Praktično

Riječani razvijaju električni off-road motocikl: ‘Naš bajk je stvoren za ljubitelje ekstrema ‘

Marinko Glavan

Foto S. Drechsler

Foto S. Drechsler

Ovo je bicikl, odnosno motocikl isključivo namijenjen off-road vožnji, izvan prometnica, za ekstremnu vožnju i ekstremne korisnike koji se bave motokrosom i endurom, kažu Teo Žikić i Damir Šarčević 



Riječka tvrtka TORP razvila je električni off-road motocikl, koji će, prema riječima suvlasnika tvrtke Tea Žikića i Damira Šarčevića, za dva do tri mjeseca biti službeno predstavljen javnosti, a iduće godine planirano je i pokretanje serijske proizvodnje.


Električni off-road motocikl, u stvari kombinaciju između motocikla za motokros i downhill bicikla, razvijali su još od samog utemeljenja tvrtke, prije nešto manje od tri godine, a uz potporu Ministarstva gospodarstva i europskih fondova, u iznosu od milijun i 35 tisuća kuna, stigli su do finalnog proizvoda, modela TORP M13 koji kreće u serijsku proizvodnju planiranu na 200 do 300 komada godišnje.


Vozilo smo imali prilike vidjeti u prostorima tvrtke u nekadašnjem Torpedu, ali ne i fotografirati jer će fotografiranje biti moguće tek na službenom predstavljanju. Žikić i Šarčević pristali su fotografirati se tek ispred jednog od radnih prototipova, no TORP M13 u svakom slučaju plijeni pažnju atraktivnim dizajnom, pomalo futurističkim linijama sličnima, ali opet vrlo različitima od onih kakve se mogu vidjeti na konvencionalnim off-road motociklima namijenjenim vožnji po najzahtjevnijim terenima. Zahvaljujući maloj masi, ispod trideset kilograma, motocikl je namijenjen i downhill biciklistima, koje će zahvaljujući snažnom elektromotoru odvesti do vrha najzahtjevnijih downhill staza niz koje se njime onda mogu spuštati kao klasičnim biciklom za brdski spust. U svakom slučaju, izgled obećava, a kreatori ovog vozila kažu kako je i performansama više nego konkurentan sličnim vozilima, pogonjenim konvencionalnim benzinskim motorima.




– Ovo je bicikl, odnosno motocikl isključivo namijenjen off-road vožnji, izvan prometnica, za ekstremnu vožnju i ekstremne korisnike koji se bave motokrosom i endurom – predstavio nam je svoj električni motocikl Žikić.


Motocikl ima elektromotor snage 13 kilovata, uz težinu ispod 30 kilograma, što ga čini lakšim i snažnijim od konkurencije.


– Da bismo to postigli, morali smo praktički sve komponente sami izraditi. Počevši od baterije, jer na tržištu nije postojala baterija koja bi snagom, kapacitetom i masom zadovoljila kriterije koje smo si zadali prilikom izrade motocikla. Morali smo je izraditi sami, kao što smo sami morali izraditi i sustav za upravljanje radom baterije, pošto opet nismo uspjeli na tržištu naći ništa što bi nas zadovoljilo. Uslijedio je kontroler, pa dio po dio, na kraju smo praktički sve sami odradili, uključujući i osmišljanje vanjskog izgleda, jer smo odredili visoke kriterije što želimo od tog motocikla, kaže Žikić.


Foto Sergej Drechsler


Foto Sergej Drechsler



I Žikić i Šarčević obojica su zaljubljenici u motokros i downhill, što ih je i potaklo da krenu u razvoj električnog vozila za tu namjenu.


– Zapravo ne postoji ništa slično na tržištu. Velika je prednost ovog »bajka« pred klasičnom konkurencijom to što ima elektromotor, što mu omogućava gotovo trenutno razvijanje pune snage i okretnog momenta, za razliku od benzinskih motora kod kojih treba vremena da dođu na određeni broj okretaja. Uz to je i oko četiri puta lakši od klasičnih motora, što ga čini znatno okretnijim u vožnji. To trenutno oslobađanje pune snage je u off roadu jako praktično i poželjno, tako da su svi koji su imali prilike isprobati ga na terenu oduševljeni načinom na koji se može voziti, kao i snagom, kažu suvlasnici TORP-a, dodajući kako je cijelo iskustvo off road vožnje električnim motociklom potpuno drugačije i teško usporedivo s vožnjom konvencionalnih motocikala iste namjene.


Za sebe i za tržište 


Zanimalo nas je jesu li njih dvojica, kao zaljubljenici u ekstremne sportove na dva kotača zadovoljni finalnim proizvodom.


– Da, trebalo je vremena, ali to je sad to. Radili smo motocikl upravo tako, da nama bude dobar, da ispuni ono što mi tražimo, pa znamo da će biti dobar i drugima. Tako je i počela cijela ova priča. Tražili smo ovakav motocikl na tržištu, ali ga nije bilo moguće naći, ništa slično, pa smo odlučili sami probati izraditi vozilo kojim ćemo u prvom redu mi biti zadovoljni. Znali smo sve prednosti električnog pogona, da nema ničeg sličnog na tržištu, ali prvenstvena ideja je zaista bila da složimo nešto za sebe. A kad smo to učinili, pomislili smo – pa zašto ne pokušati napraviti nešto i za tržište – kaže Žikić.


Šarčević ističe kako se motocikl razvija već godinama, pri čemu su već dobili niz priznanja i nagrada, no komercijalizacija je uvijek problem kod novih proizvoda, poput ovoga.


– Što se tiče funkcionalnosti, sve na motociklu je razrađeno i funkcionalno, a preostaje razrada tog proizvodnog dijela. Sada se moramo uvjeriti da ga je moguće serijski proizvoditi, ali i kasnije servisirati i održavati. Od iduće godine planiramo krenuti u serijsku proizvodnju, ispočetka s nekom manjom serijom, od dvjestotinjak komada, kaže Šarčević.


EU sredstva 


Očekuju da će interes tržišta biti dobar jer konkurencija gotovo da i ne postoji, a dosadašnja testiranja pokazala su visoku razinu performansi, u skladu sa zahtjevima ekstremnih korisnika.


– Praktičan je za upotrebu jer se zbog male težine može smjestiti i u prtljažnik većeg automobila ili čak na krovne nosače, poput bicikla, te se tako dovesti do terena gdje će se voziti. Baterija ima kapacitet od minimalno dva sata rada, ovisno o zahtjevnosti terena, a lako je zamjenjiva pa se može sa sobom uzeti više od jedne baterije i mijenjati ih – kaže Šarčević.


U razvoju jedinstvenog električnog off road motocikla veliku su ulogu odigrala sredstva iz EU fondova, ističu autori.


– Krenuli smo bili s izradom konceptnog prototipa, s kojim smo se javljali na natječaj, tako da nam je na koncu odobreno sufinanciranje iz EU fondova, kroz program Ministarstva gospodarstva. Kroz taj projekt razvili smo nekoliko prototipova, sve do finalnog modela, uz brojna testiranja i usavršavanja pojedinih komponenti. Sama proizvodnja ne spada u taj projekt, to će biti sasvim druga priča i novi izazov koji je pred nama – kaže Žikić.


Cijena? Osam tisuća eura 


Cijena novog električnog off-road motocikla, kažu njegovi autori, vjerojatno će kretati od otprilike osam tisuća eura.


– Konačna cijena ni nama još nije poznata jer će u velikoj mjeri ovisiti o proizvedenoj količini. No računamo da neće biti manja od oko osam tisuća eura, što je cijena čak i nešto niža u odnosu na klasične off-road motocikle s benzinskim motorima sličnih performansi, kaže Žikić.


Šlag na torti


Tvrtka TORP trenutno ima šest zaposlenika, a Šarčević i Žikić kažu kako se prvenstveno bavi proizvodnjom baterija, sustava za upravljanje radom baterija, te druge električne opreme i komponenti, uglavnom za velike naručitelje. Serijska proizvodnja električnog off-road motocikla bit će, kažu, svojevrsni šlag na torti, a s pokretanjem proizvodnje planiraju povećanje broja zaposlenika.