Josip Štimac

Umirovljeni pilot HRZ-a o velikoj zračnoj bitki Indije i Pakistana: Kako su im srušili Rafale

Portal Novi list

Foto REUTERS/Samuel Rajkumar

Foto REUTERS/Samuel Rajkumar

Čini mi se da su Pakistanci bili pripremljeni za takav napad Indije, a vjerojatno su očekivali napad francuskim zrakoplovima, rekao je Josip Štimac



Umirovljeni pilot HRZ-a Josip Štimac objasnio je u HRT-ovom “Studiju 4” kako je izgledala velika zračna bitka između Indije i Pakistana u kojoj je sudjelovalo više od 120 borbenih zrakoplova. Kako je naglasio, gubitak nekoliko indijskih Rafalea, rezultat je bolje pakistanske pripremljenosti.


Uslijed izbijanja napetosti između Indije i Pakistana oko regije Kašmir i nekoliko prekograničnih napada, svjetski mediji izvijestili su o najvećem okršaju zrakoplova nakon Drugog svjetskog rata.


Kako se bitka odvijala


CNN je tako prenio da je u zraku iznad Kašmira bilo više od 120 indijskih i pakistanskih zrakoplova. Prema pisanju CNN-a, borba je trajala jedan sat, a srušeno je pet indijskih zrakoplova, od čega tri Rafalea.




Josip Štimac, umirovljeni pilot HRZ-a pojasnio je kako se bitka odvijala.


– U tome su trebali sudjelovati i pakistanski zrakoplovi za rano upozoravanje i nadzor (AWACS – Airborne Warning and Control System). Čini mi se da su Pakistanci bili pripremljeni za takav napad Indije, a vjerojatno su očekivali napad francuskim zrakoplovima, rekao je.


– Indijski napad vjerojatno nije bio pripremljen kako treba i vjerojatno su bili iznenađeni, kazao je.


Indija, kako je naglasio, “ima rakete i dronove koji mogu uništiti pakistanske radare, ali čini mi se da su išli grlom kroz jagode”.


– Inače se ne bi moglo dogoditi da im se sruše tri Rafalea, ustvrdio je.


Okršaj na udaljenosti od 150 kilometara


Osvrnuo se i na izvješća koja tvrde da zrakoplovi nisu izlazili iz zračnog prostora svojih država, a da se bitka vodila na udaljenosti od 160 do 200 km.


– Iako se navodi da se radilo o “dogfightingu”, odnosno bliskoj zračnoj borbi, toga nije bilo. Okršaj se vodio raketama zrak-zrak za djelovanje izvan vizualnog dometa (BVRAAM – Beyond-visual-range air-to-air missile), naglasio je.


– Radi se o raketama “Meteor” s indijske strane i “PL-15” s pakistanske strane, nastavio je.


Radarsku potporu, ponovio je, davali su pakistanski AWACS-i koji su očito bili dobro pripremljeni.


– Sat vremena borbe nije malo, ali znamo da suvremeni zrakoplovi lete i po dva, tri sata. Naši stanovnici u Gorici se žale kako stalno lete i kako je velika buka, ali samo uvježban pilot je dobar pilot, istaknuo je.


– Pakistanski zrakoplov J-10 kineske proizvodnje sigurno nije bolji od Rafalea, ali uvježbanost pilota je presudila, ustvrdio je.


Rušenje Rafalea, zrakoplova francuske proizvodnje, imalo je posljedice i po proizvođača Dassault Aviation SA. Tako su dionice tvrtke u posljednjih pet dana pale tri posto.


Nebo iznad Kašmira kao poligon za Kineze


Zrakoplov J-10 istaknut je kao udarna snaga pakistanskog zrakoplovstva. Štimac je kazao kako su J-10 i Rafale zrakoplovi iste generacije, te objasnio je kako je izgledao razvoj kineskog zrakoplova.


– Zrakoplov J-10 je kao i Rafale, zrakoplov 4+ generacije koji može nositi sve rakete koje su potrebne. Pakistan je zajedno s Kinom razvio taj zrakoplov i naručili su ih 36, a u operativnoj upotrebi ih je 20.


To znači da imaju sasvim solidan broj zrakoplova. Imam osjećaj da Kinezi tu sada malo isprobavaju kako bi se zrakoplov ponašao u realnim uvjetima, rekao je.


J-10 kao osnovu ima francuski Mirage-2000, a ima i sličnosti s ostalim zapadnim zrakoplovima, rekao je.


– Kada pogledate sliku tog zrakoplova, ima usisnik kao F-16, ima nos i dva motora kao Rafale. To je nekakva kombinacija više zrakoplova. Slušao sam da su Kinezi pokušali kopirati i F-35, ali taj zrakoplov tako ne izgleda, dodao je.


Jesu li J-20 Chengdu i F-22 Raptor na istoj razini?


Upitan jesu li perjanice zrakoplovstva Kine i SAD-a, J-20 Chengdu i F-22 Raptor na istoj tehnološkoj razini, Štimac je naglasio kako za kineske zrakoplove još uvijek nemamo dovoljno podataka.


– Nisam naišao na toliko podataka da bih mogao uspoređivati, ali iz onih podataka koji su dostupni, svrstan je u generaciju 4+. Ne radi se o zrakoplovu poput Raptora. Očito je da nema stealth tehnologiju na istoj razini, ali mogao bi po sposobnostima biti tu negdje, rekao je.


Kratko se osvrnuo i na slojevitu protuzračnu obranu koju je Indija uspjela razviti.


– Pogledajte njihovu protuzračnu obranu. Razvili su dosta jaku obranu za daleki domet, koja ide čak i u svemir. Imaju slojevitu protuzračnu obranu.


Kupili su ruski S-400, izraelski Barak 8, modernizirane KUB-ove, a imaju i ogroman broj sustava protuzračne obrane vrlo kratkog dometa (VSHORAD – Very short range air defence), kako topničkih, tako i raketnih, zaključio je Štimac za HRT Studio 4.


Cijeli prilog pogledajte OVDJE.