformacije, u čijoj je nadležnosti lokalna samouprava.


Dvije dužnosti


Istina, u resoru koji vodi HDZ-ovac Damir Habijan nisu se bavili s dvoje spomenutih, ali njihovo stajalište u vezi zamjenice gradonačelnika Siska Sanje Mioković vrijedi, naravno, i za Ivicu Lukanovića i Ivu Rinčić.




Prije skoro dva tjedna, 11. lipnja, uputili smo ovom Ministarstvu upit što će poduzeti budući da nedavno izabrana zamjenica sisačkog gradonačelnika Domagoja Orlića (HDZ) nije podnijela ostavku na mjesto pročelnice Upravnog odjela za poslove župana u Sisačko-moslavačkoj županiji, a što je, sukladno Zakonu o lokalnim izborima, morala učiniti osam dana po proglašenju službenih izbornih rezultata.


Tek jučer nam je stigao iznimno kratak odgovor Ministarstva pravosuđa, uprave i digitalne transformacije u kojem se tvrdi da se u slučaju Sanje Mioković »ne radi o nespojivim dužnostima jer nije riječ o upravnom tijelu iste jedinice«.


U odgovoru ne piše prema kojem to propisu županijski pročelnik smije biti gradonačelnik ili, pak, zamjenik gradonačelnika, s obzirom na to da nije u pitanju ista jedinica lokalne samouprave, ne citira se u njemu niti jedna zakonska odredba.


Ali, vjerojatno u Ministarstvu smatraju da ovakvo što dopušta članak 89. Zakona o lokalnim izborima jer to misle i u Gradu Sisku, iz kojeg su nam na upit o statusu Sanje Mioković odgovorili 9. lipnja i to u roku nekoliko sati.


Tog dana je stranka Pravo i pravda predala sisačkom Gradskom vijeću zahtjev da se utvrdi da je Sanji Mioković prestao mandat zamjenice gradonačelnika s obzirom na to da nije podnijela ostavku na nespojivu dužnost županijske pročelnice.


No, stav je vlasti u Sisku da nije nespojivo biti zamjenik gradonačelnika i županijski pročelnik. Uporište za tu tvrdnju su u odgovoru na naš upit pronašli u članku 89. navedenog zakona, kojim se definira da općinski načelnik, gradonačelnik i župan te njihovi zamjenici za vrijeme dok obnašaju dužnost ne mogu, između ostalog, biti »pročelnik, službenik i namještenik u upravnim odjelima ili službama jedinica lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave«.


Iz te su odredbe u Gradu Sisku izvukli zaključak da Sanja Mioković može ostati na obje svoje dužnosti jer ih obnaša u različitim jedinicama lokalne samouprave, a to tako sada interpretiraju i u Ministarstvu pravosuđa, uprave i digitalne transformacije.


Nije sporno da u Hrvatskoj ima zakona koji su (ne)namjerno dvosmisleni, ali to se nikako ne može reći za članke Zakona o lokalnim izborima kojima je regulirana nespojivost dužnosti. Oni su vrlo precizni i ne ostavljaju prostor za takozvano kreativno tumačenje.


Člankom 78. određeno je da član predstavničkog tijela jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, između ostalog, ne može istodobno biti »pročelnik, službenik i namještenik u upravnom odjelu ili službi iste jedinice«.


Očito je da je zakonodavac odlučio članu predstavničkog tijela omogućiti da bude pročelnik u nekoj drugoj jedinici lokalne samouprave i zato je izrijekom stavio u zakon da je to nespojivo u istoj jedinici.


Jednina i množina


Međutim, članak 89. koji obuhvaća općinske načelnike, gradonačelnike i župane sasvim je drukčije formuliran. On, ponavljamo, svakom čelniku jedinice lokalne samouprave i njegovom zamjeniku zabranjuje da bude »pročelnik, službenik i namještenik u upravnim odjelima ili službama jedinica lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave«


Svi koji se služe hrvatskim jezikom morali bi razumjeti razliku između jednine i množine. Ako u zakonu piše da zamjenik gradonačelnika ne može biti pročelnik, službenik i namještenik u upravnim odjelima ili službama jedinica lokalne samouprave, jasno je da se to odnosi na sve jedinice u Hrvatskoj, a ne samo na onu o kojoj je zamjenik gradonačelnika izabran.


SDP-ovac Arsen Bauk, koji je bio ministar uprave u Milanovićevoj vladi, uvjeren je da je i Habijanu i njegovim suradnicima to posve jasno.


– Zakon o lokalnim izborima na različit način uređuje nespojivost dužnosti za članove predstavničkih tijela i za čelnike izvršne vlasti i to, naravno, shvaćaju i u Ministarstvu pravosuđa, uprave i digitalne transformacije, ali se iz nekog razloga prave nevještima, rekao nam je jučer Bauk.


Kontroverzno tumačenje


Arsen Bauk je u petak, kao član saborskog Odbora za Ustav, uputio prijedlog da se u dnevni red sjednice ovog tijela uvrsti točka – Praćenje provođenja politike definirane Zakonom o lokalnim izborima.


U sklopu nje bi, predlaže Bauk, predstavnik Habijanova ministarstva objasnio slučaj nespojivosti dužnosti Sanje Mioković. SDP će se najvjerojatnije i obratiti Ustavnom sudu zbog kontroverznog tumačenja da je njoj dopušteno biti i županijska pročelnica i zamjenica gradonačelnika, što bi je moglo i dovesti u sukob interesa.