Na Likovnoj akademiji radila sam instalacije od špage, proučavala odnos svjetla i sjene. Družila sam se s ljudima s plesne scene, počela razmišljati o korištenju mojih instalacija kao scenografije. Ubrzo sam špagi priključila elastičnu tkaninu. Potom sam počela kombinirati penjanje, kiparstvo, gibanje, jogu, a to me dovelo do odluke o učenju akrobatskih vještina
Plesom na tkanini, diplomirana akademska kiparica i cirkuska umjetnica Dana Auguštin – spojila je naizgled nespojivo. Ali i dokazala da umjetnost ne poznaje granice, da se mediji i žanrovi vrlo često prepleću, sljubljuju ili izviru jedni iz drugih, nastavljajući se u beskonačno…
Njena ljubav prema glazbi (svirala je klavir), pokretu, ali i likovnom oblikovanju – usmjerila ju je najprije prema Akademiji likovne umjetnosti u Ljubljani, gdje je diplomirala na odsjeku za kiparstvo. Svoje zanimanje za pokret najavila je već u diplomskom radu, istražujući modalitete gibanja u kiparskom prostoru.
Rezultat je bila i scenografija i predstava nagrađena Prešernovom nagradom Akademije. Iako se radilo o kruni studijskog razdoblja, za Danu Auguštin to je bio tek – novi početak. Zainteresirala se za vertikalno gibanje, počela je istraživati pokret na visoko obješenim tkaninama, a kako sama kaže – za penjenje je bila predodređena.
Diploma koju je stekla u Nacionalnom centru za cirkuske umjetnosti u Châlons-en-Champagne, bolje poznatom kao CNAC, odvela ju je u sfere scenske umjetnosti kod nas prilično nepoznate, ali zato ne i manje atraktivne.
Ples na tkanini
Ako dodamo da je Dana prije tri mjeseca postala majka, da se penjala po tkanini i izvodila akrobacije do poroda, a uskoro potom nastavila sa svim svojim aktivnostima – eto povoda za novinski susret s atraktivnom ljubljanskom umjetnicom, koja obiteljski pripada Ičićima, a određenjem – čitavom svijetu.
Tkanina glavni predmet
Dana Auguštin saznala je za francusku školu cirkuskih umjetnosti od Volodje Lesluina, čiju je radionicu penjanja na tkaninama pohađala u Ljubljani. Trodnevna radionica pružila joj je priliku da upozna osnovne ključeve kojima se vertikalno giba po obješenoj tkanini, ali i mogućnosti improvizacije.
– Jako me zaintrigiralo to što Volodja radi, pa sam ga pitala gdje se to uči. Nabrojao mi je tri škole u Francuskoj, a ja sam se odlučila za CNAC, koji je i on završio, jer je to državna škola, koja dakle nema školarine, a nudi čak i mogućnosti stipendije. Odmah sam odlučila proučiti uvjete upisa. Iz formulara na internetu shvatila sam da se traži prilična fizička spremnost i vještina polaznika škole, tražili su se i podaci o završenim plesnim, glazbenim i kazališnim tečajevima, o svim radionicama koje sam u životu do tada pohađala, kao i podacima o fizičkim aktivnostima kojima sam se bavila. Prijava za prijamni ispit uključivala je i kratki video kojim se kandidat predstavlja komisiji kao i video s prezentacijom svoje tehnike, discipline koja će biti glavni predmet tijekom školovanja. Izabrala sam tkaninu kao svoj glavni predmet, a na temelju videa pozvana sam na prijamni ispit, koji je trajao tjedan dana. Radili smo s različitim profesorima, koji su provjeravali našu gibljivost, kondiciju, općenito fizičke sposobnosti, zatim je došao red na koreografa i provjera plesnih mogućnosti, pa gluma i rad s redateljem, ali i s glazbenim pedagogom.
Polovina pozvanih kandidata ušla je završni krug, gdje smo se izravno susreli s komisijom – izveli svoju točku i obavili razgovor. U obavijesti da sam primljena na CNAC, stajala je i obaveza da vladam francuskim jezikom, jer inače neću biti u stanju pratiti predavanja. Odmah sam pristupila osnovnom tečaju francuskog jezika u Ljubljani, što mi je otvorilo receptore i omogućilo da – uz prethodno poznavanje talijanskog i engleskog – već za tri mjeseca počnem sasvim solidno razumijevati o čemu profesori govore. Od grupne nastave slušala sam ples, teatar, glazbu i teoriju, na prvoj nas je godini bilo petnaestak, a na drugoj je ostala jedva polovina klase.
Micromovement yoga
Vaša je tehnika vertikalnog kretanja poznata kao »ples na svili«.
– Ne upotrebljavam svilu, već sam u školi u Francuskoj počela istraživati različite tkanine. Sve to vodi nastupima na nekoliko festivala koji imaju program adekvatan mojim interesima, a posljednjih godina nastupam u predstavama zajedno sa suprugom Thiernom Diallom. On je glazbenik, kontrabasist, a otkako imamo dijete – razmišljamo o izvođenju dječjih predstava.
Bavite se i edukacijom. Koliko polaznika imaju vaše skupine plesača na tkanini?
S Amadouom u trbuhu
Ipak, osnova svega fizičkog kod vas je bilo penjanje.
– Najprije je to bilo sportsko penjanje, alpinizam, a sad me najviše raduje penjanje bez osiguranja uz more. U Ičićima postoji Grotta di Diavolo, objavljeni su i smjerovi penjanja, ali ja se penjem bosa, istražujem svoje smjerove, a penjala sam se i s Amadouom u trbuhu!
U vrtu kuće u Ičićima, uz obješeno platno na kojem trenirate, vidjela sam i nategnutu žicu. To je novi izazov?
– Slackline (vrpca različitih dužina, širine najčešće od 2,5 do 3,5 centimetara, napravljena iz umjetnih, poliesterskih vlakana, napeta između dvije fiksne točke, najčešće stabala) prakticiram već četiri godine. Hodanje po slacklineu je odlična vježba za razvijanje ravnoteže, koordinacije i koncentracije. Kad uspijemo spojiti koncentraciju sa svijesti o gibanju tijela, da ono postane mekano i opušteno, lebdimo na elastičnoj traci s osjećajem velike lakoće i užitka. Počinje se obično s kraćim razdaljinama od oko 12 metara. S razvojem osjećaja ravnoteže polako se povećava dužina, kao i trikovi (figure) koje se mogu izvesti. Dugačak slackline mora biti postavljen i na veću visinu – kako bi izbjegli da na njegovoj sredini hodamo »po podu«. Moja najduža linija do sada je bila 50 metara, napeta na visini od 1.70 metra. Da, to mi je izazov !