Zadovoljstvo u škveru

Velika noćna akcija Edija Kučana: Kako je Kanađane uspio uvjeriti u plan za spas 3. maja

Orjana Antešić

Foto Marko Gracin

Foto Marko Gracin

Nakon što su cijeli dan proveli na sastancima u Zagrebu, odrađujući zadnje detalje oko kredita HBOR-a, na povratku u Rijeku Kučan je doslovno rekao: »A sada idemo potpisati ugovor sa Kanađanima«



RIJEKA – Tek ih čeka pravi posao, ali riječki Zmaj je konačno spašen. Od jučer riječko brodogradilište ima sve da može ponovno pokrenuti proizvodnju – osiguran kredit od 150 milijuna kuna s osnova kojeg moguće već danas poslijepodne, ali vjerojatnije ipak kroz idući tjedan krenu prve isplate sedam zaostalih plaća trećemajcima, a »u džepu« je i prvi ugovor za brod.


Riječ je o poluzavršenom samoiskrcavajućem brodu za prijevoz rasutog tereta, novogradnji 733, za koji se u srijedu, u kasnim noćnim satima potpisao ugovor s kanadskom kompanijom Algoma.


Nakon dvije godine agonije, koliko već ima od početka javnog urušavanja kule od karata zvane Uljanik, nakon godinu dana potpuno blokiranog računa, nakon osam mjeseci bez plaće, nakon krvavog truda i napora koji su uložili direktor Edi Kučan i njegov tim suradnika da članove Vlade uvjere brojkama da »3. maj« ne smije umrijeti, jučer je konačno stigao taj dan kada se može bež zadrške reći da riječki škver i njegovih 747 radnika, koliko ih je ovog trenutka zaposleno, idu dalje.


Smanjena šteta




Bitnu ulogu odigrala je i Mihaela Načinović, Kučanova desna ruka i glavna financijašica riječkog brodogradilišta, žena čiji su izračuni i brojke uvjerili resorne ministre i samog premijera da cijela priča oko nastavka proizvodnje u riječkom brodogradilištu »drži vodu« i da za porezne obveznike to neće biti novi trošak, već dapače, da će se završetkom brodova uspjeti smanjiti šteta koju bi za sobom povukla opcija stečaja, likvidacije i njihove prodaje na stečajnim dražbama.


– Nije nama poklonjeno ništa, niti smo mi to tražili. Mi smo dobili državna jamstva, i na tome hvala Vladi, da možemo dobiti kredit kojeg ćemo vratiti kada isporučimo novogradnje 733 i 723 njihovim kupcima, istaknuo je Kučan te dodao da je »3. maj« pritom založio novogradnju 723, tanker »Santiago«, koji je za divno čudo u cijeloj ovoj financijskoj kataklizmi oko Uljanik grupe ostao »čist« i slobodan od hipoteka jer je građen baš novcima »3. maja«.


Kakav su trnovit i neizvjestan put prešli trećemajci u zadnjih pola godine, najbolje je posvjedočilo Kučanovo prisjećanje kada je prvi put bio na sastanku kod premijera Plenkovića u Banskim dvorima početkom travnja ove godine, svega nekoliko dana nakon što je preuzeo kormilo potpuno slomljenog brodogradilišta.



– Vrlo brzo postalo mi je jasno da su »3. maj« i Uljanik praktički već otpisani jer rješenja nije bilo. Mi nismo htjeli dignuti ruke od svega, a Vlada i premijer nam u tome nisu zatvorili vrata. Krenuli smo razgovarati i tražiti izlaz i, eto, u tome smo nakon puno, puno truda uspjeli, prisjetio se Kučan.


Zadovoljan je i predsjednik Nadzornog odbora »3. maja«, sindikalist Juraj Šoljić.


Ukazano povjerenje


– »3. maj« je uspio jer smo svi bili kao jedno. Direktor i njegov tim odradili su ogroman posao, u brodogradilištu su proteklih mjeseci ostajali do dugo u noć. Hvala Primorsko-goranskoj županiji i Gradu Rijeci koji su cijelo vrijeme bili uz nas, između ostalog, i time što su radnicima u brodogradilištu osigurali da proteklih mjeseci imaju topli obrok, za što su izdvojili 270.000 kuna. Hvala premijeru, resornim ministrima Horvatu i Mariću, ministru pravosuđa Davorinu Bošnjakoviću, ministru mora Olegu Butkoviću i, naravno, svim našim kooperantima i dobavljačima koji su nam još jednom pružili ruku suradnje i ukazali povjerenje bez čega »3. maj« ne bi imao ovu šansu koju je dobio, zahvalio je Šoljić.



Do potpisa ugovora sa Kanađanima došlo je u noći sa srijede na četvrtak, malo prije nego što je sat otkucao ponoć. Nakon što su cijeli dan proveli na sastancima u Zagrebu, odrađujući zadnje detalje oko kredita HBOR-a, na povratku u Rijeku Kučan je doslovno rekao: »A sada idemo potpisati ugovor sa Kanađanima«, prepričala je voditeljica financijskih poslova u »3. maju« Mihaela Načinović.


Nakon nekoliko kruga pregovora, iz Algome je baš taj dan stigao njihov draft ugovora i trebalo je usuglasiti zadnje detalje. U kasnim noćnim satima odradio se conference call sa Kanadom i Londonom, rezultat čega je potpis ugovora za završetak ovog broda za kojeg će se dobiti nešto malo više od 36 milijuna dolara.


Kučan je izvjestio kako su svi papiri praktički već spremni i da se cilja na prvu iduću sjednicu Vlade na kojoj bi se trebala odobriti nova jamstva, ovog puta za kredit za završetak ovog broda, čime onda ovaj parafirani ugovor stupa na snagu.


Kučan je podsjetio kako i u ovom pogledu vode utrku sa vremenom jer je rok za isporuku ovog broda vrlo kratak, konac kolovoza iduće godine, a brod je u fazi gotovosti oko 60 posto, pri čemu treba ukalkulirati vrijeme potrebno da stigne sav potreban materijal koji se mora avansno platiti.


Vrlo brzo planira se u Rijeku dotegliti i tanker »Santiago«, koji je na vezu u Puli za kojeg, prema Kučanovim riječima, postoji nekoliko zainteresiranih kupaca. I s njima će se vrlo brzo ući u završno pripretavanje, po sistemu tko bude nudio više, a treba formalno riješiti i pitanje novogradnje 514, broda za prijevoz automobila, koji je dio stečajne mase Uljanika d.d.



Taj brod je u najvećem stupnju gotovosti i velik dio materijala potreban za njegov završetak je u »3. maju«, ali morat će se sačekati neko vrijeme potrebno da se kroz stečajni postupak Uljanika riješe sva formalno-pravna pitanja da bi se brod mogao ugovoriti i završiti u riječkom brodogradilištu.


Zasad dva kupca


Postoje dva zainteresirana kupca zasad, i oba ciljaju na kraj iduće godine sa rokom isporuke. Prema Kučanovim navodima, za završiti taj brod treba oko 8 mjeseci, a »možda i nešto manje«, kako je dodao, što znači da bi se pitanje novogradnje 514 moralo riješiti najkasnije do proljeća iduće godine.


S obzirom na to da »3. maj« tijekom iduće dvije godine, paralelno sa završetkom brodova, treba pronaći novog strateškog partnera, Kučan je ustvrdio kako je to nužnost da bi se, između ostalog, mogli ugovarati novi brodovi. Otkrio je kako je moguće da po tom pitanju bude novosti već do konca ove godine, no ni za živu glavu nije htio otkriti o kom je potencijalnom ulagaču riječ, uz objašnjenje da tek treba vidjeti koliko je ozbiljno »zagrizao« i što bi, s druge strane, njegov ulazak u vlasničku strukturu donio riječkom brodogradilištu.