Proždrljiva hobotnica

Korupcija u cestogradnji odnijela milijardu eura – ukradena trećina vrijednosti nizinske pruge

Darko Pajić

Bilo bi puno isplativije da smo kao društvo mogli reći evo vam odmah 100 milijuna eura, ali nemojte ništa dirati ni mijenjati. Barem bismo uštedjeli onih 900 milijuna eura, tvrdi Radimir Čačić



U mandatu HDZ-ovih vlada od 2004. godine u sustavu građenja autocesta napravljeno je oko milijardu eura štete za državu, a prosječna cijena jednog kilometra narasla je sa 5 milijuna eura u vrijeme koalicijske vlade na prosječnih 10 milijuna eura u aranžmanu HDZ-a.


Prema procjenama predsjednika HNS-a i bivšeg ministra graditeljstva Radimira Čačića od jedne milijarde eura koliko iznosi nanesena šteta svega stotinjak milijuna eura odnosi se na ukradeni plijen, koji se između ostalog raznosio u koferima do krajnjih korisnika, dok je ostatak novca u stvari potrošen kako bi se stvorio cijeli koruptivni sustav zbog kojeg je danas niz ljudi u pritvoru suočen s brojnim optužbama.


Pojednostavljeno rečeno da bi se omogućilo izvlačenje novca iz projekata autocesta trebalo je prethodno promijeniti natječajnu proceduru na način da projekti drastično poskupe, prolongirati rokove zbog čega su povećani troškovi financiranja, postaviti kadrove koji će to omogućiti i provesti, smanjiti kontrolu pogotovo kad je riječ o kooperantima, itd.


Uzmi, samo ne diraj  





– Jednostavno rečeno bilo bi puno isplativije da smo kao društvo mogli reći evo vam odmah 100 milijuna eura, ali nemojte ništa dirati ni mijenjati. Barem bismo uštedjeli onih 900 milijuna eura. Odgovornost politike je nesporna. Ja sam kao ministar rušio natječaje ako bi došlo do probijanja predviđenog proračuna na projektu više od 10 posto, a ovdje smo u nekim ekstremnijim situacijama imali povećanje troškova sa 3 na 12 milijuna eura po kilometru, pa su natječaji svejedno prolazili, ističe Čačić, iznoseći brojke na kojima se temelji usporedba između dvaju modela vladanja i po kilometru, pa su natječaji svejedno prolazili, ističe Čačić, iznoseći brojke na kojima se temelji usporedba između dvaju modela vladanja i provođenja projekata.



U kontekstu procjene nastale štete zanimljivo je usporediti izgubljenih milijardu eura na autocestama u kontekstu investicija za koje danas Hrvatska nema novca, recimo u željeznici, gdje je izgrađeno minornih desetak kilometara novih pruga u zadnjih 20 godina. Najvažniji i najskuplji željeznički projekt izgradnje nizinske pruge mogao je biti pokriven s trećinom potrebnih sredstava kada bi danas država imala na raspolaganju tih milijardu eura.



U četiri godine mandata koalicijske vlade osmišljena je i ugovorena gradnja ukupno 400 kilometara po prosječnoj cijeni od 5 milijuna eura po kilometru. Čačić smatra kako je prvi ozbiljan pokušaj uvođenja korupcije u sustav bila odluka HDZ-ove vlade o ugovaranju gradnje autoceste u Dalmaciji neposrednom pogodbom s Bechtelom, koja je propala pod pritiskom javnosti, odnosno nakon što se dokazalo da je bivša Račanova vlada ispregovarala da Hrvatska nema nikakvih obveza prema Bechtelu.


Mafijaški sustav  



– Nakon toga se krenulo mijenjati cijeli dotad dobro posloženi sustav građenja autocesta, te je u HDZ-ovim mandatima ugovorena gradnja ukupno 200 kilometara autocesta, čija je cijena u prosjeku poskupjela za duplo. Uspostavljen je jedan mafijaški sustav u kojem su poslove s drastično napumpanom cijenom dobivale uvijek iste najveće tvrtke, koje su onda morale zapošljavati kooperante kao što je Skladgradnja. Oni su za 2 milijarde eura izgradili 200 kilometara autocesta, a mi 400 za iste novce. Tempo gradnje HDZ je usporio sa 100 na 25 kilometara godišnje, a zbog toga je poskupjelo i financiranje, što je također utjecalo na ukupan rast cijena, zaključuje Čačić.