Modni fetiš

Komad mjeseca: Kako je Hermès Birkin torba postala statusni simbol?

Mija Dropuljić

FOTO: Zoshua Colah/Unsplash

FOTO: Zoshua Colah/Unsplash

Od slučajnog susreta do najpoželjnije torbe svih vremena – upoznajte modnu ikonu koju ne prestajemo sanjati

Postoje torbe koje poželite imati. A onda postoji Hermès Birkin – torba koju ne samo da želite, već o njoj maštate, tražite, čekate i naposljetku, ako ste sretnici, možda jednom i dobijete.


Birkin nije samo torba. To je statusni simbol, predmet žudnje i modni artefakt s vlastitom pričom, karakterom i naslijeđem.


 


Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

 


Objavu dijeli birkingainsbourgmusique (@birkingainsbourgmusique)



Kako je sve počelo?


Legenda kaže da je sve krenulo 1983. u avionu. Glumica i pjevačica Jane Birkin sjedila je pokraj tadašnjeg izvršnog direktora Hermèsa, Jeana-Louisa Dumasa. Jane se požalila kako ne može pronaći torbu koja bi bila dovoljno praktična za svaki dan, ali i elegantna.


Dumas je nacrtao prvi skicirani prijedlog na avionskoj vrećici, a ono što je uslijedilo postalo je povijest. Birkin torba službeno je lansirana 1984. godine i od tada do danas ne silazi s trona najtraženijih modnih dodataka.


Jane Birkin je kasnije izrazila rezerviranost prema prevelikom fetišiziranju torbe – i donirala torbe u humanitarne svrhe.


 


View this post on Instagram

 


A post shared by Negin Mirsalehi (@negin_mirsalehi)



Dizajn koji odolijeva vremenu


Ručno izrađena od najkvalitetnije kože, Birkin torba dolazi u različitim veličinama i bojama, s pažljivo izrađenim metalnim detaljima i karakterističnim zaključavanjem s mini lokotom. Svaka torba izrađuje se i do 48 sati, a za nju se koristi tradicionalna Hermèsova tehnika šivanja. I svaki, ali baš svaki komad – nosi pečat unikatnosti.


 


View this post on Instagram

 


A post shared by Tamara Kalinic (@tamara)



Rijetke kože, crna tržišta i torbe pod ključem


Posebna kategorija u svijetu Birkin torbi su one izrađene od egzotičnih materijala poput krokodilske, nojeve, gušterove kože ili čak s detaljima od 18-karatnog zlata i dijamanata. Neki modeli izrađeni su u samo nekoliko primjeraka, često po narudžbi, a cijene im se penju do vrtoglavih iznosa. Takve torbe čuvaju se u sefovima, osiguravaju kao luksuzni predmeti i rijetko, ako ikad, vide ulicu.


Zbog svoje vrijednosti i ekskluzivnosti, Birkin torbe postale su meta i na crnom tržištu. Krađe iz Hermèsovih dućana i privatnih kolekcija nisu rijetkost, a postoje čak i specijalizirane bande koje se bave falsifikatima visokog stupnja sofisticiranosti. Neki krivotvoreni modeli toliko su vjerni originalu da ih mogu razlikovati samo Hermèsovi stručnjaci, a sekundarno tržište zahtijeva posebnu opreznost. Čak i s dokazom o autentičnosti – birkinica nikad nije samo kupnja. Ona je ozbiljan ulazak u luksuznu zonu u kojoj je svaka nijansa, šav i certifikat – važan.


 


Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

 


Objavu dijeli Chiara Ferragni ✨ (@chiaraferragni)



Birkin kao simbol statusa


Nosile su je Victoria Beckham, Kim Kardashian, Kate Moss, Cardi B, Serena Williams, a svaka od njih posjeduje kolekciju vrijednu više nego većina stanova. I dok se u početku torba mogla naručiti i čekati, danas se ne “kupuje” – ona se zaslužuje.


Hermès ne oglašava Birkin, ne izlaže je u izlozima i ne jamči kada će doći. Pristup njoj imaju samo najvjerniji (i najizdašniji) klijenti kuće.


 


Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

 


Objavu dijeli Anastasiia Bowen-Jones (@abjstyling)



Utjecaj na pop kulturu


Birkin torba pojavila se u serijama poput “Seks i grad”, gdje Samantha izgovara čuvenu rečenicu: “It’s not a bag, it’s a Birkin!” – i u tom trenutku Hermès je ušao u srce pop kulture. Danas, torba ima svoje mjesto u muzejima, aukcijama i pjesmama – kao kod repera Drakea, koji je priznao da skuplja Birkin torbe “za svoju buduću ženu”.


Najskuplja Birkin torba ikada prodana na aukciji dosegla je cijenu od preko 380.000 dolara.


 


Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

 


Objavu dijeli Xenia Adonts (@xeniaadonts)



Vrijedi li stvarno toliko?


Birkin torba nije samo luksuzni modni dodatak – ona je simbol. Simbol prestiža, ekskluzivnosti, a ponekad i isključivosti. No u svijetu u kojem se vrijednosti brzo mijenjaju, legitimno je pitati se: vrijedi li torba uistinu desetke tisuća eura? Je li to umjetnost, investicija, ili tek uspješna marketinška iluzija?


Jedno je sigurno – Birkin torba ne živi od trenda, već od svoje priče. Ljudi je kupuju kao što kupuju umjetnine, satove ili rijetke automobile. Njena vrijednost nije (samo) u materijalima, nego u emociji, legendi i načinu na koji vas tjera da se osjećate.


Kult Birkin torbe savršeno ilustrira odnos mode i statusa – gdje predmet prestaje biti predmet, a postaje ideja. San. Moć. I dok će za neke to biti pretjerivanje, za druge je to modna filozofija u svom najčišćem obliku.


Birkin nije torba koju samo posjedujete – to je torba koja posjeduje priču, stav i povijest. Ona ne izlazi iz mode jer nikada nije ni ulazila u nju. Nju ne nosite da biste impresionirali druge, već da biste sebi dali onaj tihi, ali snažan osjećaj luksuza i bezvremenog stila.