Bajkovita komedija u tri dijela

“Baba Jaga je snijela jaje” središnji projekt Riječkih ljetnih noći

Kim Cuculić

U tri žanrovski različita dijela kroz putovanje likova istražuje se starost u intimnim pričama političke i društvene sadašnjosti



RIJEKA Središnji projekt ovogodišnjih Riječkih ljetnih noći predstava je »Baba Jaga je snijela jaje«, što će biti praizvedena 12. srpnja na lokaciji nekadašnjeg Park hotela (plaža ispod O.Š. Grivica).


Prema istoimenom romanu naše poznate književnice Dubravke Ugrešić adaptaciju je napravio Ivor Martinić, a režija je povjerena Ivici Buljanu.


U svojem romanu Ugrešić revidira izvorni mit o vještici Babi Jagi, ispisujući trodijelnu modernu bajku o obiteljskom nerazumijevanju, starenju i potrazi za ljubavlju. Intimna tragikomična priča odvija se u tranzicijskom Novom Zagrebu kojeg napadaju ptice, bugarskom ljetovalištu i češkim toplicama.




U tri žanrovski različita dijela kroz putovanje likova istražuje se starost u intimnim pričama političke i društvene sadašnjosti. Kroz igranje različitim žanrovima, diskursima i stilovima, priča oživljava drevni mit o ženskoj emancipaciji – autentično slavenski, ali za sve prostore i sva vremena. 


Novela o starenju    


Uz ansambl Hrvatske drame HNK Ivana pl. Zajca, u predstavi sudjeluju gošće – dive hrvatskog glumišta Ana Karić i Alma Prica te velika slovenska kazališna i filmska glumica Milena Zupančič, a nakon podosta vremena riječka će publika čuti i pjevačicu Biseru Veletanlić.


Gost je i Zoran Prodanović Prlja, pjevač »Leta 3«, koji će ovoga puta u prvom redu imati glumačke zadatke. Spomenimo i scenografa Jeana-Guya Lecata, suradnika glasovitog Petera Brooka. 


Na jednom od pokusa porazgovarali smo s redateljem Ivicom Buljanom i glumicama koje će utjeloviti likove iz Ugrešićkine proze. Buljan sada već treći put surađuje s riječkim kazalištem – prije »Babe Jage« režirao je predstave »Jazz« i »Marš/Pjesma nad pjesmama«. 


 – Već nakon prvog čitanja Ugrešićkinog romana poželio sam ga raditi u kazalištu – kaže Ivica Buljan.


Roman je koncipiran u tri dijela. Prvi je intiman i to je na neki način novela ili kratki roman o odnosu majke i kćeri, odnosno novela o starenju. Jedan od razloga što sam posegnuo za ovim predloškom je i taj što sam u posljednje vrijeme radio predstave poput »Kiklopa« i »Macbetha« koje su uglavnom fokusirane na muška pitanja. U romanu »Baba Jaga je snijela jaje« Dubravka Ugrešić pitanja vezana uz temu starenja postavlja na izvrstan način.


To je tema koja u jednom trenutku počinje zanimati svakog čovjeka. Još od »Forsiranja romana reke« Dubravka Ugrešić za mene je bila veliko otkriće, a sad mi se čini fascinantnim da je na hrvatskom jeziku napisan takav roman poput »Babe Jage« koji je zaista svjetskog formata. 


Sretni krajevi


Prvi dio koji govori o odnosu majke i kćeri dotiče se i nekih pitanja svih nas koji pripadamo umjetničkom krugu. Drugi dio je u dobrom smislu češka komedija koja oponaša obrasce telenovela i otvara seriju sretnih krajeva. Tih happy endova u drugom dijelu ima više od deset. Autorica je svakoj svojoj junakinji ponudila sretan kraj neke male priče, što nas je otvorilo prema bajci.  

Treći dio zamišljen je kao glazbeni performans u kojemu će nastupiti Bisera Veletanlić. U romanu je to folklorna studija o Babi Jagi, koja nudi mnogo različitih značenja i interpretacija. Istoga trenutka kad sam pročitao roman jedna od asocijacija bio mi je Biserin glas. U jednom razdoblju ona je bila jedan od najprepoznatljivijih glasova, čvrsto ustrajući u jednom tipu glazbe. Bisera Veletanlić nikad se nije spuštala u lake žanrove, nego je svakoj interpretaciji uspjela dati osobni pečat.


To se može usporediti s pisanjem Dubravke Ugrešić koja je, kao i svi veliki pisci, prepoznatljiva već u prvoj stranici svojih knjiga. Ona često koristi i svoju osobnu priču – osvrnuo se Ivica Buljan. 


Za ambijentalnu izvedbu »Babe Jage« odabrana je lokacija Park hotela na Pećinama: 


Glumački plan 


– Nakon što je scenograf Jean-Guy Lecat pročitao roman, obišli smo nekoliko potencijalnih lokacija u Rijeci. Zanimalo me je njegovo viđenje grada. Mislim da je Park hotel bio zadnja lokacija koju smo pogledali. Lecat ju je odabrao zbog kupališnih kabina. Gledalište će biti okrenuto prema šumi i hotelu, a ne prema moru. To je bilo rješenje koje se evidentno nudi. Lecatova scenografija temeljit će se na malim intervencijama u već postojeći prostor – objašnjava Buljan. 


Zanimljiv je i glumački plan izvedbe, koji uključuje i slike o glumicama koje publika o njima ima. Naime, koliko god su likovi fiktivni, glumci uvijek donose i nešto svoje. U tom smislu namjera je predstave biti glumački što otvoreniji prema publici. 



Praizvedba predstave bit će 12. srpnja, a slijede reprize do 20. srpnja. Uz redatelja Ivicu Buljana u autorskoj su ekipi dramaturginja Magdalena Lupi, scenograf Jean-Guy Lecat, kostimografkinja Ana Savić Gecan i autor glazbe Mitja Vrhovnik Smrekar. U predstavi sudjeluju  Ana Karić, Alma Prica, Milena Zupančič, Olivera Baljak, Jelena Lopatić, Jasmin Mekić, Zdenko Botić, Tanja Smoje, Žarko Radić, Zoran Prodanović Prlja, Damir Orlić i Bisera Veletanlić



O svojoj ulozi Kukle više nam je rekla Olivera Baljak: 


– U predstavi igram najmlađu od tih »žena u godinama«. Išli smo na realne godine, tako da nijedna od nas ne glumi stariju nego što jest. U dijelu koji se odvija u toplicama to više nije priča samo o te tri žene, nego su podjednako bitni i ostali likovi. Kukla je profesorica engleskog jezika i književnosti. Ona je vrlo samozatajna osoba i kako kaže Dubravka Ugrešić – vrlo ženstvena, ali ne prenapadno. Kukla je ljubazna, a muškarci su je doživljavali kao zaštitnicu, medicinsku sestru, majku, kao Amazonku…


Riječ je o kompleksnoj osobi. Budući da se iz dramatizacije, scena i situacija ne može puno vidjeti, Ivica Buljan dosjetio se da svaka od nas ima monolog o sebi. Kroz te monologe publika može dobiti informaciju o onome što se ne vidi iz predstave. Kukla je imala tri muža, na temelju čega se može zaključiti da je imala raskošan seksualni život.


Međutim, istina je da je ona sahranila tri muža i praktički ostala djevica. Kukli su iznimno važni ljubav i pažnja, a brakovi su joj bili važni da dokaže da nešto vrijedi, jer vjerojatno nije jako samopouzdana. Važan motiv vezan uz Kuklu je i roman »Pustinjska ruža«, no dalje nećemo otkrivati. Roman Dubravke Ugrešić govori o starenju, no s druge strane ona ga je pisala kao bajku – kaže Olivera Baljak. 


Sjajan tekst


Poznata slovenska glumica Milena Zupančič sada po prvi put glumi u riječkom kazalištu: 


– Ne sjećam se jesam li ranije gostovala u HNK Ivana pl. Zajca. Drago mi je što su me pozvali i nadam se da ovo nije i zadnji put. U predstavi glumim sjajan lik Bebe, koju obožavam.


Tekst Dubravke Ugrešić je odličan. Prijedlog Ivice Buljana prihvatila sam bez puno razmišljanja. Naime, već godinama me ne zanima što ću igrati nego s kim. Bitno mi je tko će biti redatelj i tko će mi biti kolege. To je iznimno važno, jer možeš biti genij ali sam ne možeš stvoriti ništa. Imam tu sreću da već četvrti put radim s Ivicom i do sad smo svaki put jako dobro prošli.


Ne plašim se kako će ispasti predstava. Jedini strah predstavlja mi jezik. Potrudit ću se koliko bude u mojoj moći. Premda u ovoj predstavi jezik nije presudan, čovjek ipak voli biti što točniji – ističe Milena Zupančič. 


U »Babi Jagi« Ana Karić i Alma Prica glume majku i kći. Ove glumice igrale su zajedno, ali nikad u ovako direktnom kontaktu na sceni. Ana Karić već je bila gošća Riječkih ljetnih noći u predstavi »Marš« Ivice Buljana: 


– Mnogo puta bila sam na gostovanjima u riječkom teatru i obožavam Rijeku kao grad. U »Babi Jagi« glumim majku i Pupu. Riječ je o dvije različite uloge i dva vrlo zanimljiva lika. To mi je već ne znam koja po redu predstava u režiji Ivice Buljana. Kad je o njemu riječ, uopće ne pitam što ću igrati. Inače nije slučaj da tako pristajem na neke druge redatelje – kaže Ana Karić.