Foto L. Tomičić
Projekt participativnog budžetiranja radili smo s Mariborom, s Podemosom u Španjolskoj, radimo ga u Bugarskoj, Rumunjskoj, Mađarskoj... Interes postoji, jer je potpuno jasno da građani moraju biti više uključeni u budžetiranje. Demokraciju se mora unaprjeđivati
Gunnar Grimson i Robert Bjarnson mladi su islandski programeri koji su 2009. godine, prije lokalnih izbora u Reykjaviku, glavnom gradu Islanda, javnosti putem Interneta predstavili svoj projekt participativnog budžetiranja. Ideju je prihvatio je i u predizbornoj kampanji promovirao komičar Jon Gnarr, koji se te godine na izborima u Reykjaviku pojavio i pobijedio s novoosnovanom Najboljom strankom. Gunnarov i Robertov projekt tako je zaživio i dao izvrsne rezultate. Dvojac iz Reykjavika danas o participativnom budžetiranju govori diljem Europe, prenoseći odlično islandsko iskustvo i nastojeći naučiti ljude kako da ga implementiraju u svoji gradovima i državama.
S obzirom na to da će tema kojom se Gunnar Grimson i Robert Bjarnson bave mnogima u Hrvatskoj biti potpuna nepoznanica, razgovor smo započeli »osnovnim pitanjem«: što je to participativno budžetiranje?
S obzirom na to da ste obojica programeri, posljednje pitanje bit će vezano uz naslov knjigu Roberta W. McChesneya – »Digitalna isključenost – kako kapitalizam okreće internet protiv demokracije«. Smatrate li, dakle, da kapitalizam okreće Internet protiv demokracije.
BJARNSON: Ne vjerujem u to. Ljudi misle da je za promjenu dovoljno otvoriti profil na Facebooku ili staviti nešto na Twitter. Nije. Nije dovoljno samo klikati. Internet se može iskoristiti u oba smjera, protiv demokracije, ali i za demokraciju. Internet je ono što uz njegovu pomoć činite. Mi ga nastojimo koristiti kao sredstvo za unaprjeđenje demokracije.
BJARNSON: Participativno budžetiranje je prikupljanje prijedloga građana o načinu na koji bi se trebao trošiti proračun. Na Islandu, gdje se time bavimo već četiri godine, građani su, primjerice u Reykjaviku, odlučivali o potrošnji pet posto budžeta namijenjenog izgradnji na projekte u svojim četvrtima. Temeljna ideja se ogleda u tome da građani znaju što njima treba u neposrednoj okolini. .
Tijekom jednog mjeseca oni predlažu ideje, gradska administracija ih naredna dva mjeseca razmatra. Dakle. stručnjaci procjenjuju koliko izgradnja pojedinih objekata košta, a onda na kraju tog procesa građani dobivaju priliku da glasaju o svojim prijedlozima. Svaka četvrt dobije u prosjeku 20 prijedloga i onda stanovnici tog područja glasaju o tome što će se graditi u njihovom kvartu. Tako se danas radi u više islandskih gradova, ali najdalje je participativno budžetiranje odmaklo u glavnom gradu. Inače, nije to islandski izum, tako se, na različite načine, radi po cijelom svijetu.
BJARNSON: Porto Alegre je najpoznatiji i prvi primjer uspjeha participativnog budžetiranja, ali ono se koristi i u New Yorku i Parizu.
U koliko se gradova provodi participativno budžetiranje
GRIMSON: Primjenjuje se u 1.400 do 1.500 gradova diljem svijeta, dakako, u različitim oblicima primjene. Porto Alegre je najpoznatiji i prvi primjer uspjeha participativnog budžetiranja, ali ono se koristi i u New Yorku i Parizu. Samo u Njemačkoj se primjenjuje u 95 gradova i u različitim je fazama evolucije. Međutim, svi ovi slučajevi svode se na to da gradovi prikupljaju ideje i onda gradske vlasti odlučuju o njima. U Rejkjaviku je glasanje građana o projektima obvezujuće i gradske vlasti postupaju točno onako kako su građani odlučili. To je direktna demokracija.
Prikupljanje ideja
Kako ste se vas dvojica uključili u priču o participativnom budžetiranju?
GRIMSON: Prije lokalnih izbora u Reykjaviku pokrenuli smo web stranicu koja se zove »Bolji Reykjavik«. Pozvali smo sve političke stranke da se koriste participativnim alatom koji smo predstavili. Imali smo sreće jer se tad na Islandu pojavila nova stranka zvana »Najbolja stranka«, koja je nastala pomalo iz šale. Ta stranka je pobijedila i Reykjavik je dobio najpoznatijeg gradonačelnika na svijetu – Jona Gnarra. Već predizborne ankete pokazale su da će dobro proći, imali su oko 40 posto podrške, ali nisu imali nikakvu politiku. Jedina koju su imali glasila je: »Prekršit ćemo sva obećanja iz predizborne kampanje«. Kada smo im ponudili stranicu za prikupljanje prijedloga za participativno budžetiranje, oni su poručili ljudima koji ih podržavaju da pogledaju tu stranicu, smisle ideje i da im pomognu u stvaranju politike za iduće četiri godine. Kako je to odjeknulo u svim medijima, u samo tjedan dana se uključilo čak 40 tisuća ljudi, a radi se o gradu od 120 tisuća ljudi. Tako smo na samom početku imali ogroman skok.
BJARNSON: Moram naglasiti da je ovo bio tek prvi korak u participativnom budžetiranju, dakle, prikupljanje ideja. Krenulo je spontano, kada smo im ponudili našu web stranicu, ali je Grad odlučio da želi uvesti trajnu praksu konzultacija s građanima o javnim uslugama. Zato su nas zamolili da im pomognemo u organiziranju participativnog budžetiranja. Cilj je bio da građani imaju više upliva i kontrole nad upravljanjem grada i ulaganjem javnog novca.
S koliko novca na ovaj način upravljaju građani Reykjavika?
GRIMSON: Sada se odlučuje o 5 posto budžeta za gradnju. U studenom prošle godine smo, recimo, prikupili 690 ideja, što je bio rekord. Ljudi su jednostavno gledali kroz prozor ili se osvrtali po ulici dok su šetali djecu ili pse i mislili: »Hej, bilo bi baš fino kad bismo ovdje imali nešto, jer bi to poboljšalo kvalitetu mog života ili života moje djece«. Kada se radi o neposrednoj okolini, okolišu neke četvrti, činjenica je da ljudi bolje od centralizirane birokracije znaju što im treba. Ne radi se o tome da se mi rješavamo naših demokratskih predstavnika, oni će i dalje raditi za nas, nego o tome da građani daju svoj sud.
BJARNSON: Nije samo stvar u tome da građani imaju priliku glasati, nego i da raspolažu informacijama. Ako im samo daš listu projekata na glasanje, a ne informiraš ih o sadržaju, to nije dobro. Informiranost vodi dobrim odlukama. Zato je važna i otvorenost podataka, kako bi ljudi razumjeli što se zbiva s budžetom.
Korist za građane i političare
Možemo zamisliti da projekt uspijeva na Islandu, gdje su demokratski izabrani predstavnici vlasti dobro povezani sa svojom bazom, ali teško to zamisliti u Hrvatskoj gdje je taj jaz, kako se sad čini, nepremostiv i dodirnih točaka između baze i predstavnika gotovo uopće nema, osim na dan izbora.
GRIMSON: Problem koji spominjete je prisutan u cijelome svijetu. Ljudi jednostavno ne žele prepuštati dio svoje moći ili utjecaja drugima, naprotiv – uglavnom žele imati još više moći. Ovaj proces nije poput sprinta, da ga možete završiti za tjedan, mjesec ili godinu dana. U pitanju je maraton. Tek na dugi rok on će polučiti prave rezultate, s tim da oni neće biti svugdje i uvijek isti. No, negdje se mora početi, a to je najlakše postići tako da pronađete političke predstavnike kojima su ovakve ideje bliske. Nije jednostavno, ali najsigurniji način da ne promijenite ništa je da vjerujete kako je promjena nemoguća. Morate gurati i gurati, a gurat će i drugi. Neki neće naći pravi način, ali drugi hoće. Ako nam sad to uspije u Istri, imat ćemo primjer zbog kojega ćete moći reći: »Hej, mi to možemo u Hrvatskoj!« To je dugoročan proces i najgori mu je neprijatelj vjerovanje da se nikad ništa neće promijeniti, to je apsolutno najgore. Sad imamo primjer i »Boljeg Rejkjavika« i primjere u Estoniji, Velikoj Britaniji i drugim zemljama.
Suradnja s Istrom
BJARNSON: Upoznali smo ih u Bruxellesu prije nekoliko godina, u sklopu sastanka studijske grupe za razmjenu informacija. Island je bio u procesu pristupanja Europskoj uniji, kao i Hrvatska. Jedna od stvari koje smo im rekli, što se potvrdilo u našem petogodišnjem iskustvu Rejkjavika, jest da će političari, ukoliko budu slušali svoje birače i radili ono što kažu – ponovno dobiti glasove. Dakle, korist od participativnog budžetiranja imaju i građani i političari.
Dugovi privatnih banaka
BJARNSON: Na Europskom sudu pravde vodila su dva procesa, na kojima se odlučivalo ima li islandska Vlada obavezu plaćati dugove privatnih banaka. Takvo je bilo i pitanje na referendumu: želite li da platimo ili da idemo na sud? Rekli smo – idemo na sud, to je pošteno. U svakom slučaju, poštenije nego kad vam netko putem medija šalje ultimatume: morate platiti, morate platiti. Dvije godine nakon što je ta stvar otišla na sud, Island je u jednom od procesa dobio za pravo. Europski sud je odlučio da ne moramo plaćati dugove privatnih banaka. Europske banke koje su posudile novac islandskim bankama moraju se suočiti sa svojom odgovornošću. Zašto ste posudili toliko novca tako malim bankama? Jednaku odgovornost za uloženi novac imaju i građani koji su novac ulagali u privatne islandske banke koje su propale. Islandska Vlada garantira za uloge do određene granice i svima koji su ulagali novac je vraćen. Ako ste uložili više od onog što država garantira, riskirali ste i izgubili.
Na Islandu se, također, dogodio vrlo zanimljiv slučaj s kreditima vezanim za stranu valutu. Slično se događa u Hrvatskoj. Možete li nam reći kakvo je islandsko iskustvo s ovim problemom?
BJARNSON: Puno ljudi je uzelo kredite u francima ili japanskim jenima, a banke su im novac isplaćivale u domaćoj valuti. Kad su tečajevi tih valuta narasli, rasli su i krediti koje su ljudi otplaćivali. Banke su prekršile zakon, jer nije legalno posuđivati novac u islandskim krunama, a kamatu obračunavati vezujući je za neku drugu valutu. Država je odlučila da je to protuzakonito pa su banke morale vraćati novac građanima. Država je banke prisilila da vrate novac.