Solisti riječke Opere

Japanci odlično poznaju europsku klasičnu operu

Svjetlana Hribar

Na put u Japan s Mariborskom operom krenule su četiri sopranistice koje će pjevati Aidu – Maria Guleghina, Fiorenza Cedolins, Anda Lousie i Kristina Kolar, koja je od osamnaest predstava šest puta pjevala naslovnu ulogu, dok je Slavko Sekulić bio Faraon u čak jedanaest predstava »Aide«



Dvoje solista riječke Opere HNK-a Ivana pl. Zajca – sopranistica Kristina Kolar i bas Slavko Sekulić – vratili su se ovih dana s jednomjesečne turneje po Japanu, gdje su nastupali u »Aidi« mariborske Opere SNG-a. Kristina Kolar pjevala je naslovnu ulogu šest puta, a Slavko Sekulić bio je Faraon u čak jedanaest od ukupno osamnaest predstava »Aide«, koliko je izvedeno u Japanu.


  Bilo je to treće gostovanje mariborske operne kuće u ovoj dalekoj zemlji posljednjih godina, a o tome kako je bilo, Vesna Milek – novinarka ljubljanskog »Dela« – bilježi: »Stotinu i šezdeset članova mariborske Opere i Baleta priredilo je osamnaest predstava ‘Aide’ u petnaest milijunskih gradova, u najprestižnijim festivalskim dvoranama prepunim oduševljene publike, koja je iskazala odobravanje apaluzima na završnom poklonu koji su trajali i po više od deset minuta«!  

 U dobrom društvu


– Čitava je turneja zaista odlično prošla, a nas dvoje smo – unatoč naporima koje neki nisu izdržali pa su se vratili prije kraja turneje – bili u izvrsnoj formi – kažu Kristina Kolar i Slavko Sekulić, puni utisaka nakon boravka u Japanu.


  – U Japanu postoji samo jedna operna kuća, u Tokiju, koju nismo vidjeli jer ima svoj ansambl i repertoar. Mi smo nastupali u koncertnim dvoranama, pred izuzetno educiranom publikom – iz njihovih reakcija bilo je jasno da jako dobro poznaju europsku operu. U gradu Fukuoka, na sjeveru otoka Kjušu, na plakatima koji najavljuju programe našli smo se u dobrom društvu: tik uz nastupe slavnih dirigenata Zubina Mehte i Valerija Gergieva.




  Najmanja dvorana u kojoj smo izveli »Aidu« imala je 1.400 mjesta, a najveća – Bunkamura Orchard Hall u središtu Tokija – skoro četiri tisuće! Sve dvorane su izuzetno akustične, a posebno smo bili dirnuti dugim aplauzima nakon predstave. I dugim redovima publike, po 150 ljudi bi nas strpljivo čekalo nakon predstave da se slikamo s njima. Neki su nas i pratili, iz grada u grad – donesu nam sliku od sinoć nakon predstave kad smo se s njima slikali u nekom drugom gradu i traže da im se na nju potpišemo!


  »Krivac« za ovu turneju je agencija »Out Door« i njen prvi čovjek Masajuki Kobajaši, najveći uvoznik europske opere u Japan. Na pitanje novinarke »Dela« zašto je doveo mariborsku, a ne neku drugu opernu kuću na turneju, odgovorio je da je preporuku dobio od svog prijatelja i najvećeg konkurenta u poslu, koji je 2007.godine prvi put doveo Mariborčane u Japan, s operom »Lakmé«. Nakon preporuka koje su najljepše govorile o mariborskoj opernoj kući, Masajuki Kobajaši je počeo dolaziti na njihove predstave, dovodio u Maribor i japanske kritičare, nakon čega je u lipnju ove godine najprije pozvao na turneju njihovu »Carmen« koja je imala veliki uspjeh, a kad su u listopadskom terminu, rezerviranom za jednu drugu europsku opernu kuću počele komplikacije oko finalnih dogovora, odlučio je pozvati ponovo Mariborčane, ovoga puta s »Aidom«.


  Na pitanje o koštanju turneje tako velikog ansambla, g. Kobajaši je rekao da su najveći trošak poznati solisti i hoteli, a kada se tome pribroje putni troškovi, međunarodni i oni u zemlji, svota se penje na milijun i pol eura. 

 Četiri Aide


Samo riječi hvale za mariborsku Operu imaju i njeni gosti – riječki solisti :


  – Svih osamnaest izvedaba dirigirao je Francesco Rosa, izvrstan talijanski dirigent koji je započeo karijeru kao asistent maestra Daniela Orena. U vrhunskoj je kondiciji, vodio je predstave s izuzetnom preciznošću i poletom, a niti nakon deset izvedaba nije se osjetio umor. Štoviše, svaka sljedeća predstava je bila bolja, a najbolja je bila posljednja, ne zato što smo pjevali nas dvoje, već to svi tvrde. Inače, mi smo se našli u istoj predstavi četiri puta – kaže Slavko Sekulić. 


  Na put u Japan krenule su četiri sopranistice koje će pjevati Aidu – Maria Guleghina, Fiorenza Cedolins, Anda Lousie i Kristina Kolar, koja je od 18 predstava pjevala šest puta naslovnu ulogu:


  – Pjevati Aidu nije lako, zahtijeva kondiciju i puni angažman pjevačice, a otežavajuća okolnost su stalna putovanja i »jet-lag«. Vijest da sam pozvana na ovu turneju saznala sam nakon »Aide« u veljači u Mariboru, jer su na tu predstavu došli agenti iz Japana i potvrdili odabir solista. To mi je bio veliki kompliment, jer sam u podjeli bila s odličnim sopranisticama – učila sam sa snimki Marije Guleghine, koja mi je bila uzor.


  Što se uvjeta u koncertnim dvoranama tiče, u nekima sam imala raskošan komfor – soba za solista s klavirom, ležajem, kupaonicom – a negdje je bilo puno skromnije, ali nas nije omelo u radu. Mnogo više smetala nam je klimatizacija – vrijeme je bilo dosta toplo i svi su prostori bili klimatizirani. Pjevači su poznati po tome da im klima smeta, pa smo se zaštićivali na sve načine – šalovima, kapama, maskama i nismo izgledali ni malo čudno, jer mnogi ljudi u Japanu nose maske na ulici, ali i u zatvorenim prostorima.


    Što se rasporeda tiče, nismo imali vremena za razgledavanje – ono malo iz jurećeg vlaka između gradova – a ja sam pak, kad god sam imala dan-dva između predstava, molila da me odmah transferiraju u grad gdje će biti moja sljedeća predstava, da se do nje malo odmorim. Na neke smo, pak, išli izravno sa željezničke stanice ili iz autobusa. Ipak, sve je savršeno štimalo, a nas dvoje Riječana je imalo veliki uspjeh – ne samo kod publike, nego i kod orkestra. Primili smo mnogo čestitki od ansambla, a orkestar nam je vrlo glasno pljeskao iz rupe!     Bilo mi je vrlo stalo da dobro pjevam, jer je za mene garantirao Simon Krečić, umjetnički direktor mariborske Opere, koji je poznavao moju ljubljansku ulogu u »Nabucu« i operi »Ljubezen kapital«. Drago mi je da sam opravdala to povjerenje – kaže Kristina Kolar, a o njenoj interpretaciji novinarka »Dela« bilježi: »Predstava s Kristinom Kolar u ulozi Aide, s Janezom Lotričemu ulozi Radamesa i Amandom Stojović kao Amneris, po mišljenju svih bila je najbolja do sada, a publika je nakon predstave eksplodirala pljeskom. Aplauz je trajao više od 11 minuta…« 

 Atraktivne ponude


Slavko Sekulić je prije nekoliko godina pjevao u Mariboru niz većih rola, a i on je direktora Opere Simona Krečića poznavao iz Ljubljane, gdje je pjevao u operama »Andre Chenier« i »Seviljski brijač«. S maestrom Francescom Rosom radio je audiciju za ulogu Filipa u »Don Carlosu« u Trstu.


  – U Japan sam pozvan zajedno s Ukrajincem Valentinom Pivovarovim – trebali smo pjevati svaki po devet puta, ali se razbolio bas koji je pjevao Amonasra, pa je Pivovarov preuzeo njegovu ulogu, a ja sam nastavio pjevati Faraona do kraja turneje – jedanaest predstava. Nakon povratka iz Japana maestro Rosa me pozvao u Padovu, a u prosincu imam audiciju u Milanu za četiri basovske role u predstavama koje će igrati na festivalima na Siciliji, u Zurichu i u Grazu.


  I Kristina Kolar je dobila atraktivne ponude – u Brnu za Toscu, u Mariboru za »La Fancula del West«:


  – Nažalost, termini se poklapaju s mojim obavezama u matičnoj kući koja nam je ipak na prvom mjestu – kaže Kolar, a oboje solista zahvaljuju upravi riječkog kazališta što im je dozvolila izbivanje iz ansambla – pogotovo što je Sekulić trebao pjevati Gremina u »Onjeginu«:


  – Cijenimo taj potez uprave i zahvalni smo im što su nas pustili na tako dugu turneju, jer ovo je bila prilika da dokažemo svoju vrijednost. Stekli smo veliko iskustvo, a pripadnošću riječkoj Operi, vjerujem da podižemo i rejting kuće – zaključuje solistički dvojac koji se odmah nakon povratka iz Japana priključio probama za nastavak rada u Rijeci.


  Krajem siječnja, na sceni riječke Opere, slušat ćemo Kristinu Kolar na solističkom koncertu belcanta – dakle, najveće sopranske arije talijanskog repertoara!