Teolog koji ima drugačije poglede na homoseksualnost

Norbert Reck: Katolička Crkva nalazi se usred revolucije

Kim Cuculić

Ako ti se ne sviđa gay brak, nemoj onda ni ulaziti u gay brak. Ali staviti u Ustav da ne postoje jednaka prava za sve, katastrofalno je. Zar se tako plaše slobode, pita Reck



Norbert Reck, katolički teolog iz Njemačke, održat će 22. listopada na Filozofskom fakultetu u Rijeci u 19 sati predavanje »Homoseksualnost: nova kršćanska perspektiva«, čime će Filozofski fakultet, zajedno s Centrom za kulturu dijaloga iz Rijeke, započeti niz javnih predavanja, tribina i okruglih stolova na temu »Religija i javnost« koji će se održavati jednom mjesečno od listopada 2014. do svibnja 2015. godine. Glavni inicijator niza »Religija i javnost« je dekan Filozofskog fakulteta prof. dr. Predrag Šustar. Svrha ovih predavanja je propitati politički i širi socijalni aspekt religije u društvu i korištenje religijskih argumenata i uvjerenja u raspravama od šireg društvenog značenja, kao što su homoseksualnost, nacionalizam, spolna nejednakost i socijalna pravednost.


   Dr. Norbert Reck nudi jedno potpuno drugačije kršćansko gledište na homoseksualnost. Reck u svom predavanju analizira povijesno-kulturološki razvoj pojma »homoseksualnost«, počevši od poznatih mjesta u Bibliji koja navodno nedvosmisleno osuđuju homoseksualno ponašanje, preko razvoja pojma »sodomija« u srednjem vijeku, pa do znanstvenog pojma »homoseksualnost« u 19. stoljeću. Svoje predavanje zaključuje s psihoanalitičkim uvidima Sigmunda Freuda o zajedničkoj seksualnoj prirodi na temelju koje izlaže novo kršćansko viđenje homoseksualnosti i seksualnosti općenito.


   Norbert Reck (1961) doktor je katoličke teologije i urednik njemačkog izdanja »Conciliuma«, međunarodnog teološkog časopisa. U svojoj se karijeri dosta bavio pitanjem Auschwitza, te suočavanjem njemačkog naroda sa svojom mučnom prošlošću. Autor je nekoliko knjiga, a trenutačno radi na knjizi o pojmu »homoseksualnosti«. Budući da je gay, u posljednje vrijeme održava predavanja o crkvenome stavu prema homoseksualcima, njihovom položaju i izvorima osuđivanja te skupine od strane crkve.




Koje su glavne teme kojima se bavite u predavanju »Homoseksualnost: nova kršćanska perspektiva«?


   – Uglavnom me zanimaju pojmovi koji stoje iza riječi. »Homoseksualnost« je pojam iz 19. stoljeća. Bilo je to vrijeme kada su ljudi mislili da je seksualna želja pitanje genetike ili hormona. Tako su »homoseksualnost« mnogi shvaćali kao genetsko oštećenje, kao bolest. U istom tom razdoblju ljudi su također vjerovali da žene nisu jednako inteligentne kao muškarci (zbog njihove genetike), da su Afrikanci lijeni (zbog njihove genetike) i da su Židovi pohlepni (zbog njihove genetike). Riječ je o nizu ideja koje su u svojoj biti rasističke. Rasizam je nesposobnost da se živi s različitostima među ljudima. Rasisti ne mogu prihvatiti da postoje ljudi koji vole drugačiju hranu, drukčiju glazbu, koji rade na drugačiji način, koji vjeruju u drugačije stvari i koji imaju drukčije seksualne sklonosti. Zbog toga što rasisti ne mogu prihvatiti te različitosti, oni kažu da je zasigurno nešto pogrešno u genima ovih različitih ljudi. Ali u realnosti je zapravo rasist onaj koji ima problem – ne oni ljudi koji bi samo željeli živjeti svoje živote u miru. Važno je razumjeti da je »homoseksualnost« samo pojam, ideja – ona nije stvar sama po sebi. Iste seksualne aktivnosti nalazimo u svim kulturama i povijesnim razdobljima, ali je »homoseksualnost« relativno mlada zapadnjačka ideja. Sigmund Freud govorio je da je besmisleno seksualne sklonosti pripisivati genima; on je otkrio jednake seksualne osjećaje u svima koji su dolazili u njegov ured na savjetovanje. Ne postoje različite grupe. Ljudska seksualnost je vrlo miješano područje i svako se ljudsko biće na Zemlji pomalo razlikuje od drugih. Praviti različite grupe »homoseksualaca« i »heteroseksualaca« nam ne pomaže, jer uzrokuje nepovjerenje, strah i uznemirenost. Trebali bismo nadići takve rasističke koncepte, jer je hitno potrebno naučiti živjeti zajedno na ovom planetu.


Kako Biblija tretira homoseksualnost?


   – Budući da je »homoseksualnost« ideja iz 19. stoljeća, Biblija uopće ne govori o homoseksualnosti. U biblijskim vremenima ljudi nisu razmišljali u terminima genetskih predispozicija. Oni nisu mislili da postoje specifične grupe ljudi koje bi se mogle nazvati »homoseksualcima«. Naravno, ti su ljudi znali da postoje i oni koji imaju seksualne aktivnosti s pripadnicima istog spola. Zapravo, mi ne znamo točno što Biblija kaže o tim aktivnostima. Ukoliko pitate deset biblijskih stručnjaka, dobit ćete 15 hipoteza. Ne postoji konsenzus oko toga kako interpretirati nekoliko biblijskih rečenica o istospolnom ponašanju. Možda, ali samo možda! – u pitanju je seksualna čistoća u vrijeme obavljanja obrednih aktivnosti. Međutim, nitko to uistinu ne zna. Oni koji kažu: »Ali Biblija zabranjuje homoseksualnost!«, ne znaju o čemu govore. Riječ je o ideološkoj uporabi Biblije za njihove vlastite svrhe.


   Kakav je stav Katoličke, ali i drugih crkava po pitanju homoseksualnosti?


   – Katolička Crkva ima staru tradiciju prema kojoj se seks između dva muškarca ili dvije žene smatra grijehom. Sveti Augustin usko je povezivao seks s prokreacijom, pa je svaki oblik neprokreativnog seksa bio zabranjen. To bi bilo kao da kažete: »Hranimo se da bi održali tijelo zdravim. Sve što nije hranjivo – poput kolača i slatkiša – zabranjeno je!« Ali to je tako daleko od uživanja u Božjemu stvorenju, da zapravo više nitko ne razmišlja kao Augustin. U Katoličkoj Crkvi danas se nalazimo usred revolucije. Aktualna obiteljska sinoda u Rimu izgleda traži načine da pronađe novi, realističan pogled na život. Počelo se govoriti o vrednovanju doprinosa istospolnih zajednica životu Crkve. Možda to neće u potpunosti biti definirano ovaj tjedan, ali je proces započeo. Protestantske crkve su u tom smislu mnogo naprednije, u prvom redu zbog toga jer imaju dobre biblijske stručnjake koji kažu što jest u Bibliji, a što nije. Nema ničega o »homoseksualnosti« u Bibliji, ali ima mnogo o ljubavi. U mnogim protestantskim crkvama postoje molitve blagoslova za gay i lezbijske parove, a gay i lezbijski svećenici mogu živjeti sa svojim partnerima.


Cijeli razgovor pročitajte u tiskanom izdanju Novog lista…