
Foto Dražen Šokčević
Najveća vrijednost ove predstave nije nužno u samoj fabuli ili u općoj poruci, već se vrijednost treba potražiti u izvrsnom pristupu i doticaju onih najmlađih s »velikim« kazalištem
povezane vijesti
RIJEKA – Predstava koja na izvrstan način povezuje jednu klasičnu kazališnu priču s elementima edukacije najmlađih o kazališnoj umjetnosti premijerno je izvedena u Hrvatskom narodnom kazalištu Ivana pl. Zajca u Rijeci pod nazivom »Magarčić i kit«.
Istoimena slikovnica Damira Martinovića Mrleta bila je predložak koji je poslužio redateljima Ledi Festini Jensen i Damiru Martinoviću Mrletu za ostvarenje ove živopisne predstave koju su sa zanimanjem pratili svi oni koji su bili prisutni na premijeri bez obzira na uzrast.
Djeca i kazalište
Priča koja kao protagonista ima magarčića Olija koji svojim prijateljicama maslinama želi donijeti vodu, a potajno se nada i da će jednom zaplivati s kitovima možda i nije uobičajena basna koju bi nekadašnje generacije pisaca ili čitatelja ocijenile kao vrhunsko književno djelo, no svi oni koji bolje poznaju suvremeni izričaj za djecu, posebno onaj televizijski, složit će se da cijeli koncept koji se može vidjeti u predstavi ide u korak s vremenom.
Naime, najveća vrijednost ove predstave nije nužno u samoj fabuli ili u općoj poruci o potrebi pomaganja drugima i nagradi za učinjena dobra djela, već se vrijednost treba potražiti u izvrsnom pristupu i doticaju onih najmlađih s »velikim« kazalištem.
Nije čest slučaj da upravo taj uzrast publike ima prilike konzumirati neke sadržaje u nacionalnom kazalištu na velikoj pozornici, pa jaz i zazor od naizgled »strogog« kazališta može stvoriti određene nepovoljne stereotipe koji jasnije stvaraju problem u privlačenju i razvoju publike.
Djeca su se na ovoj predstavi mogla upoznati i s pravilima ponašanja u kazalištu kao i najvažnijim elementima kazališne umjetnosti i to vrlo suptilno, ponajviše kroz komentare dvije masline Olivija i Olivera koji su i tumači cijele predstave.
Autorske skladbe
Raskošni kostimi i scenski elementi koje je osmislio Saša Hess uz suvremene videoprojekcije Branimira Štivića i Ivana Marušića Klifa te svjetlo Dalibora Fugošića stvorili su ozračje slično onome koje djeca mogu vidjeti i na malim ekranima, ali uz jasnu razliku energije koju pruža samo kazalište u živom nastupu umjetnika.
A da ovaj produkcijski pothvat nije našem HNK-u bio nešto »usput«, svjedoči i činjenica da su se u glumačkom ansamblu našle i ponajbolje karike dramskog ansambla: izvrsni Edi Ćelić kao Magarčić Olio (tko ga ne bi volio!), Jelena Lopatić, Ana Marija Brđanović i Romina Tonković kao Maslina Mudra, Slatka i Nova, Aleksandra Stojaković Olenjuk kao Čarobnica te već spomenute uloge maslina – Olivio i Oliver – koje su utjelovili Petar Baljak i Mario Jovev.
Joveva valja pohvaliti i za uspješnu transformaciju u naslovnu ulogu Kita pred kraj predstave koja je, barem ako je suditi po reakcijama publike, bila iznimno neprimjetna. Scenski pokret odnosno koreografiju potpisuje Paolo Mangiola što je posebno vidljivo u nekim karakterističnim pokretima nekih likova, posebno Magarčića, ali i u plesnom izričaju na razini ciljane publike u autorskim skladbama koje je osim Damira Martinovića izradila i Ivanka Mazurkijević.
Mali suveniri
Predstava u trajanju od jednog školskog sata koristi bogatu lepezu kazališne tehnike i omogućuje uranjanje publike u raskoš i sve mogućnosti koje kazalište nudi. U danima koji slijede planiran je i veći broj izvedbi ove predstave, a u glumačkom ansamblu će se ponekad priključiti i Damir Orlić i Nika Grbelja u alternaciji uloga. Predstava će zasigurno probuditi i dodatno zanimanje nakon pozitivnih reakcija, a kazalište je svima koji to žele omogućilo i kupnju malih suvenira. Nadamo se da će mnogima isti ostati i živa uspomena na prvo prelijepo kazališno iskustvo.