Tjelesna aktivnost

Umjesto školske dvorane, škola na Trsatu dobila poligon za tjelesni

Barbara Čalušić

U trsatskoj školi  predstavljen je Poligon za tjelesnu aktivnost koji osigurava provođenje nastave tjelesnog odgoja u školama bez dvorana. Riječ je o projektu koji je nastavak provedenog pilot-projekta, koji je pozitivno ocijenjen od struke



RIJEKA  Sveukupno 120 matičnih osnovnih škola i čak oko tisuću područnih škola u Hrvatskoj nemaju sportske dvorane koje bi im osigurale prostorne, materijalne i tehničke uvjete za izvođenje nastave iz tjelesne i zdravstvene kulture. Jedna od njih je i Osnovna škola Trsat u kojoj je jučer predstavljen Poligon za tjelesnu aktivnost koji osigurava provođenje nastave tjelesnog odgoja u školama bez dvorana. Riječ je o projektu koji je nastavak provedenog pilot-projekta, koji je pozitivno ocijenjen od struke – Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja, Kineziološkog fakulteta i Fakulteta strojarstva i brodogradnje.


Školama bez dvorane


Predstavljanju poligona u trsatskoj osnovnoj školi jučer su prisustvovali  ministar zdravlja Siniša Varga, ministar znanosti, obrazovanja i sporta Vedran Mornar, riječki gradonačelnik Vojko Obersnel, ravnateljica OŠ Trsat Sonja Damašek Padjen te Sanja Musić Milanović, voditeljica Službe za promicanje zdravlja Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo koji je osigurao sredstva za kupnju 120 kompleta didaktičke opreme u sklopu nacionalnog programa »Živjeti zdravo«. Poligone će donirati svim matičnim osnovnim školama u Hrvatskoj koje nemaju sportske dvorane, a potpisan je i sporazum s Ministarstvom znanosti, obrazovanja i sporta te Agencijom za odgoj i obrazovanje o edukaciji ravnatelja i školskih timova matičnih osnovnih škola koje nemaju sportske dvorane.


Nedostatak vježbanja


Prema riječima Sanje Musić Milanović koja je jučer predstavila projekt, istraživanja su pokazala da samo 15 posto djece u Hrvatskoj vježba tri sata tjedno. Uvidjelo se da je razlog tome činjenica što škole nemaju dvorane i ovise o vremenskim uvjetima kad je u pitanju nastava tjelesnog odgoja.





– Ministarstvo zdravlja od 2012. godine izuzetno intenzivno prati epidemiolške podatke koji svjedoče da petina naše djece ima prekomjernu masu. U suradnji s Ministarstvom znanosti, obrazovanja i sporta izradili smo programe da se uhvatimo u koštac s tim programima. Zajedno s roditeljima moramo mijenjati navike počevši od prehrambenih i tjelesne aktivnosti. Opremanje poligonima iznosilo je 6.800 kuna po školi, što su jako mali troškovi, koji daju jako puno. U prvom redu odgađaju kronične nezarazne bolesti koje se kod nas pojavljuju u odrasloj dobi znanto ranije nego u drugim zemljama, poručio je ministar Varga.



– Škole koje imaju dvoranu, u njima učenici nižih razreda imaju samo jedan od tri sata tjelesnog odgoja jer su dvorane pune učenicima viših razreda, a upravo su oni već naučeni da ne treba vježbati, rekla je Musić Milanović. To je i razlog, prema njezinom mišljenju, zašto se kasnije izbjegava tjelesna aktivnost.


Kako je kazala, poligon je zanimljiv, a što je najvažnije – izvediv. Poligon je prošao brojne faze pilotiranja i ispitivanja te je siguran i nitko se ne može ozlijediti. Osnovna namjena poligona zapravo je igra kroz koju se razvijaju pozitivne životne navike, a jedna od njih svakako je tjelesna aktivnost kao sastavni dio stila života.


Živjeti zdravo


Ministar Mornar kazao je da bi izgradnja dvorana za svih 120 škola stajala otprilike milijardu kuna dok je na ovaj način problem izostanka tjelesne aktivnosti među školarcima riješen s tisuću puta manjim iznosima. Mornar je dodao da se svijest o tome da treba živjeti zdravo ugrađuje u obrazovne kurikulume.


Ravnateljica OŠ Trsat Damašek Padjen podsjetila je da su promjene u školskoj marendi u ovoj školi uvedene prije devet godina i zdrav izbor prehrane danas je i među učenicima postao normalna stvar.


– Vrlo je važno sa zdravim navikama početi od prvog razreda. Riječki vrtići već provode slične programe i bilo bi normalno da i djeca u svim školama mogu nastaviti na isti način. Poligon će nam jako dobro doći, ponajprije za niže razrede, a njegova je velika prednost što je praktičan i fleksibilan, primjeren za rekreativne pauze kad učenici puno sjede, zaključila je Damašek Padjen.