Agonija brodogradilišta

Što znači kineski plan za 3. maj? ‘Perspektiva koju su donijeli nije za odbaciti’

Damir Cupać

Foto Damir Škomrlj

Foto Damir Škomrlj

Planovi jasno definiraju da je lokalitet »3. maja« namijenjen brodograđevnoj i metalnoj industriji, izjavio je župan Zlatko Komadina. Gradonačelnik Vojko Obersnel kinesku investiciju u »3. maj« smatra dobrodošlom, a divezifikaciju proizvodnje podržava i predsjednik Gradskog vijeća Rijeke Andrej Poropat



RIJEKA Ako govorimo o diverzifikaciji proizvodnje u »3. maju« i Uljaniku, to je jedna priča, i to je u redu jer mogu se graditi razne vrste brodova, ali i motori, dizalice, razne čelične konstrukcije itd. Ali ako govorimo o diverzfikaciji lokacija, e to već malo teže može doći u obzir, posebno kad je u pitanju »3. maj« jer planovi jasno definiraju lokalitet »3. maja« kao lokalitet namijenjen brodograđevnoj i metalnoj industriji – izjavio je župan Zlatko Komadina jučer za naš list.


Kobna pozajmica


Komentirao je time najave ministra gospodarstva Darka Horvata da bi kineski CSIC mogao, ako preuzme Uljanik grupu, i promijeniti djelatnost Uljanika i »3. maja«. Po Komadini, eventualno u Puli može biti riječi o prenamjeni lokacije na kojoj je danas Uljanik jer su ondje prostorno-planski uvjeti fleksibilniji, no u Rijeci nikako. S druge strane, ako bi se diverzificirala proizvodnja, to je i poželjno: »Dapače, bilo bi bolje da su se i Uljanik i »3. maj« već ranije prilagodili novim potrebama tržišta«, kaže Komadina.


– Prvo, ja čestitam kineskom premijeru koji je bio obećao dolazak predstavnika CSIC-a, i to se dogodilo. Jasno je dakle da je riječ o vrlo ozbiljnom pristupu, i to svakako pozdravljam. Nadam se da će Kinezi doista iskazati interes za Uljanik grupu, a pritom sam u najvećoj mjeri optimist upravo kad je riječ o Rijeci i »3. maju«, jer riječko brodogradilište je najzdraviji segment Uljanik grupe.




Samo da se vrati ona sporna pozajmica od 500 milijuna kuna, »3. maj« bi bio potpuno zdrava tvrtka, i zato sam i dalje optimist. Čak i da Kinezima treba malo duže vrijeme za odluku, čak i da se pokrene stečaj, opet sam i dalje optimist upravo zbog zdravog temelja na kojem »3. maj« još uvijek može dalje raditi – kaže župan Komadina.


Važno mu je, kaže, da su kineski investitori prepoznali kvalitetu inženjera u ovim škverovima: »Ti su ljudi sigurno u stanju graditi najkvalitetnije brodove, i zato mjesta za optimizam iktekako ima«, kaže.


– Kinezi će se sigurno, logikom biznisa, voditi načelom što je dobro za njih pri donošenju odluke o preuzimanju hrvatskih brodogradilišta, to sigurno moramo imati na umu, i okrenut će se onim djelatnostima koje su za njih profitabilne. Tu nemojmo imati iluzija, ali važno je da Vlada kontrolira proces – kaže župan.


Po njemu, Vlada je u cijeloj priči reagirala prekasno i zato snosi svoj dio odgovornosti: »Ovo sadašnje prepucavanje tko je kome ranije dao jamstva i zašto, sada je potpuno nebitno, to je čista politizacija i ne vodi ničemu. Vlada mora igrati aktivnu ulogu, kontrolirati proces, jer je jasno da se bez intervencije države ne može donijeti niti jedno rješenje. A ova vlada trenutno ima odgovornost za upravljanje, i ne može pobjeći od toga. Odgovoran si kad su tu za ono što imaš u svom (su)vlasništvu«, ističe primorsko-goranski župan. Nažalost, Vlada čeka i najradije bi da radnici sami pokrenu otvaranje stečaja, a to nije odgovorna politika, ističe.


Vlada ih ignorira


Komadina dodaje i da niti njega, niti druge u PGŽ-u ovih dana iz Vlade nitko nije informirao o posjetu Kineza, tako da sve informacije ima iz medija. »Niti pišu, niti se javljaju«, kaže za Horvata i Vladu, te dodaje da je zato žalostan, jer se nastavlja ignoriranje lokalne i regionalne uprave.


A osobno je, kaže, itekako vezan uz »3. maj«


– Moje prvo zaposlenje kao strojarskog inženjera bilo je 1983. baš u »3. maju«, u tadašnjem OOUR-u brodske opreme i metalnih konstrukcija. To su doista bila zlatna vremena. Kažu mi ljudi u »3. maju« da se i danas koriste neke vrste paleta po mojim nacrtima, pa se može reći da sam nekakvog traga doista ostavio. Uostalom, cijeli život sam i živio na Kantridi, emotivno sam vezan i za »3. maj« i za taj kvart. Zato sam i dalje optimist, mislim da »3. maj« ima najveću šansu za preživljavanje. Volio bih da uspije ova priča s Kinezima, jer su se dosad pokazali vrlo ozbiljnim i doista zainteresiranima, ali vidjet ćemo – zaključuje Komadina. 


Kinezi su došli, vidjeli i otišli i sada slijedi opet isti rasplet situacije kao i zadnjih mjeseci – čekanje što će odlučiti trgovački sudovi kada je riječ o stečaju Uljanika i »3. maja«, čekanje što će odgovoriti Kinezi i svakodnevno iščitavanje izjava premijera Andreja Plenkovića i njegovih resornih ministara kako je brodogradnja za Hrvatsku izuzetno važna. Danas Rijeka slavi Dan oslobođenja grada, slavi 3. maj po kojemu je riječki škver dobio ime. Hoće li se dogodine slaviti oslobođenje s riječkim škverom kao gospodarskim generatorom grada ili će ostati samo natpis na dizalici na Kantridi i spomenik brodograditelju na ulazu u poduzeće koje je othranilo generacije građana, teško je reći. Ali još je teže biti optimist i gledati agoniju ljudi koji se ne sjećaju kada su dobili zadnju plaću.


Riječki gradonačelnik Vojko Obersnel uvjeren je da je ovakva situacija s brodogradnjom neodrživa i da je Vlada odavno trebala ponuditi konkretno rješenje. 


Bolje išta, nego ništa


– U tom kontekstu, dobrodošla je svaka zdrava suradnja i ulazak svježeg kapitala u brodogradilište, pa tako i kineska investicija. No, isto tako, iluzorno je očekivati da bilo tko, pa tako i kineska kompanija, odluku o takvoj investiciji donese na brzinu. Stoga je razumljivo da potencijalni kineski partner nakon ovotjednog posjeta brodogradilištima nije dao konkretan odgovor o svojoj viziji škverova i takvo što nitko upućen u problematiku nije niti očekivao. Ipak, nadam se da će se pregovori s kineskim investitorom nastaviti i da ministar Horvat konačno zna šta radi. Jer do sada nije ostavljao takav dojam. Vrijeme leti, a Vlada i Horvatovo ministarstvo svojim nečinjenjem, ionako tešku situaciju koju je zakuhala nesposobna i kvarna Uprava Uljanika, pretvaraju u još goru – upozorava Obersnel. Dodao je da je svaki pomak više nego dobrodošao, pa tako i interes kineskih kompanija za proizvodnju u Rijeci i Puli.


Predsjednik riječkoga Gradskog vijeća Andrej Poropat naglašava da je za bilo koji korak unaprijed kada je riječ o opstanku brodogradnje u riječkom škveru te da je diverzifikacija proizvodnje daleko bolja od proizvodnje koje nema.


– Perspektiva koju su donijeli Kinezi nije za odbaciti: brodogradnja na izdahu ili neka nova proizvodnja u zamahu – mislim da je odgovor na dilemu jasan. Također, s obzirom da stanje u »3. maju« nije od jučer, na što već duže vrijeme svi upozoravamo, smatram da Vlada, odnosno ministarstvo s dovođenjem Kineza nije pogriješilo, no, isto tako smatram da je izgubljeno previše vremena na rješenja koja to zapravo nisu bila. Čekanje i neodlučnost, ne samo da nije donijelo dobro, već je donijelo puno lošije pozicije. Nažalost, do sada se sve svodilo tek na jalovo prepucavanje na relaciji Zagreb – Istra, ocjenjuje Poropat. 


On želi vjerovati u pozitivnu simboliku godišnjice koju Rijeka obilježava upravo na današnji dan. 


– Naime, ukoliko Brodogradilište »3. maj« preuzmu kineski partneri, oslobodit će ga od već preduge stagnacije, očaja i katastrofalnog upravljanja od strane Uljanika. Naravno, prije svega sve radnike i njihove obitelji, a onda i cijelu regiju čije gospodarstvo na neki način ovisi i o proizvodnji »3. maja« – zaključio je Poropat.