
Foto Galerija Toš
Autorove slike donose pomake očišta čineći nejasnu granicu između onoga što predstavljaju i subjektivnog značenja za umjetnika s jedne strane i samog promatrača s druge
povezane vijesti
Bilo da se radi o krajolicima, biljkama, životinjama ili figurama, motivi radova Andreja Kurtina okupljeni u Galeriji Toš novootvorenom izložbom »Čestice i valovi« iz onog stvarnog vanjskog svijeta prelaze u autorski svijet prepun slojevitosti, značenja i posvemašnje unutarnje dinamike, koja postaje plodan prostor potrage za suštinom viđenog i doživljenog, odnosno usmjerava promatrača prema vlastitom promišljanju o svijetu, njegovim silnicama te strujanjima.
Svježina radova
Autorova prva izložba pod nazivom »Skice«, koju je održao nakon povratka sa studija iz Venecije, govori voditeljica Galerije Toš Jasna Rodin, »predstavljala je jednostavni stol s osvijetljenim blokovima crteža«, a tu »neposrednost i svježinu svojih radova« umjetnik je zadržao do danas.
– Slikati za Andreja Kurtina znači promišljati, sagledavati realnost kroz prizmu duhovno-misaonog, pa čak i filozofskog kritičkog razmišljanja. Polazište koje ga pokreće zasniva se na svojstvima gibanja zrake svjetlosti čiju dualnost on primjenjuje i uspostavlja na slikarskim radovima. Razmišljajući kroz skice, kroz pokret ruke i mnogobrojne poteze olovke, njegove slike donose pomake očišta čineći nejasnu granicu između onoga što predstavljaju i subjektivnog značenja za umjetnika s jedne strane i samog promatrača s druge. Stoga se i njegovi motivi često ostvaruju u paru, u naizgled sličnoj kopiji, ali opet drukčijoj, i s konceptualnim odmakom. Inspiracija proizlazi iz stvarnog svijeta, ali prelazi u sasvim autorsko ostvarenje, smisleno i analitičko, maštovito i kreativno. Samo viđenje umjetnika utječe na interpretaciju zbilje, na pomak u shvaćanju, pri čemu se izraz transformira i mijenja, govori Rodin.
Dvojakost prirode
U organizaciji TZ-a Punat novootvorena izložba »Čestice i valovi«, kojom je započeo ciklus ljetnih izložbi u toj galeriji, okuplja autorove najnovije radove, no i neke ranije skice, kaže Rodin, a radi se o »zrelijim radovima, novim problematikama i motivima«. Kako pojašnjava, izložba »Čestice i valovi« nazvana je tako jer »autor propituje svjetlost, gibanje zraka i djelovanje na predmet, a sukladno tome i naše odnose prema stvarnosti«.
– Svoje motive autor duplicira želeći prikazati tu dvojakost prirode. Jer stvarnost motiva se razlikuje od našeg subjektivnog doživljaja i svako zapažanje posjeduje određeni odmak koji on bilježi. Motivi koji su raznoliki – krajolici, figure, biljke i životinje – ostvareni su u kombiniranoj tehnici, a ono po čemu se umjetnik ističe je naglasak na crtežu, ugljenom, olovkom na laviranoj podlozi koja donosi bogatstvo površina pružajući kvalitetu slike. Ne radi se tu o opisnosti, već o znalački i pažljivo skladanoj strukturi djela koja nam govori jezikom univerzalnim, ali i subjektivnim. Meditativna kompozicija elemenata poništava formalna ograničenja te slike posjeduju svoju stvarnost, unutar koje se sažima i taloži. Odmjerenost i usuglašenost svih elemenata, crteža, dinamičnih poteza i smirujućih ploha, rezultira nepovodljivošću i vitalnošću tkiva slike, objašnjava Rodin, te dodaje kako se autor »ne udaljava od realnosti, već naprotiv, sam materijal i dimenzije radova usklađeni su po mjeri umjetnika«.
Frekvencije raspoloženja
Uz motive »koji nastaju u akrilu uvećanih dimenzija, s plohama obogaćenim tragovima ugljena i olovke, s razrađenim crtežom i pruženim naznakama volumena«, Rodin objašnjava u katalogu izložbe i kako su »lazurne podloge, i objekti, puni zanimljivosti i tekstura, utišanog kolorita i crno-bijelih tonova«, a »intervencijama i preinakama te promjenama konteksta autor svojim likovima, biljkama i životinjama daje novo značenje i dimenziju«.
– Izdvajajući ih, on ih prezentira u kontekstu umjetnosti. Igrajući se smislom dovodi ih u snovite i nadrealne vizure. Propitujući odnose, objedinjene su slikarske i crtačke vrijednosti. Stvorene površine istančanih su i suptilnih akcenata, razrađenih i punih, one tvore podlogu unutar koje se razvijaju fragmenti brzog i dinamičnog rukopisa. Mnoštvo elementa u slojevima nosi čak i grafička obilježja upisanih poteza kista. Nastaje tako projekcija osobnog svijeta, prizor putem kojega mi razaznajemo predočena razmišljanja i estetiku. Realnost se pretvara u osjećaje, u kreativne znakove umrežene i povezane tankim linijama olovke i razlivenim namazima boje. Sugestivne likovne priče donose nam osjetne frekvencije raspoloženja, zanosa i stava. Kroz njih mi ne možemo iščitati pravu stvarnost nastalog motiva, međutim možemo osjetiti njegove vibracije i zapisan utisak vremena, odnosno sjećanje na trenutak u kojem su one ostavile svoj slikarski trag, ocjenjuje Rodin te dodaje kako »strujanje i silnice svega što nas okružuje autor osjeća, te suvremenim i kreativnim razmišljanjem prenosi na platno uvodeći nas u svoj svijet satkan od mreža linija, površina i boje«. Uz kustosicu i voditeljicu galerije Jasnu Rodin, koja je govorila o samome radu umjetnika, izložbu su otvorili i načelnik Općine Punat Daniel Strčić i direktor TZ-a Punat Branko Karabaić.
O autoru
Umjetnik Andrej Kurtin rođen je 1971. u Rijeci, a od 1991. do 1994. godine studirao je na Pedagoškom fakultetu u Rijeci na Odsjeku likovne kulture. Slikarstvo je diplomirao 2000. godine na Accademia di Belle Arti u Veneciji, u klasi profesora Eugenia Comencinia i Mirelle Brugnerotto. Od 1998. godine kontinuirano izlaže na samostalnim i skupnim izložbama u Hrvatskoj i inozemstvu, a među ostalim izlagao je i na 18. međunarodnoj izložbi crteža u MMSU-u Rijeka, te na 58. analu suvremene umjetnosti u Istarskoj sabornici u Poreču. Od 2001. godine član je HDLU-a u Rijeci, a od 2022. godine dobitnik je Nagrade Galerije Kortil na 76. godišnjoj izložbi HDLU-a Rijeka.