Kandidat za potpredsjednika stranke

Tonino Picula na strani Komadine: SDP ne bi preživio novi ciklus Milanovićeve “zaštite”

Tihana Tomičić

Snimio Darko  JELINEK

Snimio Darko JELINEK

Uvjerili smo se kakve posljedice ostavlja Milanovićev firewall na stranku i državu. Promjene u Hrvatskoj moraju početi s demonopolizacijom vlasti u političkim strankama, i SDP-u i HDZ-u



Iako se očekivalo da će možda i sam biti kandidat za predsjednika SDP-a nakon što je na europskim izborima bilo veliki pobjednik po preferencijalnim glasovima SDP-ovih birača, Tonino Picula odlučio je na unutarstranačkim izborima podržati Zlatka Komadinu u čijoj kampanji sada i aktivno sudjeluje.


Možemo li krenuti in medias res: na pitanje da prokomentira vašu podršku Komadini, Zoran Milanović je prije nekoliko dana rekao – ne pratim nerad Tonina Picule u Bruxellesu. Možete li komentirati što znači ta poruka, što ona govori o političkom diskursu i odnosima u SDP-u?


– Da se našalim, kada me je Milanović nazvao »neradnikom« zapravo sam još i dobro prošao jer mi nije prišio nijedan od zooloških epiteta kojima često časti svoje oponente. Međutim, za svakog čovjeka je loše, a za onoga koji sebe voli doživljavati političkim liderom, pa čak i državnikom, i pogubno, kada postane neizbavljivi talac svoga impulzivnog karaktera.




Možete li ocijeniti stil Milanovićeva vođenja stranke?


– Nažalost, Zoran Milanović svojim isključivim i agresivnim stilom komunikacije na rubu ekscentričnosti ne šteti samo vlastitim političkim kapacitetima nego i stranci. Nema sumnje da se takvo ponašanje loše odrazilo i na Vladu koju je vodio jer, ma koliko god on to želio reinterpretirati, ostaje činjenica da njegova politika nije dobila dovoljnu potporu građana na cijelom nizu izbora.


  Zašto ste odlučili na kraju ipak podržati Komadinu, a niste se sami kandidirali? S Iblera kažu da je briselska plaća glavni razlog za to, ili ste procijenili da nemate dovoljno široku bazu na terenu u stranci?


– Tri su temeljna razloga zašto se nisam kandidirao za predsjednika SDP-a. Zlatko Komadina se javno kandidirao još prije godinu i pol dana, a kandidaturu je obnovio nakon parlamentarnih izbora. Pored toga, on je na čelu velike i uspješne stranačke organizacije u Primorsko-goranskoj županiji, godinama je potpredsjednik stranke, te ima veće mogućnosti za dugotrajnu terensku kampanju. Jednako važan razlog je sam Zlatko jer vjerujem da ima potrebne osobne kvalitete i političke kapacitete za dužnost predsjednika. Nema nikakve sumnje da bi moj ulazak u izbornu trku definitivno podijelio glasove onih koji opravdano žele promjene u SDP-u i to počevši od samog vrha stanke. Da ne bježim od vlastite odgovornosti za budućnost stranke, dokazujem i kandidaturom za člana Predsjedništva odnosno potpredsjednika stranke. Da mi je stalo samo do, kako kažu, briselske plaće, izabrao bih ulogu »europskog promatrača« i ne bih niti ulazio u unutarstranačku utrku.


Otklanjanje anomalija


  Kad je Komadinin program u pitanju, kako ga ocjenjujete?


– Zlatko Komadina ponudio je unutarstranačkoj javnosti socijaldemokratski program u punom kontaktu s političkim realnostima naših stranačkih i društvenih (ne)prilika. Taj dokument ne boluje od nadutog univerzalizma jer prepoznaje kako je potrebno da SDP preuzme razmjeran dio odgovornosti za razvoj Hrvatske, ali i da potiče na okupljanje oko naših vrijednosti. Također, izuzetno je važna poruka Zlatkova programa kako svaka stranka, kako bi mogla demokratizirati društvo, treba prvenstveno demokratizirati sebe. Komadinin program vrlo jasno i nedvosmisleno progovara o posljedicama sve veće neravnoteže u odnosu rada i kapitala.


 Puno je rasprava i o demokratizaciji SDP-a: jasno nam je da Milanović odluke donosi u uskom krugu najbližih intimusa, no nije li i takva »totalna« demokratizacija stranke kakvu predlaže Komadina, u kojoj bi članstvo biralo čak i vijećnike u najmanjim općinama, isto mogla biti opasnost za stranku u smislu da bi opet lobiranja ili šalabahteri odlučivali, a da bi neposredno birani predsjednici na svim razinama u stranci bili time na neki način anulirani? Neće li totalna demokracija, koja se spominje u vašem zajedničkom programu, »pojesti svoju djecu«? Milanović ovih dana otvoreno izjavljuje da je protiv toga, te tvrdi da time dapače štiti stranku od atomizacije?


– Odmah želim reći da još jedan ciklus Milanovićeve »zaštite« SDP teško može preživjeti kao demokratska, a još manje kao socijaldemokratska stranka. Uvjerili smo se kakve posljedice ostavlja njegov firewall na stranku i državu. Ipak, nitko ne može negirati pozitivni zaokret kada se baš SDP 2007. godine odlučio na uvođenje direktne demokracije kod izbora čelnika stranke na svim razinama. Iz takvog načina izbora, izabrani čelnici crpili su svoj veliki legitimitet, ali je bilo i dosta slučajeva kada su se profilirali u autoritarne likove. Nasuprot tome, imali smo kolektivna tijela i izabrane dužnosnike koji nisu birani istim načelom što ih je dovodilo u politički inferiorniji položaj. To je stvaralo dodatne neravnoteže unutar stranke. Dakle, vrijedno je da se opet zamislimo nad novim statutarnim inovacijama i pokušamo otkloniti očite anomalije.


   Kako zapravo procjenjujete šanse Komadine?

– Ne sumnjam da Zlatko Komadina može biti 2. travnja izabran za predsjednika SDP-a. Konačan rezultat će, prije svega, ovisiti o tome što će presudno dominirati unutarstranačkom kampanjom i odrediti raspoloženje naših članova; loši izborni rezultati i još gori odnosi u stranci ili način formiranja ove Vlade, te njeni izrazito nesuvisli kadrovski i politički potezi.


 Je li on samo prijelazno rješenje, kako bi budući premijer postao netko drugi, možda Zvonimir Mršić – ili vi? Kakve su vaše ambicije na duge staze?


– Na travanjskim unutarstranačkim neposrednim izborima biramo predsjednika stranke. Vjerujem novog. O svim ostalim budućim kadrovskim prijedlozima i rješenjima odlučivat ćemo demokratski unutar stranke kada za to dođe vrijeme. No, Zlatkovo odbijanje da uzurpira sav prostor moći unutar SDP-a, svakako je dodatan razlog moje podrške. Što se tiče osobnih ambicija, ja sam sada posvećen poslu kojeg već više od dvije godine radim u Europskom parlamentu. Želio bih na kraju mandata, kao europski zastupnik, u potpunosti opravdati visoka očekivanja birača koji su me s velikim povjerenjem poslali u Bruxelles. A vrijeme koje dolazi vjerojatno će mi pomoći da odgovorim i na vlastita pitanja o mogućim pravcima političkog angažmana.


Socijalna sigurnost


Vi se sad kandidirate za Predsjedništvo, a imate ambicije biti i potpredsjednik stranke? Je li to moguće iz Bruxellesa?


– Uvijek sam nastojao postaviti ostvarive političke ciljeve. Naravno da je moguće. Dapače. Punopravnim članstvom Hrvatske u EU, Bruxelles je postao jedno od vrlo utjecajnih žarišta hrvatske politike, često s boljim pogledom na ono što će se događati ili može dogoditi nego kada ste doma. Bruxelles je od Zagreba udaljen oko dva sata vožnje avionom, što je manje nego li je, primjerice, Zadar udaljen od Zagreba vožnjom automobilom. Uostalom, ritam i sadržaj mojih radnih obveza i planova, u praksi znače boravak u Hrvatskoj gotovo svakog tjedna.


  Kad govorimo o hrvatskoj socijaldemokraciji, kako bi ona po vama zapravo trebala izgledati? Možete li konkretno »prevesti« koncept koji zastupate vi, Komadina i ekipa na hrvatske prilike? Bi li to značilo više rezanja, ili manje, kako bi politika vlade izgledala da je vaša ekipa vodi?


– Premda je socijaldemokracija najuvjerljivija konstanta europske ljevice, njezina budućnost u 21. stoljeću ovisit će isključivo o tome koliko će biti uspješna u prilagodbi i promociji svojih temeljnih vrijednosti u vremenu globalnih promjena koje radikalno utječu na prava i položaj radno ovisnih dijelova stanovništva. A ona su sve ugroženija. Činjenica da će svaka generacija biti u prosjeku manje zastupljena u radnom kontigentu od onih ranije, dok su danas cijeli slojevi društva još uvijek izvan politike ili na njenim rubovima – mladi, žene, građani s dodatnim potrebama, radnici u novim tehnologijama, nove manjine i dr. Socijaldemokracija bi trebala biti njihova politička identifikacija i mogućnost utjecaja na zbivanja na lokalnoj, nacionalnoj i medjunarodnoj razini.


 Dakle?


– Socijaldemokracija kao izvršna vlast trebat će tražiti rješenja u kombinaciji prenamjene javne potrošnje, odnosno njenoj racionalizaciji, te, prije svega, u poticanju uvjeta za novi rast i izvoz. Dosegnuti stupanj socijalne sigurnosti neće biti moguće svugdje sačuvati, ali socijalni karakter države smije biti doveden u pitanje. Sada već postoji katalog vrlo ozbiljnih iskustava europskih država koje su se uspješno nosile s problemima odgovora na krizu.Politička klima u Hrvatskoj je nakon dolaska nove vlasti eskalirala ka desnom radikalizmu. Što je pravi razlog tome? Dokle to može otići?

– Riječ je o koktelu uzroka. Pojavu desnog radikalizma treba povezati s činjenicom da Hrvatska već godinama živi u uvjetima ekonomske stagnacije, degradacije mnogih socijalnih i društvenih standarda uz sve zaoštrenije političke odnose, a što, kako se svakodnevno možemo uvjeriti, nadilazi okvire izbornih kampanja. Budući da lijevo-liberalna koalicija za svoga mandata, usprkos najavama i očekivanjima, nije ponudila rješenja ili barem ne u dovoljnoj mjeri, političko klatno je otišlo na drugu stranu. A ta druga strana, kako nema adekvatan program ni potrebne kompetencije, pokušava konzumirati vlast na prizeman način pokazujući ideološke mišiće uz često bizarno kadroviranje. Ne treba smetnuti s uma ni očitu inspiraciju HDZ-ovih i ostalih hardlinera političkim modelima tzv. neoliberalne demokracije razvijenima s one strane žilet-žice. Čini se da nastoje biti dio populističkog trenda koji postojeće slabosti europskog projekta želi iskoristiti za jačanje ingerencija nacionalnih država, ali ne radi efikasnijih rješenja koliko zbog političkog primata.



Svjedočili smo proteklih dana krizi u EU – ulazimo li u novu fazu u kojoj će EU biti ponovno na nekoj većoj prekretnici? Kako ocjenjujete trend u Britaniji?– Cinici bi rekli da je projekt EU ustvari vrlo uspješan jer danas svi problemi i krize imaju ili od samog početka europsku dimenziju ili tu dimenziju dobivaju naknadno. Brexit se događa u vremenima kada višestruke krize snažno pritišću strukture EU; od financijske preko izbjegličke do ruske. Ako je ta serija kriza s kojim se suočava EU posljednjih godina nešto dokazala onda je to činjenica da je EU zajednica država, a ne zajednička država. Već je financijska kriza iz 2008. i 2009. pokazala da teško dogovaranje rješenja na europskoj razini razgrađuje europski identitet i jača potragu, a i potrebu za nekim nacionalnim pokušajima da se krizi stane na put. Treba podsjetiti da se i jedan raniji britanski premijer i to iz redova Laburista poslužio sličnom taktikom kao i David Cameron. Naime 1975. Harold Wilson je pregovarao o britanskom članstvu u Uniji i pobijedio na referendumu. Ali vremena su drugačija jer danas puno više konzervativaca želi odlazak iz EU nego laburista prije 40 godina. Mediji i javnost su euroskeptičniji. Namjera aktualnog britanskog vodstva da članstvom u EU steknu ili zadrže sve pogodnosti, a maksimalno reduciraju obveze nisu realne. Cameron želi punu slobodu kolanja novca i roba, ali ne i radnika, a pogotovo njihovih socijalnih prava. Zato je deal s UK još jedan udarac socijalnoj koheziji u EU. Treba znati da državljani EU zaposleni u Velikoj Britaniji u prosjeku uplaćuju više poreza i naknada u britanski proračun od novca koji iz proračuna primaju na ime socijalnih izdataka. Međutim, EU je kao i svaka druga međunarodna organizacija rezultat sporazuma i kompromisa. Ali ja vidim prijetnju u mogućnosti po kojoj se EU ne mora formalno raspasti, ali se može iznutra u još većoj mjeri rascjepkati i postati još nefunkcionalnija.


Politički primat


Milanović se pritom predstavlja jedinom branom protiv takvog Karamarkovog HDZ-a. Može li se Komadina boriti protiv Karamarka?


– Još jedan primjer lažnog predstavljanja. Posve lako se može uočiti da su  Karamarko i njegovi partneri, baš za premijerskog mandata Zorana Milanovića, nastanili i Pantovčak i obje strane Markova trga. Naravno, nije sve zbog njega, ali Milanović je već jednom imao izuzetne okolnosti na svojoj strani, na početku mandata svoje Vlade, pa ih nije iskoristio. Zato ne može biti jamstvo da će tek ove okolnosti iskoristiti da afirmira SDP kao opciju promjena. Na kraju krajeva, otkako je Zlatko Komadina na čelu SDP-a u PGŽ, HDZ je tamo u istom agregatnom stanju. U oporbi.


Očekujete li da će ova vlada opstati? Kako vidite ulogu Mosta? A kako premijera Oreškovića?


– Ako se situacija nastavi razvijati kao dosad, ovoj Vladi gotovo da ne treba opozicija. Koalicijski partneri sami sebi priređuju pakao i to na dnevnoj razini. Most je umjesto korektivne i reformske note u ovu koaliciju očito unio nešto posve drugo. Mislim da će kako vrijeme bude prolazilo, Most sve više funkcionirati kao klasična politička formacija zainteresirana za očuvanje pozicije vlasti. Ali politički prostor će im se sužavati. S druge strane, sadašnje vodstvo HDZ-a nije, kao neka ranija, znatnije kapacitirano za stabilno upravljanje širokom koalicijom. U takvim uvjetima politička sudbina premijera Oreškovića je neizvjesna. Morat će se brzo transformirati u centar političkog odlučivanja u okviru ove nestabilne koalicijske konstrukcije i javnosti željnoj pozitivnih ekonomskih iskoraka što prije donijeti »mlijeko na stol«.



Kako ocjenjujete rad EP? Uvijek ga se doživljava jako udaljenim od običnih građana, kao neko nadtijelo više savjetodavnog nego zakonodavnog tipa? Jeste li zadovoljni svojim postignućima u EP?– Nedavno je Eurobarometar objavio redovno istraživanje javnog mnijenja po kojem građani zemalja članica imaju veće povjerenje u institucije EU nego u vlastite vlade i parlamente. To se, naravno, kosi s raširenom predodžbom o distanciranoj i birokratiziranoj Uniji. No, ne treba se zavaravati. Ako i dalje bude jačao trend renacionalizacije raznih ovlasti ili čak novog regionalnog grupiranja unutar EU, tada će padati i vjerodostojnost institucija u Bruxellesu. U takvom ambijentu svaki pomak u Europskom parlamentu je vrijedan pažnje pogotovo ako se neka situacija mijenja iz minusa u plus. Posljednji takav događaj je npr. ponovno otvaranje mogućnosti povratka malog ribolova na naše otoke i priobalje nakon što je Odbor za ribarstvo prihvatio mojih devet amandmana na izvješće kolegice Tomašić. Sada je na redu Europska komisija, ali ja ću kao potpredsjednik Međuskupine EP za mora, otoke i priobalje, zadužen za europske otoke, nastaviti pratiti taj dossier do samog kraja.


Tajming prioriteta


 Ekonomska klima u Hrvatskoj znatno je pogoršana u veljači, pokazalo je izvješće Europske komisije. Premijer Tihomir Orešković je kazao kako bivša vlada nije provela reforme i da Hrvatskoj prijete korektivne mjere. U kojoj mjeri je to obavezujuće za Hrvatsku uopće?


– Nastaviti s igoriranjem ocjena i preporuka Europske komisije bilo bi nesmotreno pogotovo kada stvarne alternative nemamo. Vrijeme za alibi politiku i improviziranje je isteklo. Vjerujem da postoje mogućnosti da se s Bruxellesom raspravi tajming prioriteta, ali to mijenja sadržaj naših obveza. Ne toliko prema EU koliko prema budućnosti Hrvatske.


Hoće li se na izborima u HDZ-u pojaviti drugi kandidat, što bi također moglo bitno promijeniti klimu? Jeste li razgovarali s Plenkovićem oko njegove kandidature? Govori se da odustaje…


– HDZ je od svog nastanka uvijek bio velika hrvatska politička stranka koja je Hrvatskoj često znala raditi i velike probleme. Čini mi se kako ova varijanta te stranke neobično kombinira karikaturalnost i pretencioznost. Volim reći da je Karamarkov HDZ potpuno krivo retuđmaniziran i sasvim plitko desanaderiziran. Slažem se da pitanje vjerodostojne alternative današnjem vodstvu stranke može imati znatan utjecaj i na kvalitetu hrvatske demokracije u budućnosti. Jednako sam uvjeren da u HDZ-u ima itekako vjerodostojnih protukandidata sadašnjem predsjedniku, ali njima prepuštam prostor da se o tome izjašnjavaju.


Biste li osobno tako dobro surađivali s Davorom Ivom Stierom i drugima u HDZ-u da ne gledate iz vizure Bruxellesa nego dnevne politike u Hrvatskoj, što mislite? Ili je to ipak samo »folklor«? Što vas veže?


– Mislim da »folklor« treba ponajprije tražiti u ritualnom konfrontiranju današnjih vodstava HDZ-a i SDP-a, a ne među članovima tih stranaka koji pokušavaju nadići razlike u korist nekih zajedničkih, nacionalnih interesa. Naravno da ne bi bilo dobro ignorirati sve ono što razdvaja stranke, jer su one u demokratskom društvu legitimni nositelji potrebnih političkih razlika i svjetonazora. Međutim, razlike ne smiju postati prepreke koje onemogućavaju dijalog. Takvo stajalište me povezuje, ne samo s Davorom Stierom, nego i sa svima koji slično razmišljaju o potrebi suštinskih promjena u Hrvatskoj. A te promjene moraju početi s demonopolizacijom vlasti u političkim strankama.