Dva kotača

Ministarstvo uvodi biciklističku školu: Da bi dobili dozvolu za vožnju bicikla, učenici će polagati ispit

P. N.

Program učenici mogu pohađati u školama, ali i ustanovama koje provode odgoj i obrazovanje djece i mladih

Program učenici mogu pohađati u školama, ali i ustanovama koje provode odgoj i obrazovanje djece i mladih

Biciklistička škola trajat će 16 sati, ravnomjerno podijeljenih na teoriju i vožnju. Uspješni devetogodišnjaci i stariji dobivaju dozvolu kojom će moći samostalno sudjelovati u prometu

Proteklih dvadesetak godina uvelike je prorijeđeno najteže sradavanje djece kao pješaka. S 34 u 1994. godini broj poginulih je smanjen na troje u 2013. godini. Riječ je o padu tragične statistike od 91 posto, što pokazuje svrhovitost dugoročnog planiranja rada s djecom. Što se tiče stradavanja djece putnika u vozilima i na vozilima, ono je neposredno povezano s roditeljskim utjecajem, odnosno njihovim stajalištem prema (ne)poštivanju prometnih propisa i odgovornošću koja je, na žalost, često vrlo upitna i zbog čega djeca danas najčešće teško stradavaju. Djeca se pojavljuju u prometu i kao vozači bicikla te kao djeca i kao biciklisti pripadaju najranjivijoj skupini u prometu. Do 2004. godine edukacija djece za samostalno upravljanje biciklom na cesti provodila se u osnovnim školama, u suradnji s HAK-om, nakon koje su djeca pristupala teoretskoj i praktičnoj provjeri znanja te su uspješnima izdavane potvrde o osposobljenosti. Nakon 2004. godine osposobljavanja nisu obavljana institucionalno i to zbog nepostojanja formalnog programa, ali su mnogi subjekti, obično je bila riječ o suradnji HAK-a, policije i učitelja tehničke kulture u školi, provodili edukaciju i provjere znanja, ali bez izdavanja potvrda. Zahvaljujući kontinuitetu u obuci mladih biciklista, 2013. godine ni jedno dijete nije smrtno stradalo vozeći bicikl.

Ispit u osnovnoj školi


Odlučilo se napraviti korak dalje. Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta donijelo je odluku o donošenju programa osposobljavanja za upravljanje biciklom, biciklističkoga ispita i izdavanja »biciklističke dozvole«.Program učenici mogu pohađati u školama, ali i ustanovama koje provode odgoj i obrazovanje djece i mladih odnosno organizaciju slobodnoga vremena djece i mladih. Bez obzira gdje se program provodi, biciklistički ispit polaže se u osnovnoj školi. Osposobljavanje će se financirati sredstvima koja će osigurati lokalna zajednica, autoklubovi, sponzori na lokalnoj razini, sredstvima Nacionalnoga programa sigurnosti cestovnoga prometa…

Program je ponajprije namijenjen učenicima petih razreda osnovne škole koji se za njega opredijele, a u pravilu ga provodi učitelj tehničke kulture ili učitelj koji je prošao odgovarajuću edukaciju agencije nadležne za odgoj i obrazovanje. U program se mogu uključiti i učenici starijih razreda koji se nisu mogli uključiti u petom razredu. Program se provodi u suradnji s MUP-om, HAK-om i agencijom nadležnom za odgoj i obrazovanje.


HAK crta poligone


Djeca s navršenih devet godina, sukladno Zakonu o sigurnosti prometa na cestama, koja su u školama osposobljena i za to im je izdana potvrda, moći će samostalno upravljati biciklom na cesti, a ostala djeca s navršenih devet godina isto će moći samo u pratnji osobe koja je navršila 16 godina. Dakle, vrijedi proći osposobljavanje i dobiti biciklističku dozvolu kako bi se moglo u društvu voziti bicikl. Program se izvodi u trajanju od 16 školskih sati kao izvannastavnu aktivnost, a u drugim ustanovama kao izvanškolska aktivnost. Učenik koji se uključi u Program ne ocjenjuje se ocjenom, nego nakon položenoga ispita dobiva Potvrdu o osposobljenosti za upravljanje biciklom. Program se sastoji od dva modula, jednog teoretskog , drugog praktičnog, od kojih se svaki izvodi osam školskih sati. Polaganje ispita provodi se u suradnji učitelja, zaposlenika HAK-a ili autoklubova i policijskih službenika. Za uređenje poligona odgovoran je ravnatelj škole, odnosno ustanove. Ispit se sastoji od dva dijela, testa i vožnje bicikla na poligonu po zadanim uvjetima. Pisane testove i nacrte poligona izrađuje HAK. Pisanu provjeru znanja i polaganje praktične vožnje bicikla na poligonu provode policijski službenik i zaposlenik HAK-a ili autokluba, uz nazočnost učitelja koji nema prava utjecaja.