Crtice

Neki brodari nestali, ali njihovi brodovi i dalje plove

Danilo Prestint

Nakon prodaje ili nestanka brodara Jugolinije, Lošinjske plovidbe...



Nova godina prilika je da napravimo inventuru koji brodovi naših brodara još plove nakon prodaje ili nestanka brodara Mediteranske plovidbe, Croatia Linea, Lošinjske plovidbe…


Iz flote Jugolinije, odnosno Croatia Linea, još uvijek plove samo dva bulkera izgrađena u riječkom brodogradilištu “3. maj” za plovidbu kanadskim Velikim jezerima: blizanci “Malinska” i “Omišalj”.


“Malinska” je ušla u flotu u travnju 1987. godine, a jugoslavensku zastavu zamijenila je malteškom 19. prosinca 1991. U kolovozu 1997. brod je prodan za 12,7 milijuna dolara kako bi bio vraćen dug pariškom lihvaru libanonskog podrijetla, Nemru Diabu, te je dobio ime “Daviken”, a od 2008. plovi kao “Algoma Discovery”, vlasnik je najprije Algoma Central Marine, a kasnije Algoma Central Corp.




Tijekom godina skinute su mu četiri dizalice, svaka od 16 tona, a u plovidbi jezerima, ali i u Australiji više se puta nasukao. “Omišalj” je ušao u flotu 14. siječnja 1987. i zadnji je brod izgrađen za Jugoliniju u “3. maju”.


Na probnoj vožnji, 23. siječnja 1987. brod je teško oštetio dno na podvodnim hridima Galiole. Maltešku zastavu zavijorio je 26. listopada 1991. Prodan je 1997. kad je nazvan “Goviken”. Od 2008. plovi kao “Algoma Guardian”.


Lošinjska plovidba


Iz flote Lošinjske plovidbe još uvijek plovi podosta brodova, a najstariji je ro-ro brod koji je nosio ime “Oruda”. Izgrađen je daleke 1971. u brodogradilištu Ulstein Mekaniska Verkstad A/S u Ulsteinviku, kao novogradnja 60, imena “Bismillah” u vlasništvu P/R Bismillah Oslo, dok je menadžer bio Fred Olsen & Co.


Lošinjska plovidba kupuje ga 1984. i daje ima “Oruda” (vl. Izrada S.A., Panama) te plovi pod panamskom zastavom. Četiri godine kasnije vlasnik je tvrtka Izrada S.A. iz Rijeke te brod podiže jugoslavensku zastavu.


Početkom agresije na Hrvatsku brod prelazi u vlasništvo brodara Cook Wind Navigation Inc., iz Kingstowna te vije zastavu Svetog Vincenta i Grenadina, a već sljedeće godine vije zastavu Hrvatske.


Prodan je 1993. i opet postaje “Bismillah”, ovoga puta u vlasništvu Husseina Ahmeda Sleimana iz Beiruta te vije zastavu Libanona. Od 1995. mijenja ime u “Zaher III”, a vlasnik je Tamara Shipping Co. iz Beiruta, a prijašnji vlasnik postaje menadžer.


Od ro-ro broda 2002. preinačen je u brod za prijevoz žive stoke, 2008. vlasnik je Assaf Zoha iz Beiruta, a menadžer je bivši vlasnik. Brod i dalje brodi nakon što je 2015. postao “Freedom” u vlasništvu Tina Shipping Ltd., dok je menadžer Ania Marine Ltd. iz Beiruta.


Još jedan ro-ro brod, imena “Rapoća”, tijekom godina postao je brod za prijevoz žive stoke. No, pođimo redom: izgrađen je 1976. kao “Antonio Suardiaz” u brodogradilištu Factorias Vulcano/Enrique Lorenzo y Cia S.A. u Vigu kao novogradnja 378 za tvrtku Lineas Maritimas Espanolas S.A. iz Viga, a Lošinjska plovidba – Brodarstvo kupuje ga 1987.


Početkom Domovinskog rata 1991. upisan je u liberijski upisnik brodova u vlasništvu tvrtke Steel Hull Ltd. iz Monrovije te vije liberijsku zastavu. Pod tom zastavom plovi sve do 1999. kada podiže hrvatsku zastavu.


Prodan je 2006. kada postaje “Bdoor” u vlasništvu panamskog brodara Bdoor Maritime Corp., dok je menadžer Accurate Shipping iz Londona, te vije panamsku zastavu.


Godine 2011. postaje “Super Star K” (Star Navigation Universal), 2014. mijenja ime u “Suxer S” (vl. Enamar management Ltd., Lattakia), a iste godine pretvoren je u brod za prijevoz stoke imena “Al Baraka 1” (Alkhair Shipping Co., Majuro) te plovi pod zastavom države Togo.


I ro-ro brod “Cres” izgrađen 1980. u Kraljevici još uvijek plovi. I on je 1991. prepisan na tvrtku Steel Hull Ltd. iz Monrovije i vije zastavu Liberije sve do 1998. kada postaje “Nordhav” (vl. Nor-Cargo, Trondheim, menadžer Troms Flykes), a od 2002. nosi ime “Nor Hav” (vl. Cargoferry, Trondheim).


Dvije godine kasnije postaje “Victoria” (vl. Cargo-Link AS, Trondheim), a 2007. mijenja ime u “Victoria VI” (Cargo Link AS, Panama). Sedam godina kasnije postaje “Cirkin” (Redline Shipping & Trading Co.), a od 2022. zove se “Guzel” (Avrasya Shipping Co. Ltd.) i plovi pod zastavom Kameruna.


Iz pomorskih kronika: 24. veljače 2008. brod je znatno oštećen u nevremenu; 31. ožujka 2008. doživio je manji sudar; 2. svibnja 2008. imao je havariju stroja. U posljednje vrijeme plovi Crnim morem (Novorossiysk).


I ro-ro brod “Rijeka” još uvijek plovi: izgrađen je 1984. u brodogradilištu Cantieri Navali Visentini di Visentini Francesco & Co. u Donada kao novogradnja 149 imena “Vis” (vl. Francesco Visentini Trasporti Fluvio Marittimi).


Godinu dana kasnije je u floti Caronte S.p.A. iz Reggio Calabria, a od 1996. je vlasnik S.I.U.S. di Navigazione s.r.l. iz Reggio Calabrije koja mu 1996. mijenja ime u “Zohra”, a 2001. u “Lilleborg”. Lošinjska plovidba – Brodarstvo kupuje ga 2002. (Cool Wind Navigation Inc., Panama) i daje mu ime “Rijeka”.


Prodan je 2010. i postaje “Kibris Yildizi” (vl. Star Line Maritime Co. Ltd.), a tri godine kasnije postaje “Shaker 2” (vl. Hom Management Consultancy). Godine 2013. mijenja ime u “Hashim Legacy” (vl. Wadi Al Neel Forwarding & Shipping Co LLC, Sharjah) i vije zastavu Toga.


U plovidbi je i posljednji brod bulker koji je ušao u flotu Lošinjske plovidbe – Brodarstvo d.d. 2011. imena “Maja”. Izgrađen je u brodogradilištu Zhejiang Zengzhou Shipbuilding Co. Ltd. u Zhoushanu kao novogradnja broj 001 za tvrtku Iliria Maritime Ltd.


Dotad je to brodogradilište gradilo samo brodske sekcije za druga brodogradilišta. Zanimljivo je da taj brod od 57 tisuća tona nosivosti nije želio u more, pa je ceremonija porinuća obavljena tri puta u razmaku od 13 dana.


Nisu koristili uobičajenu mast na navozu nego teflon, a uz to prisutni pri porinuću zamijetili su da je “gala” (svečane zastavice) postavljena naopako! Godine 2013., kao posljednji brod iz flote, prodan je i postao je “LMZ Phoebe” (vl. Phoebe Shiping Ltd., menadžer LMZ Shipping SA). Ovih dana bio je privezan u luci Ashdod.


Uljanik plovidba


Negdašnja Uljanik plovidba iz Pule postala je Alpha Adriatic i danas u floti ima četiri broda za prijevoz rasutih tereta i četiri tankera, ali je tijekom godina imala u floti više brodova koji još plove.


Bulker “Arena” izgrađen je 2001. u pulskom Uljaniku, a danas plovi pod hrvatskom zastavom kao “Trogir” (Jadroplov International Maritime Transport, Split).


Od 2024. pod zastavom Paname plovi bulker “Shenli” (vl. Hong Kong Shun Xin Marine) koji je izgrađen 2004. kao “Star Phoenix” u brodogradilištu Mitsui, u Tamanu. Kasnije je postao “Star Phoena” (2007.), u flotu Uljanik plovidbe ulazi pod imenom “Marlera” (2007.), a prodan je 2015. kada postaje “SSI Challenger”.


Bulker “SSI Avenger” izgrađen je 2004. kao “Star Bergen” u Sakai, 2007. ulazi u flotu Puljana kao “Volme”, a prodan je 2015. Bulker “Annou G.O.” izgrađen je 2006. u kineskom Jingjiangu, od 2007. je” JBU Levan” u floti Uljanik plovidbe, 2011. mijenja ime u “Levan”, 2018. postaje ” Yue An Zhi Xing”, a od 2019. plovi kao “Hong Long Zhi Xing” pod kineskom zastavom.



Tankeri blizanci “Ebony Point” i “Ivory Point” izgrađeni su u 2004., odnosno 2005. u brodogradilištu “3. maj” u Rijeci. Prvi od 2012. plovi kao “Champion Ebony” (vl. Champion Tankers AS), a drugi, nakon što je 2010. postao “Coipo”, od 2023. plovi kao “Ucayali”.


I na kraju tanker “Kastav” koji je izgrađen 2009. u Rijeci, od 2019. plovi kao “T. Jungfrau”.



Atlantska plovidba


Prema našim podacima, deset bivših brodova Atlantske plovidbe iz Dubrovnika nakon izlaska iz flote još uvijek plovi. Blizanci “Mokošica” i “Šipan” izgrađeni su u Kraljevici 2006. odnosno 2007.


Oba su prodana 2012. godine: prvi je postao “Halsvik 1”, a od 2019. plovi kao “Framfjord”. Drugi je 2012. postao “Adinda Izora”, 2019. mijenja ime u “Dorsten”, a od 2022. plovi kao “Rangitata” (zastava Novi Zeland). Blizanci “Regine” i “Svenja” izgrađeni su 1996. u Hamburgu, a postali su “Atlant Regine” i “Atlant Svenja” 2006.



Prvi je prodan 2011. te je postao “Han Zhi”, a od 2024. plovi kao “J Yang”. Drugi je prodan 2012. i postao “Han Xin”, a od 2024. plovi kao ” J Chen”. Oba plove za istog vlasnika pod zastavom Hong Konga.


Bulker “Libertas” izgrađen je 2007. u kineskom Jinhae, prodan je 2017. i postao “Navios Libertas”, a od 2023. plovi kao “Prima Spirit” pod zastavom Indonezije. Bulker “Orsula” je kupljen 1997. godine, a izgrađen je 1996. u Šangaju kao “Federal Calumet” (vl. Lake Ontaio Inc., Bridgetown).


Prodan je 2018. i postaje “Epsilon” da bi od 2024. plovio kao “Ela” pod panamskom zastavom. Bulker “Imperial” izgrađen 2007. u Pusanu koji je prodan 2017. da bi postao “Navios Prosperity I”, a od 2023. plovi kao “Enjoy Harmony” pod zastavom Paname.


I na kraju dva broda za prijevoz teških tereta: “Molunat” i “Kutina”. Prvi je izgrađen 1970. u Sonderborgu kao “Titan Scan”, od 1979. plovi kao “Biscayne Star”, a onda 1982. postaje “Molunat”.



Prodan je pet godina kasnije, ne mijenja ime, ali mijenja zastave: Sv. Vincent i Grenadini, Australija i Singapore, a 2001. je preuređen za prijevoz žive stoke. “LSS Success” postaje 2012. i još uvijek plovi pod tim imenom pod zastavom Paname.


“Kutina” je izgrađena 1972. u Busumu, kupljena je 1979. i prodana 1990. kada postaje “Conti Blue”. Zatim mijenja imena: “Miriam”, “Lady Queen”, “Asya 1”, “Admiral” i “General”. Od 2020. plovi kao “Onur” i vije zastavu otočja Palau.


Dva tankera JPS-a


Živa su i dva kemijska tankera koji su plovili u floti riječkog Jadranskog pomorskog servisa kao “Đeletovci” i “Sisak”. Prvi je izgrađen 1986. kao “Shoho Maru” u Osakikamijimi, od 1999. plovi kao “INA Đeletovci”, a od 2002. kao “Đeletovci”.


Prodan je 2010. kada postaje “Z-Two”, a od 2016. plovi kao “Sea Eunice” pod zastavom Nigerije. Drugi je izgrađen 1990. u Mukaishimi kao “Eiryo Maru No.3”, od 2002. je “INA Sisak”, a od 2009. “Sisak”. Prodan je 2009. kada postaje “Karol Wojtyla” i plovi pod zastavom Malte.


Mediteranska plovidba


Dva broda blizanca za prijevoz rashlađenih tereta koji su bili u floti Mediteranske plovidbe iz Korčule, nakon nestanka tog brodara, još plove.


Oba su broda izgrađena 2000. u splitskom brodogradilištu kao “Lady Račišće” i “Lady Korčula”, a od 2017. plove kao “Baltik Lord”i “Baltik Lady” pod zastavom Bahama (vl. Wice Ace Group Corp. Ltd., menadžer Ost-West-Handel u Schiffahrtsu, u Bremenu).



Jadrolinija


I dva broda riječke Jadrolinije još uvijek postoje: “Ivan Zajc” i “Dubrovnik”. Prvi je izgrađen 1970. kao talijanski “Tiziano”, a Jadrolinija ga kupuje 1993. i prodaje 2009. te postaje “Besyildiz”.



Godine 2010. postaje “Asaba 2” (zastava Komorski otoci) te je od 2016. vezan u luci Malabo gdje služi za smještaj radnika.


Drugi je izgrađen 1979. u Irskoj kao “Connacht”, od 1988. je “Duchesse Anne”, a Jadrolinija ga kupuje 1996. Prodan je 2023. kada postaje grčki “Prince”, a od 2024. je “Akdeniz” pod zastavom Tanzanije.