Premijera u "Žar ptici"

Izvrsna “Družba Pere Kvržice” Olivera Frljića

Nataša Govedić

Frljićeva »Družba Pere Kvržice«  zasigurno će biti nova uspješnica »Žar  ptice«, a iz zafrkancije djeca će naučiti  mnogo više no što bi bio slučaj da im je  teatar održao svečanu prodiku o  »zajedničkom dobru«



Oliver Frljić još nas je jednom uspješno trgnuo iz kazališnih konvencija duhovitom i dinamičnom predstavom: njegova »Družba Pere  Kvržice« nikako nije didaktičko štivo, iako uspostavlja različite razine  solidarnosti, pa čak i poučnosti. Mlin je postao samostalni lik, s kamenim kolom kao haljinicom oko pozamašnog struka i mnogo pripovjedačkog žara, u izvedbi Berislava Tomičića. 


Družba Lovrakova socijalističkog dječaka po imenu Pero Kvržica  (ponosit i strateški uvjerljiv Zoran Pribičević) prikazana je više kao suvremena reperska banda iz predgrađa, no njihove duge sportske majice  toliko nalikuju haljinicama, da se ni kostimografski (Sandra Dekanić) ni  glumački ne može govoriti o standardnoj mačističkoj ekipi.



Frljić je pokazao kako se »Družba Pere Kvržice« može prilagoditi  današnjem dječjem uzrastu – prizor iz predstave





Recimo,  projekti muškog neustrašivog suočavanja s mračnom prostorijom završavaju jecanjem od straha, vriskovima, međusobnim naskakanjima u  zagrljaj, pa čak i povremenom utjehom bebinskih duda u ustima. 


Svježina angažmana  


Ova deheroizacija iznimno je dobro primljena kod dječje publike, a  točna je i u psihološkom smislu, jer socijalna hrabrost u svakom slučaju  uključuje prolazak kroz prilično mračnu »šumu« strahova.


Frljićeva je  adaptacija upravo strahove učinila vidljivijima no obično, za čije je pojačano humorne titraje zaslužna i koreografkinja Sandra Banić Naumovski, s točnim osjećajem za dramatično pretjerana »zbijanja« djece  pred učiteljskim pogledom ili nadigravanja u dosegnutoj visini između  djevojčica i dječaka. 


Vlast hiperbole pojavljuje se u mnogim predstavama za djecu, s time  da je specifičnost Olivera Frljića vezana za lucidnu uporabu glazbene  klasike i popularnih muzičkih standarda (recimo, pronalazak smrdljivog  govna na podu zapuštenog mlina prati raspjevani kor iz »Carmine burane«), uslijed čega je dramska situacija višestruko pomaknuta prema  cirkuskoj persiflaži. 



Frljiću bi valjalo prepustiti kazalište za djecu i  sutra bismo vjerojatno imali savršenu  institucionalnu pripremu za punoljetne gledatelje



Izbor glazbe u ovoj predstavi potpisuje Damir Šimunović, dok Frljića  valja pohvaliti i zbog plodotvorne podjele uloga.


Toplinu, vjernost i poduzetnost Mede igra Sven Madžarević, paničnog i odanog Šilu s mnogo  komediografskog dara igra Tomislav Krstanović, Milo dijete je Ante  Krstulović, Budala (Andrej Dojkić) i Divljak (Bruno Kontrec) zaista su  izvrsni u kombiniranju zbunjenosti i zavisti, a tu su i dvije ravnopravno  duhovite ženske uloge: vrtlaricu Mariju igra Gorana Marin, dok slikarski sposobnu Danicu utjelovljuje Natalija Đorđević. Strogog učitelja s  lutkarskim dodatkom bilderski snažnih bicepsa odigrao je Drago Utješanović, usput se pojavljujući u roli Bunara. 


Pun pogodak


Osobno, najvećim kreativnim pomakom ove predstave smatram način  na koji su personificirani ili dramski oživljeni likovi Mlina i Bunara,  podsjećajući na šekspirijansku tradiciju Zida koji toliko toga zna o svojim prijateljima s jedne i druge strane svoje probušene rupice. 


Drago mi je naglasiti da će »Družba Pere Kvržice« zasigurno biti nova uspješnica Kazališta »Žar ptica«, iz čije će zafrkancije djeca naučiti  mnogo više no što bi bio slučaj da im je teatar održao svečanu prodiku  o »zajedničkom dobru«.


Jer glavni problem svakog organiziranja ljudske grupe nije manjak idealizma, već višak strahova, s čijim se »sablasnim ruhom« Frljićeva predstava bori na uzorno osnažujući način.


Način  na koji poziva gledatelje da detalje priče provjere u knjižnici i tekstu  Mate Lovraka, također je vrijedan pedagoškog aplauza. Zbilja, Oliveru Frljiću valjalo bi prepustiti kazalište za djecu i sutra  bismo vjerojatno imali savršenu institucionalnu pripremu za punoljetne  gledatelje.