Novi trend

Apokalipsa šoping centara: U SAD-u masovno propadaju nekad moćni trgovački lanci

Kim Cuculić

Jedan od uzroka propasti je navika Amerikanaca koji sve više kupuju putem online trgovine. Najveći problem trgovačkih centara leži u činjenici što im krupni prodavači odlaze



Prema pisanju američkih medija, u sljedećih nekoliko mjeseci oko 3.500 trgovina moglo bi biti zatvoreno diljem Sjedinjenih Američkih Država. Robne kuće poput Macy’s, Sears i J. C. Penney, kao i trgovine BCBG i Abercrombie & Fitch, prisiljeni su zatvoriti na desetke svojih prostora, pa će šoping centri izgledati poput šetnje grobljima. Nakon najavljenih stečaja, napravljen je plan o zatvaranju mnogih dućana po cijeloj Americi. American Apparel, The Limited i drugi proglasili su stečaj i ugasit će se do kraja ove godine.


Velika imena kao što su Kmart, Macy’s i J.C. Penney zatvorit će svoje trgovine, a jedan od uzroka su promijenjene kupovne navike Amerikanaca koji sve više kupuju putem online trgovine.



Što su prije gotovo 200 godina bile trgovine, u američkom Providenceu danas su mali stanovi. Dogodilo se to da stanova za najam više nije bilo, a istovremeno je jedan trgovački centar propadao. Providence Arcade najstariji je zatvoreni trgovački centar u SAD-u, a poduzetnik Evan Garnoff kupio ga je i bivše trgovine pretvorio u minijaturne stanove. Ovaj trend Amerikanci nazivaju »shoebox living«, odnosno život u »kutiji za cipele«. Jednostavnost i održivost ideje su vodilje ovog životnog stila. Veći stanovi imaju 40 kvadrata, a manji dvostruko manje.




Iako su maleni, njihovi stanari tvrde da imaju sve što im treba. Prednosti su što ne moraju puno čistiti, imaju gdje spavati, a imaju i malu kuhinju. Nedostaje joj jedino pećnica, no Amerikancima to i ne predstavlja problem. Veći stanovi imaju i stroj za pranje i sušilicu, ali i dalje bez pećnice.


Pri preuređenju vodilo se računa da svi stanovi imaju dva prozora prema van, te jedan s unutarnje strane, koji gleda na atrij trgovačkog centra, koji je dosta dobro osvijetljen. U prizemlju su smještene trgovine koje potiču male obrtnike, postoji i zajednički prostor te praonica. Cijena najma je oko 5.000 kuna, što je Amerikancima izuzetno povoljno, jer cijene pravih stanova dostižu i tri puta veće iznose.



Mnoge od ovih tvrtki dugo su se borile protiv kompanija kao što je Amazon, ali bezuspješno. Dok su Amazon i druge e-trgovine doživjele procvat, trgovine smještene u zgradama »od cigle i žbuke« svake godine morale su zatvoriti na stotine prodajnih prostora. U nekim slučajevima zatvaranja su dio restrukturiranja tih tvrtki, dok su mnoge od njih eliminirale manje profitabilne lokacije. Prošle godine Wal-Mart je zatvorio više od 150 lokacija, ali je unatoč tome ostao jedna od najvećih i najprofitabilnijih trgovina na svijetu. Za ostale trgovce 2017. godina označit će zamiranje njihovih poslova.


Raspad američkog gospodarstva 


Jedan od znakova promjene američkog trgovačkog krajolika je i to što se gradi sve manje šoping centara. Prema nekim podacima, u ovom trenutku u Americi su izgrađena samo dva trgovačka centra, dok ih je tijekom proteklih godina dosta zatvoreno. Već nekoliko godina prisutan je trend da širom Amerike nekad moćni trgovački centri propadaju, a iza njih ostaju ogromne zgrade koje zjape prazne i beskorisne. Najveći problem trgovačkih centara leži u činjenici što im krupni prodavači odlaze, a oni teško mogu pronaći dostatnu zamjenu za njih. Prognoze su crne, pa je pretpostavka da će 15 posto američkih šoping centara izumrijeti u sljedećih desetak godina. Za 15 do 20 godina očekuje se propast polovine američkih šoping centara, tvrdi Howard Davidowitz, savjetnik za maloprodaju. On predviđa da jedini koji mogu preživjeti tako nešto su luksuzni lanci, kao što su primjerice Saks Fifth Avenue i Neiman Marcus.


Pitanje koje se nameće je zašto se glavni maloprodajni lanci diljem Amerike urušavaju i je li »trgovinska apokalipsa« ispred nas? Na portalu Novi svjetski poredak pitaju se ako se gospodarstvo poboljšava, zašto mnogi od najvećih maloprodajnih lanaca u Americi zatvaraju stotine dućana? Prema pisanju tog portala, to je samo još jedan znak da se američko gospodarstvo raspada. Prihodi su u opadanju, porezi sve više rastu, ovisnost o vladinoj pomoći je dostigla rekord, a prema podacima Zavoda za zapošljavanje postotak američke radne snage koji je zaposlen stalno opada od 2006. godine.


Gornjih 10 posto najbogatijih Amerikanaca stoji još uvijek vrlo dobro, ali većina američkih potrošača su ili bez novca ili grcaju u dugovima. Veliki jednokratni prihodi o kojima su veliki maloprodajni lanci ovisili u prošlosti jednostavno više ne postoji. Tako maloprodajni lanci diljem SAD-a sada zatvaraju neprofitabilne trgovine. To osobito vrijedi u sredinama s niskim prihodima.


Što s praznim trgovinama? 


– Mainstream mediji i dalje proglašavaju da se događa »snažan gospodarski oporavak«, ali u isto vrijeme postoji cijeli niz indicija da se stvari stalno pogoršavaju. Možda je vrijeme da se suočimo s istinom. Srednja klasa se ​​smanjuje, prihodi su u opadanju i ne postoji toliko mnogo poslova kao što bi trebalo biti. Pa kako onda mainstream mediji mogu govoriti o tome kako su stvari dobre, ako još uvijek ima 6,4 milijuna manje radnih mjesta nego što je bilo 2007. godine? I nažalost, stvari bi uskoro mogle biti puno gore – pisao je 2013. Novi svjetski poredak.


Pitanje je i što s tim trgovinama koje ostaju prazne nakon zatvaranja? Vlasnici šoping centra pokušavaju ih zamijeniti restoranima, kafićima i sličnim sadržajima, no situacija je loša kad im u istom trenutku otkažu dva velika trgovca. Propast je tada neizbježna. Upravo zbog tog razloga mnogi centri ostaju prazni, beskorisni i mračni, a dok se ne pretvore u nešto korisnije, proći će još niz godina. Hoće li se i u Hrvatskoj dogoditi sličan scenarij, pokazat će vrijeme.