Klasici stripa

Tintin – Najbolji strip za dječake ikad napravljen

Teo Dragović

Kad uzmete inicijale imena Georges Remi, okrenete ih naopako i pročitate na francuskom dobijete pseudonim čovjeka koji je zauvijek zadužio svijet stripa. Georges Remi - Hergé imao je nepune 22 godine kad je prvi put nacrtao čuperak mladog belgijskog novinara po imenu Tintin. Lik se 10. siječnja 1929. pojavio na stranicama dječjeg priloga belgijskog katoličkog časopisa i od tada ne prestaje oduševljavati.



Pustolovine neustrašivog novinara-reportera, uvijek u pratnji vjernog psa Čupka, prevedene su na više od 80 jezika i prodane u preko 350 milijuna primjeraka. Pored stripa, snimljeni su filmovi, dokumentarci, crtane serije pa čak i kazališna predstava. Oko proučavanja Tintinovih avantura stvorena je i cijela studija – tintinologija. Tintin je postao strip svjetske slave i kultnog statusa, posebice u Belgiji gdje ga smatraju nacionalnim dobrom a od 2009. njegov autor dobiva i vlastiti muzej.


Riječima prevoditelja hrvatskog izdanja, Darka Macana, radi se o “najboljem stripu za dječake ikad napravljenom”, aludirajući pritom na manjak ženskih likova u serijalu – odraz Hergéovih duboko ukorjenjenih vrijednosti katoličkog izviđača koje prenosi u strip.



Za života, Hergé je napisao i nacrtao 23 albuma Tintinovih avantura. Prve dvije serijalizacije, Tintin u zemlji Sovjeta i Tintin u Kongu, ujedno su i najkontraverznije zbog načina na koji su potretirale, odnosno ismijavale, Ruse i crnce. Napadan zbog političke nekorektnosti, Hergé se odrekao prvog albuma makar se radi o bezazlenom nizu gegova, crtanim bez predefinirane fabule koji odražavaju predrasude vremena u kojem su nastali. Iako vječno mlad, Tintin je ipak odrastao i sazrijevao sa svojim autorom koji je uvijek težio dodatnom usavršavanju što postaje vidljivo u kasnijim albumima.


Temlji modernog europskog stripa




Velika prekretnica za serijal je peti Tintinov album, Plavi lotus, za koji Hergé prvi puta istražuje geografske i kulturne znamenitosti kako bi unaprijedio serijal. Mladi kineski student i kasnije dugogodišnji prijatelj, Zhang Chongren utječe na Hergéa i omogućuje mu vjerni prikaz Kine pod japanskom okupacijom. Od tog trenutka, Hergé pedantno i dokumentaristički, uz obilje fotografske građe, pristupa svakom sljedećem albumu. Ovaj pionirski pristup stripu, kao i izdavački model serijaliziranih albuma, postavlja temelje modernog europskog stripa i pokazuje se revolucionarnim u sazrijevanju stripa kao medija.



Uz detaljni i realistični uvid u geografiju i kulturu, Tintin, kao odraz političkih aktualnosti u Europi i svijetu, nudi zaokruženu sliku 20. stoljeća



Pored Rusije, Konga i Kine Tintin je prošao Sjevernu i Južnu Ameriku, Afriku i čitav niz stvarnih i fiktivnih zemalja a Hergé je svog junaka poslao čak na Mjesec i to 17 godina prije Neila Armstronga! Tridesetih godina prošlog stoljeća, prije interneta i low cost letova, Tintin je stekao brojne obožavatelje gotovo enciklopedijskim portretiranjem egzotičnih krajeva kroz koje su ga vodile uzbudljive i napete pustolovine. Uz detaljni i realistični uvid u geografiju i kulturu, Tintin, kao odraz političkih aktualnosti u Europi i svijetu, nudi zaokruženu sliku 20. stoljeća.


Za vrijeme Drugog svjetskog rata strip je izdavan pod nacističkim režimom (i dijelom cenzuriran) zbog čega je Hergé bio osuđivan kao kolaborator ali baš u to doba nastaju ponajbolje, čistokrvne avanture kao što su Tajna Jednoroga i Blago Crvenog Rackhama, prve u nizu nekoliko epizoda koje se protežu na dva albuma.  Njihova politička neutralnost sigurno je pridonijela da upravo priče iz tog perioda budu ekranizirane u dva od tri planirana holivudska filma. U tom periodu se prvi put pojavljuju likovi kapetana Haddocka i profesora Lakmusa koji, uz šeprtljave detektive Šiljka i Žiljka, čine stalnu družinu vjernih Tintinovih prijatelja i suputnika.



Svoje štovatelje Tintin je pronašao i među najvećim holivudskim filmašima. George Lucas priznaje da je lik Indiane Jonesa temeljen na Tintinu a redatelj pustolovne trilogije, Steven Spilberg, nakon što se upoznao sa stripom, otišao je korak dalje i otkupio prava za filmsku adaptaciju. Već ove godine trebao bi se pojaviti prvi film iz planirane trilogije. Pošto se radi o filmu animiranom 3D tehnologijom, Spilbergu se kao producet pridružio još jedan veliki fan stripa – Peter Jackson. Tintin i tajna jednoroga temeljiti će se na albumima Rak sa zlatnim kliještima, Tajna jednoroga i Blago Crvenog Rackhama.



Tintin u Tibetu – vrhunac serijala


Po završetku rata, 1946. pokrenut je Tintin magazin, uz Spiroua najznačajnija publikacija francusko-belgijske škole stripa. U magazinu se po prvi put predstavljaju mnogi velikani stripa od Edgara Pierra Jacobsa serijalom Blake & Mortimer, preko tvoraca Asterixa, Uderza i Goscinnya do Huga Pratta i njegovog Corta Maltesea. Hergéov stil tzv. čiste linije neposredno je utjecao na sve generacije stripa-autora koje su ga naslijedile. Crtači francusko-belgijske škole su ili težili Hergéovom stilu ili se nastojali udaljiti od njega što čini Tintina de facto najutjecajnijim naslovom europskog stripa. Njegova tedencija savršenstvu i čistoći crteža vidljiva je i u podacima da su raniji albumi precrtavani i naknadno kolorirani za reizdanja kako bi zadovoljili Hergéove visoke standarde a svaka stranica novog albuma crtala se do četiri puta prije tiska!



Kraj 40-ih i 50-e godine prošlog stoljeća, usprkos popularnosti serijala, bile su izuzetno stresno razdoblje za Hergéa. U tom periodu proživljava dva živčana sloma, razdvaja se od svoje prve žene i počinju ga proganjati “snovi o bjelini” – posljedica moralnog konflikta. Kako bi se suočio sa učestalim noćnim morama, Hergé radi album Tintin u Tibetu. Povratak lika Changa, njegove posvete Zhang Chongrenu iz albuma Plavi lotus, simbolizira autorovu potragu za izgubljenom nevinošću i izviđačkim vrijednostima iz djetinjstva. Tintin u Tibetu proglašen je najboljim albumom na francuskom jeziku svih vremena i mnogi ga smatraju vrhuncem serijala a sam Hergé ga navodi kao najdraže djelo.


Svoju drugu ženu, Fanny Rodwell, Hergé upoznaje kao mladu koloristicu u tada utemeljenom Studiju Hergé. Usprkos uključenju drugih autora poput Boba de Moora u izradu Tintina (asistenti su crtali pozadine i kolorirali kako bi se Hergé mogao posvetiti istraživanju i razvoju priče) ritam izlaska albuma postaje sporadičan – samo četiri albuma izlaze u periodu između 1960. i 1976.


Strip za sve naraštaje


Nakon izrazito osobnog i emotivnog Tintina u Tibetu, Hergé osjeća zasićenost likom kojeg crta više od 45 godina i kasnije Tintinove epizode označava eksperimentiranje u pogledu naracije, žanra i relevantnosti. Tintinov tvorac umire 1983. u 75. godini života i oporučno zabranjuje nastavljanje serijala. Zadnji, 24. album, Tintin i Alph-Art, ostaje nedovršen, koncipiran oko moderne umjetnosti, Hergéove dugogodišnje strasti i hobija.



Tintin do danas ostaje jedan od najboljih pustolovnih i avanturističkih serijala. Naizgled strip za djecu (npr. umjesto psovki se koristi niz “alternativnih” izraza – jedna od glavnih karakteristika kapetana Haddocka) ali intrigantni zapleti i inteligentna politička i kulturološka satira, uz vješto balansiranje akcije, misterije i humora, čini ga univerzalno prihvaćenim među svim naraštajima. Tintinov prepoznatljiv i privlačan crtež formom je doveden do savršenstva. Izvan svijeta stripa, umjetnici poput Roya Linchensteina i Andya Warhola navode Hergéa kao utjecaj, a niz slavnih ličnosti, od Charlesa de Gaulla do Dalaj Lame, ubrajaju se u poklonike stripa. Unatoč globalnoj popularnosti na našim prostorima manje poznat od primjerice Asterixa ili Gastona čije su se avanture često objavljivale u domaćim časopisima ali Tintinova svevremenost omogućuje da ga otkriju nove generacije čitatelja i uživaju u istinskom klasiku stripa.



Još jedan kultni strip-serijal nedavno objavljen kod nas – Inkal, rađen je upravo po uzoru na Tintina, koliko god se činili dijametralno različiti. Sami autori priznaju da im je namjera bila napraviti posvetu Tintinu što je vidljivo u činjenici da se radi o vrtoglavoj avanturi junaka u pratnji životinje (koja pritom govori) te “tintinovskom” dizajnu hlača glavnog lika. Crtač Inkala, Jean Giraud – Moebius, poznat kao umjetnik široke lepete stilova koje često mjenja, pri vrhuncu karijere, pri stvaranju Inkala, vraća se jednostavnijem, fokusiranom crtežu i čistim linijama, odnosno Hergeovim idealima.



U hrvatskom izdanju Tintinovih avantura Algoritam je kronološki izdao prvih osam albuma podjeljenih u tri tvrdoukoričene knjige. Radi se redom o albumima: Tintin u zemlji sovjeta i Tintin u Kongu u prvoj knjizi, Tintin u Americi, Faraonove cigare i Plavi lotus u drugoj te Slomljeno uho, Crni otok i Žezlo kralja Otokara sakupljenima u trećoj knjizi. Knjige su dostupne po cijeni od 129 kuna.