
povezane vijesti
RIJEKA – Budući brodograđevni tehničari, učenici riječke Tehničke škole, vlastitim su rukama izgradili tradicijsku barku, tipa batana, koju su svečano porinuli u more. Jedinstveni projekt nastavak je inicijative koju su pokrenule, sada umirovljena, nastavnica Marija Marač i Ljiljana Domazet s ciljem očuvanja i prijenosa znanja o tradicionalnoj brodogradnji. Tu misiju su nastavili nastavnici Ljiljana Domazet, Rajko Rubeša i Robin Matulja.
– U vremenu kad digitalne tehnologije sve više oblikuju svakodnevicu, Rijeka pokazuje da i dalje čvrsto stoji na temeljima jedne od svojih najsnažnijih gospodarskih i kulturnih grana – brodogradnje. Porinuće barke simboličan je trenutak koji povezuje prošlost, sadašnjost i budućnost ove iznimno važne djelatnosti. Rijeka je stoljećima živjela s morem i od mora. Tehnička škola Rijeka već dugi niz godina snažno doprinosi očuvanju tog identiteta. Kroz inovativne projekte koji spajaju tradiciju i suvremene pedagoške pristupe, škola učenicima nudi ne samo tehničko znanje već i izravni kontakt sa zanatom koji oblikuje ljude i zajednice, ističe Matulja.
Dodajući da je projekt izgradnje batane, koju su nazvali »Marija«, realiziran tijekom dvije školske godine te da ujedno pokazuje kako obrazovanje može biti živo, angažirano i usmjereno na očuvanje kulturne baštine. Kao posebnu vrijednost projekta ističe zajednički rad, učenje kroz praksu i prenošenje znanja s generacije na generaciju.
– Škola također njeguje suradnje s majstorima tradicionalne brodogradnje. Uz pomoć Pomorskog i povijesnog muzeja Hrvatskog primorja, u sklopu organiziranih radionica učenici rade rame uz rame s obrtnicima, upoznaju se s vještinama koje izmiču iz modernih kurikula i grade most između knjige i prakse. Novi kurikul, koji se uvodi od iduće školske godine, dodatno će osnažiti model učenja temeljenog na radu. Učenici će od sljedeće godine, između ostalog, imati priliku sudjelovati u Erasmus+ projektima, uključujući i stručnu praksu, gdje će moći razmjenjivati znanja i iskustva o maritimnoj baštini s vršnjacima iz Europe. Rijeka se, dakle, ne odriče svoje brodogradnje. Naprotiv, ulaže u njezinu budućnost, a ključ te budućnosti leži u obrazovanju i prenošenju znanja. Barka koja je porinuta možda nije savršena – ni u linijama, ni u materijalu, ali je savršen primjer koliko jedan obrazovni projekt može značiti za zajednicu. U vremenu sveprisutne digitalizacije, grupa mladih učenika odlučila je uzeti alat u ruke i izgraditi nešto stvarno, opipljivo i trajno. I u tome leži njezina najveća vrijednost, naglašava Matulja.
Eksponat
Nakon porinuća barka je vraćena u Tehničku školu gdje će biti izložena kao eksponat, a prema najavama ravnatelja Igora Majkića u planu je pokretanje novog projekta čiji će rezultat biti još kvalitetnija barka.