Novi program

Brodograditelji se nakon poduže pauze od jeseni konačno vraćaju u riječke školske klupe

Ingrid Šestan Kučić

Foto Vedran Karuza

Foto Vedran Karuza

U planu je upis 10 učenika koji će biti u kombiniranom razrednom odjelu sa stolarima



Nakon poduže pauze u riječki srednjoškolski sustav vraća se izobrazba brodograditelja. Od iduće školske godine Drvodjeljska i strojarska škola uvodi trogodišnju izobrazbu brodograditelja, a kako navodi ravnatelj Alen Panić, ta škola ima dugogodišnju tradiciju u obrazovanju kadrova u brodogradnji.


– Unazad nekoliko godina, škola je provodila program brodski mehaničar, ali od ove jeseni vraćaju se brodograditelji. U planu je upis 10 učenika koji će biti u kombiniranom razrednom odjelu sa stolarima. Brodograditelj izrađuje modele dijelova plovila i sudjeluje u izradi trupa od kompozita, aluminija, drva ili čelika. Održava i popravlja trup i nadgrađe plovila te ugrađuje brodsku opremu. Sudjeluje u izradi tehničke dokumentacije i montaži metalnih konstrukcija. Dobro poznaje materijale u brodogradnji i njihova svojstva kako bi osigurao kvalitetu i sigurnost plovila. Program se uvodi jer postoji realna potreba na tržištu rada za kadrovima koji u svojim kompetencijama moraju imati elementarnih znanja iz brodogradnje i brodske mehanike, a sukladno opremljenosti škole i namjerom određenih poslodavaca za pružanje mogućnosti odrađivanja stručne prakse, garancija je uspješnosti kvalitetnog školovanja, objašnjava Panić.


Nema učenja napamet


Osim brodograditelja, prema modularnoj nastavi, u sektoru strojarstva, brodogradnje i metalurgije uvodi se još jedan novi program.


Foto Vedran Karuza




– Duži niz godina zanimanja vodoinstalater i instalater grijanja i klimatizacije bili su vrlo traženi. U modularnoj nastavi navedeni programi nisu zaboravljeni, već će se oni odvijati pod novim objedinjenim nazivom – monter strojarskih instalacija. Riječ je o kadru koji obavlja poslove montaže i servisa toplovodnih sustava, uključujući one koji koriste obnovljive izvore energije. Održava plinske instalacije te izrađuje osnovne instalacije za kanalizaciju unutar objekata. Izrađuje i montira sustave ventilacije. Provodi ispitivanje i nadzor vodovodnih uređaja kako bi se osigurala njihova ispravnost i sigurnost. Montira, održava, nadzire rad i servisira sustave za grijanje i klimatizaciju, navodi ravnatelj.


Dodajući da Drvodjeljska i obrtnička škola već dugi niz godina obrazuje stručnjake u području obrade drva, stolar te drvodjeljski tehničar i dizajner, voditeljica drvnog aktiva Svjetlana Kasunić kaže da će se od iduće školske godine oba zanimanja provoditi po modularnom kurikulumu, što znači više praktičnog rada, više izbora i još više stvarne primjene znanja.


Foto Vedran Karuza


– U našoj školi učenici ne uče napamet, već stvaraju i istražuju. Izdvajamo nekoliko zanimljivih činjenica, kroz projektnu nastavu i međupredmetnu suradnju, spajamo dizajnersko crtanje i matematiku, geometriju i kreativnost – naši učenici izrađuju crteže prostora u perspektivi uz primjenu znanja o geometrijskim tijelima. Također primjenjujemo istraživački rad, gdje učenici mjere koliko su školske klupe i stolice prilagođene današnjim učenicima, provodeći antropometrijska mjerenja i predlažući nova rješenja za školski namještaj – sve su to osmislili naši tehničari dizajneri. Uz primjenu CAD programa i CNC tehnologije razvijaju svoje vještine i znanja u modernim STEM tehnologijama. Provedbom izvannastavnih aktivnosti i izvanučioničke nastave, posjete salonima namještaja, drvnim centrima, tvrtkama, učenici i nastavnici razvijaju dodatne kompetencije, navodi Kasunić.


Modularna nastava


Dodajući da se radi o jedinoj školi na području Primorsko-goranske i Istarske županije koja obrazuje učenike za četverogodišnje zanimanje u drvu – drvodjeljski tehničar i dizajner, Kasunić kaže da je za one koji žele odmah »zaroniti« u svijet prakse i obrade drva, trogodišnji program stolar idealna prilika.


– Učenici rade u našim radionicama na konkretnim projektima, a naukovanje provode kod stvarnih poslodavaca, što znači da od prvog dana stječu iskustvo koje vrijedi. Međutim, naš drvni aktiv ne bavi se samo učenjem i poučavanjem, jer mi pišemo te provodimo i projekte koji unapređuju uvjete rada. Tako smo nabavili opremu vrijednu više od 8.500 eura, što uključuje lasersku gravirku za drvo, dva moderna grafička tableta i računalo. Trenutno smo u tijeku provedbe projekta za darovite učenike »STEMaj se u drvu« putem kojeg smo nabavili CNC strojeve i pirografe. Zahvaljujući tome, spremni smo za budućnost modularne nastave, pružamo i pružat ćemo učenicima ono najbolje, zaključuje Kasunić.


Međunarodna suradnja


Drvodjeljska i strojarska škola provodi i Erasmus+ projekt, za što su dobivena sredstva u visini od 33.000 eura, a ove školske godine u sklopu projekta, 12 učenika trogodišnjih obrtničkih programa stolar i vodoinstalater odradilo je svoju praktičnu nastavu u Bragi u Portugalu u pratnji četvero nastavnika u razmaku od 14 dana.


– Praktična nastava odrađena je u realnom sektoru, gdje su imali prilike upoznati se s logističkim i tehnološkim aspektom svoje struke u inozemstvu, čime su obogatili svoj spektar znanja i vještina, a ostvareni ishodi učenja vrednovat će im se i kroz redovnu nastavu. Izuzev odrađene prakse, bilo je vremena i za kulturološke izlete, gdje su se upoznali s različitim znamenitostima Portugala, objašnjava ravnatelj.


Uspjeh na natjecanjima


Na državnim smotrama WorldSkills Croatia učenici te škole dugi niz godina osvajaju prva mjesta. Najnoviji uspjeh je prvo mjesto za INOVATIVNI proizvod »Wood2Go« – multifunkcionalnu košaru koja se pretvara u stolić. Ideju i izvedbu potpisuju učenici Marino Zdelarec i Luka Jošt pod mentorstvom Svjetlane Kasunić, a nagrada je stigla na WSC smotri 2025, sektora šumarstva, prerade i obrade drva. Učenik trećeg razreda stolara Patrik Baričević također se plasirao na državno natjecanje WorldSkills Croatia i osvojio peto mjesto. Mentor mu je bio nastavnik Jasmin Begović.