Ljekarnici smatraju da se ne može govoriti o punoj primjeni dok e-receptima nisu obuhvaćene ginekološke, stomatološke i pedijatrijske ordinacije, te hitna pomoć
RIJEKA Prvi dan pune primjene elektronskih recepta u riječkim se ljekarnama odvijao bez značajnijih problema, a ovaj vid informatizacije zdravstva zasad je dobio prolaznu ocjenu kod liječnika, ljekarnika i pacijentata. Međutim, još uvijek je bilo prerano za konačne ocjene s obzirom da e-recepti prvog dana potpune primjene još uvijek nisu zamijenili papirnate. Tako je jedna od najfrekventnijih riječkih ljekarni, ona na Korzu, do ranih poslijepodnevnih sati obradila tridesetak e-recepata, što je tek oko deset posto uobičajenog broja recepata.
Prava ocjena ovog dijela reforme zdravstva koja će na državnoj razini obuhvatiti 900-tinjak ljekarni, a uz Primorsko-goransku u ponedjeljak je krenula još u sedam hrvatskih županija, prema mišljenju većine stručnjaka, u prvom redu ljekarnika, moći će se dati kroz desetak dana.
Vremenska ušteda
Već sad ljekarnici kao dobru stranu e-recepta vide u vremenskim uštedama koje im omogućavaju da se posvete pacijentu i pomognu savjetom. Loša je pak strana što ljekarnici vjeruju da se s cjelokupnim procesom »galopira« i ne može se govoriti o punoj primjeni dok e-receptima nisu obuhvaćene ginekološke, stomatološke i pedijatrijske ordinacije te hitna pomoć. Također, kako doznajemo u razgovorima s ljekarnicima događa se da liječnici ne provjeravaju status osigurane osobe zbog čega ljekarnici i dalje kod svakog e-recepta provjeravaju status osiguranika što produžuje proceduru oko izdavanja lijekova putem e-recepata.
Pacijenti u ljekarnu po propisani lijek idu samo sa zdravstvenom iskaznicom, a sve počinje s terapijom koju odabire i propisuje liječnik. Prije izlaska iz ordinacije, pacijentu e-recept zaključuje medicinska sestra koja provjerava status osigranika i šalje e-recept u središnji informacijski sustav CEZIH. Svoj lijek pacijent u ljekarni može podignuti u roku od 15 dana nakon što mu je liječnik propisao recept. Kronični bolesnici zahvaljujući e-receptima trebali bi izbjeći redove u čekaonicama jer je kroničnom bolesniku dovoljno telefonski nazvati liječnika i izvjestiti ga da je potrošio propisan lijek.
– Nakon poziva ja provjeravam je li pacijent doista potrošio svoju ranije propisanu terapiju i ukoliko je sve u redu moja sestra će zaključiti novi recept. To znači da pacijent uopće ne treba dolaziti u ambulnatu već može odmah u ljekarnu po traženi lijek, kaže dr. Golubović Pavić.
Kako kaže mr. ph. Ivona Kalebić iz ljekarne Korzo, dok se sustav uhodava ljekarnicima još uvijek treba određena potvrda o terapiji pacijenta i to isključivo u svrhu njegove sigurnosti. Povijest bolesti koju su prema prvotnim planovima liječnici trebali izdavati paralelno s e-receptima kao svojevrsni orijentir za ljekarnike nikako nije nešto što bi itko u ljekarni zlouporabio, već upravo suprotno.
Manja nesnalaženja
Help-desk u riječkoj podružnici HZZO-a prvog dana primjene e-recepata nije imao previše posla, a kako kaže rukovoditelj riječkog HZZO-a Fedor Dorčić, zabilježena su manja nesnalaženja u ranim jutarnjim satima. Prema njegovim riječima, uglavnom je bila riječ o nerazumijevanju određenih naputaka.