Izigran odgojno-obrazovni sustav

Zbog pet jedinica se ispisao iz škole, ocjene u rekordnom roku ispravio u privatnoj gimnaziji i sada traži povratak

Andrej Petrak

Gimnazijalac je samo dva dana prije kraja godine u riječkoj gimnaziji imao izvjesne jedinice iz pet predmeta, a sada bi mogao izbjeći pad i upisati četvrti razred. Nastavnici zgroženi



RIJEKA Riječki gimnazijalac, sin direktora jedne velike riječke tvrtke, zahvaljujući svoti od dvadesetak tisuća kuna izbjegao je ponavljanje trećeg razreda, iako je samo dva dana prije kraja školske godine u Prvoj riječkoj hrvatskoj gimnaziji imao izvjesne negativne ocjene iz pet različitih predmeta.


Uspješan završetak razreda, nakon što je 13. lipnja njegov otac podnio zahtjev za ispis iz riječke gimnazije »zbog nemogućnosti izvršavanja sportskih obveza«, omogućila mu je Opća privatna gimnazija u Zagrebu, škola u kojoj godišnja školarina iznosi gotovo trideset tisuća kuna.


U privatnoj zagrebačkoj gimnaziji u rekordnom je roku uspio ispraviti sve negativne ocjene, a svjedodžba mu je izdana već 8. srpnja. Ono što je izazvalo šok cijelog nastavničkog kolegija, Radničkog vijeća i stručnih suradnika Prve riječke gimnazije bilo je kad je isti učenik 7. rujna podnio zahtjev za upis u četvrti razred.




 U ovoj riječkoj gimnaziji odbili su ponovo upisati učenika u viši razred, jer smatraju da njegov postupak kompromitira sve vrijednosti koje škola u svom odgojnom procesu mora promicati. 


Neprihvatljiva poruka


– Kupiti svjedodžbu bez truda i rada, bez odgovornosti i hladnokrvno pogledati u oči svim učenicima koji su uložili u svoj rad i završetak školovanja odbacujemo s gnušanjem. Neprihvatljiva je poruka koju takav učenik i njegov roditelj šalju svim učenicima i učenicama.



U riječkoj ispostavi Prosvjetne inspekcije tvrde kako je u tijeku postupak provjere vjerodostojnosti svjedodžbe izdane u zagrebačkoj Općoj privatnoj gimnaziji   – Cijeli je postupak prebačen Prosvjetnoj inspekciji u Zagreb, a nadzor je još uvijek u tijeku, pa ne možemo prejudicirati što će naša služba ustvrditi, kažu u riječkoj ispostavi Prosvjetne inspekcije.


Učenik je prema ocjenama u imeniku školske godine 2010./2011. ponavljač, te je već u trenutku ispisivanja polučio negativan uspjeh. Sukladno svom uspjehu, učenik može upisati samo treći, a ne četvrti razred, zaključak je Nastavničkog vijeća Prve riječke hrvatske gimnazije, koje također iznosi sumnju u vjerodostojnost svjedodžbe zagrebačke Opće privatne gimnazije.


U slučaj se uplela i Prosvjetna inspekcija u Rijeci, koja, kaže ravnateljica Jane Schlaunich, naređuje školi, da prema zakonu upiše učenika prihvaćajući dokument izdan od Opće privatne gimnazije.


 – Prosvjetna inspekcija poziva se na odredbu da je škola koju je učenik pohađao ili druga škola s istim obrazovnim programom dužna upisati učenika, s obzirom na to da ima pravo na redovan nastavak školovanja. Ne uzimaju u obzir da učenik nije dao kod nas svoj prvi zahtjev za upis i da su ga i druge škole odbile. Inspekcija nas sad smatra »uzrokom« problema jer smo prihvatili »nemoralnu ponudu« roditelja. Škola je obavezna prema zahtjevu roditelja ispisati dijete, a namjere roditelja i učenika da će »to bez problema završiti u drugoj školi«, naivno smo odbacivali kao nemoguće.



Ravnatelj zagrebačke Opće privatne gimnazije Miro Matijaš kaže kako ne vidi ništa sporno u izdavanju svjedodžbe riječkom gimnazijalcu o uspješnom završetku trećeg razreda.   – Učenik se kod nas upisao u regularnom roku trajanja nastavne godine kao sportaš.   U statutu naše škole sportaši imaju poseban status, u tom smislu da mogu polagati predmetne ispite i nakon isteka nastavne godine. Zahvaljujući toj činjenici učenik je praktično mogao polagati potrebne ispite do 7. srpnja, jer mu je svjedodžba izdana 8. srpnja. Obzirom da je učenik pokazao na naše čuđenje zavidno znanje, on je bez poteškoća položio četiri predmeta u roku manjem od mjesec dana. Želio je i ove godine nastaviti školovanje kod nas jer mi imamo razumijevanja za sportaše, te im omogućavamo odgovaranje po dogovoru uz redovite konzultacije, ali nije mogao zbog financijske situacije pa se vratio u Rijeku. Žao mi je osobno što neke škole nemaju razumijevanja za sportaše, i to im nije dovoljno već dodatno takvim učenicima kompliciraju život, kaže Matijaš.


Sporna im je i naša svjedodžba prevodnica, u koju je izvršen prijepis ocjena prije ispisa iz škole, jer da nismo izdali zaključene ocjene. Međutim, s obzirom na to da je svjedodžba prevodnica izdana dok je proces zaključivanja ocjena još uvijek bio u tijeku, škola izdala detaljan prijepis svih ocjena iz imenika, kaže Schlaunich, napominjući kako konačno rješenje prosvjetne inspekcije očekuju narednih dana. 


Manipulacija zakona


U školi su zgroženi idejom da će morati upisati učenika, bez procesa verifikacije svjedodžbe, jer inače prema zakonu riskiraju kaznenu prijavu.


– Cijeli slučaj pokazuje kako je lako izmanipulirati zakon, jer činjenica da je učenik u samo dva dana prije završetka školske godine i popravnih rokova uspio položiti nekoliko zahtjevnih predmeta otvara prostor sumnjama. Otvara se i pitanje što je u Hrvatskoj dopušteno u privatnim, a što u državnim školama.


Smatramo da prosvjetna inspekcija trenira strogoću na našoj školi, a ovaj slučaj dovodi u pitanje funkcioniranje cijelog našeg vrijednosnog sustava, što bi trebalo biti važnije od zakonskih članaka. Škola je osnovana 1627. godine, a u gotovo četiri stotine godina povijesti nije nam se dogodilo ništa slično, kaže ravnateljica.


Dodatni moralni problem u cijelom slučaju predstavlja to što se u istom razrednom odjeljenju sa snalažljivim gimnazijalcem, njegov razredni kolega morao normalno prihvatiti pad trećeg razreda.


– Ta je činjenica ono što svima nama u školi predstavlja najveću moralnu dilemu u cijelom ovom slučaju. Taj učenik nije imao nikoga tko će iza njega stati sa povećom novčanom svotom kako bi izbjegao pad razreda. Njegovi su roditelji normalno prihvatili vrlo tešku činjenicu da njihovo dijete ponavlja razred, kaže Schlaunich.



Otac gimnazijalca kaže kako je u cijeloj stvari bitno jedino to je li postupak njegova sina legalan.   – Sve je učinio po zakonu, ali žalosno je da dijete mora već mjesec dana sjediti kući, iako žarko želi ići u školu. Ne želim govoriti o eventualnim propustima škole, ali naglašavam da je najvažnije da se djetetu omogući redovan nastavak školovanja, na što po zakonu ima puno pravo. Kao i njegovi vršnjaci, on samo želi normalno završiti školu i upisati fakultet, kaže otac gimnazijalca, napominjući da pritom ne inzistiraju na upisu u Prvu riječku hrvatsku gimnaziju, već samo da se učeniku omogući završetak školovanja prema gimnazijskom programu


Dio nastavnika u školi najavio je i mogućnost tihog bojkota učenika, u slučaju da se uspije ponovo upisati u gimnaziju.


– Kolege su ogorčene i razočarane, pogotovo oni koji su lani predavali tom učeniku, jer smatraju da obezvrijedio njihov rad neprihvaćanjem ocjene. Ako se učenik vrati u školu, dio nastavnika najavio je da ga neće ocjenjivati niti pratiti njegov rad, kaže Anita Grgurić iz gimnazijskog Radničkog vijeća.


Implikacije slučaja


Postupak gimnazijalca ne odobrava niti školsko Vijeće učenika, a profesorica  Tamara Široka kaže kako je Hrvatska jedina zemlja u regiji u kojoj je ispis iz škole moguće obaviti samo dan dva prije kraja školske godine.


 – U zakonu je ranije stajao rok od mjesec dana prije kraja školske godine, ali je ta odredba ukinuta. Kada je učenik shvatio da će pasti razred na sve je načine pokušavao izvrdati školski sustav kako bi to izbjegao. Najavio je da će proći razred na bilo koji način, a u svoju je namjeru konačno i ostvario dva dana prije kraja škole, kaže Široka.


Gimnazijski psiholog Ante Papić zabrinut je zbog pedagoških i moralnih implikacija ovog slučaja na cijeli hrvatski obrazovni sustav.


– Sustav naravno nije savršen, ali uvijek opravdano vjerujemo da su moguće samo anomalije. Međutim, ovo je slučaj na kojem pada cijeli odgojno-obrazovni sustav. Pitanje je kako ćemo drugim učenicima moći objasniti da se njihov kolega na ovaj način uspio upisati u viši razred, a cijelo im se vrijeme trudimo usaditi moralne vrijednosti i ideju da samo poštenim tudom i znanjem može doći do cilja, kaže Papić.