Bura u najvećem državnom linijskom brodaru

Sindikat pomoraca putničkih brodova traži smjenu uprave Jadrolinije: Lončar favorizira kooperante i neracionalno troši milijune kuna

Robert Frank

Gotovo svi poslovi dodjeljuju se riječkoj tvrtki Inmel, Jadrolinija za popravak 17 stolica plaća 50 tisuća kuna, a u isto vrijeme se štedi na posadi koja na ljeto ima pravo tek na litru i pol plaćene pitke vode, upozoravaju sindikalisti na čelu s predsjednikom Grgom Dujmovićem 



Predsjednik Uprave Jadrolinije Slavko Lončar i ostali članovi Uprave Miljenko Antić, Oliver Kocijan, Blanka Čelhar i Igor Butorac moraju pasti, barem ako se pita Nezavisni sindikat pomoraca putničkih brodova Hrvatske (NSPPBH). Grgo Dujmović, kapetan na brodovima državnog brodara Jadrolinije s 25 godišnjim stažom na najzahtjevnijim međunarodnim linijama i predsjednik NSPPBH-a, kaže kako je taj sindikat u lipnju zatražio racionalizaciju troškova tehničkog održavanja i pritom priložio račune za tehničko održavanje brodova koji su anonimno dostavljeni u sjedište sindikata.   


Mobingiranje


Prema mišljenju sindikata, takvi milijunski računi su klasičan primjer neracionalnog poslovanja pa sindikat sumnja da Uprava Jadrolinije privilegira i favorizira određene kooperante, konkretno tvrtku Inmel iz Rijeke. U srpnju je NSPPBH pismenim putem, uz obrazloženje, resornom ministru uputio zahtjev za smjenom Uprave Jadrolinije. U kolovozu je Dujmović, kao član NO-a Jadrolinije, zatražio od predsjednika NO-a Jadrolinije Pave Komadine da sazove sjednicu na kojoj bi se raspravilo o radu Uprave te glasalo o njenom razriješenju i raspisivanju natječaja za novu Upravu. No čim je to zatražio, uslijedio je, za kaznu njemu, ali i opomenu svima ostalima, premještaj na domaću liniju. 



Slavko Lončar: Nema favoriziranja, a ni ostavke 


   




    Predsjednik Uprave Jadrolinije Slavko Lončar kaže da ne namjerava dati ostavku na zahtjev NSPPBH. On smatra da riječki Inmel nije Jadrolinijin privilegiran dobavljač.


    – Priče su priče. Svašta se priča. Inmel od generalnih zastupnika raznih motora ima puno ovlaštenja. Zato je i dobio poslove interventnog održavanja. Za MTU dizel motore samo on može obaviti posao koji smo mu povjerili, kaže Lončar što je u suprotnosti s mišljenjima ostalih ovlaštenih servisera MTU motora koji to isto mogu napraviti. 


    – Servise i remonte uvijek su radile riječke firme. Naprosto smo blizu granice, dijelovi su im u inozemstvu, u blizini. To je tako, kaže Lončar po kojem su razlog za napad na njega uvijek zategnuti odnosi Splita i Rijeke kad je riječ o Jadroliniji. 


   


Od Elektromehanike do Inmela 


   


    Elektroničarske i mehaničarske poslove za Jadroliniju dugo je godina obavljala riječka tvrtka Elektromehanika čiji je direktor Petar Bracanović bio prijatelj predsjednika Uprave Slavka Lončara i člana Uprave Jadrolinije Miljenka Antića, nekadašnjeg zaposlenika Elektromehanike, koja je, unatoč privilegiranoj poziciji kod Jadrolinije, uspjela stvoriti porezni dug od 70 milijuna kuna. Kada se direktor Elektromehanike Petar Bracanović teško razbolio, tu su tvrtku napustili neki njegovi najbliži suradnici, poput Zorana Mužića i Josipa Volarića koji su sa sobom povukli dio inžinjera i majstora te krajem 2009. registrirali Inmel. U kratkom vremenu prihodi Inmela, čiji su vlasnici osim dijela radnika sa sobom povukli i poslove s Jadrolinijom, skočili su na milijunske razine. 


   


Mužić: Nismo privilegirani 


   


    Osnivač i odgovorna osoba Inmela Zoran Mužić kaže da njegova firma kvalitetno odrađuje poslove za Jadroliniju. 


    – Nismo privilegirani. Uprava Jadrolinije nas ne favorizira, kaže Mužić. Pitali smo ga i zašto se na listi proizvođača Jadrolinije, za 4 ro-ro trajekta za koja je raspisan natječaj, u kategoriji generatora uz Uljanik i »Končar«, kao velike, referentne i renomirane firme nalazi još samo Inmel, a ne recimo i riječki Elmeh, koji je također osposobljen za obavljanje traženih poslova. 


    – Pitajte tehničku službu Jadrolinije. Valjda su s nama zadovoljni pa smo upravo mi zato na listi, rekao je Mužić. Zoran Mužić je, inače, sin Vinka Mužića, direktora brodogradilišta u Lošinju u kojem Jadrolinija godinama obavlja remonte svojih brodova. 


   


Komadina i Antić odbacuju sumnje 


   


    Predsjednik NO-a Jadrolinije Pavo Komadina sjeća se sastanka u Ministarstvu 1. kolovoza kada su Urlić i Dujmović napali Upravu. 


    – Sindikat i Radničko vijeće, i kapetan Dujmović i Urlić, traže da netko drugi umjesto njih podnese prijave protiv Uprave Jadrolinije. Ako i dalje budu imali sumnje, neka to oni sami naprave. No ovakvim javnim istupima ne štite interese Jadrolinije, nego joj samo štete, kaže Komadina. 


    Član Uprave Jadrolinije Miljenko Antić, za kojeg NSPPBH smatra da se nalazi u sukobu interesa te da postoji sumnja da i on favorizira riječki Inmel u kojem su vlasnici njegovi kolege i prijatelji još iz Elektromehanike, telefonski nam je poručio da nema nikakav komentar. 


    – To što oni tvrde ni s čime nema veze, rekao je Antić.



    – Ma mobingiraju me, al’ neka, kaže Dujmović koji se nada da će smjenom aktualne Uprave za Jadroliniju doći bolji dani. Potvrđuje da već godinama postoje kuloarske priče koje stvaraju sumnju da se u Jadroliniji pogoduje pojedinim serviserima. S obzirom na dokumentaciju koju posjeduju, na meti sindikalaca određeno je vrijeme riječka tvrtka Inmel. 


    – Na zatvorenom sastanku održanom 1. kolovoza ove godine, na kojem je bio i predsjednik NO-a Jadrolinije Pavo Komadina, pomoćnik ministra pomorstva, prometa i infrastrukture Nikola Mendrila te još nekoliko predstavnika Ministarstva i sindikata, otvoreno smo rekli da rad tehničke službe Jadrolinije smatramo neracionalnim i da sumnjamo u favoriziranje pojedinih servisera koje je počelo svojedobnim imenovanjem Miljenka Antića za tehničkog direktora što smatramo da je bio sukob interesa. On je, naime, doveden iz kooperantske riječke firme Elektromehanika nakon čega je opseg poslova te firme za Jadroliniju, kao i još nekih poduzeća koja su otvorili s Elektromehanikom dotad povezane osobe, strašno ekspandirao, kaže kapetan Dujmović.   


Intervento održavanje


Po mišljenju čelnika NSPPBH, zadnji indikativan primjer mogućeg pogodovanja pojedinim riječkim tvrtkama šest je ugovora koje je Jadrolinija potpisala 2. svibnja ove godine o interventnom održavanju i popravku dizel motora i propelera u ukupnom iznosu od preko 5 milijuna kuna. Pet ugovora Jadrolinija je potpisala s Inmelom, tvrtkom u kojoj su odgovorne osobe i vlasnici Josip Volarić i Zoran Mužić koji je odgovorna osoba i potpisnik jednog ugovora o interventnom održavanju s tvrtkom Alfa Marine. Oko tih ugovora puno je nelogičnosti i otvorenih sumnji, kaže kapetan Dujmović. Objašnjava da svaki brod tijekom godine ide u remont. Zašto su onda, postavlja pitanje, uz redovne remonte dodatno potrebni ugovori o interventnom održavanju s unaprijed i po svakom ugovoru različito dogovorenim cijenama koje su među potpisnicma ugovora dogovorene kao nepromjenjive. Bilo bi zanimljivo vidjeti da li su ovakvi ugovori sklopljeni i sa drugim serviserima za sve ostale tipove motora i uređaja za zakretanje propelera na brodovima Jadrolinije. 


    – Ako se motori redovno održavaju, u što se ne bi smjelo sumnjati, onda su ugovorene cijene interventnog održavanja previsoke. S druge strane, kako su potpisnici ugovora o interventnom održavanju mogli odrediti godišnju cijenu od milijun kuna za diesel motore MTU kad je u trenutku potpisa ugovora bilo nemoguće procijeniti koliki bi mogli biti potencijalni kvarovi, pita se kapetan Dujmović.   


Teško do poslova


Ostali ovlašteni servisni centri MTU motora u Hrvatskoj koje smo sve redom kontaktirali smatraju da je Jadrolinija favorizira riječku tvrtku. U splitskoj tvrtki PCE s višedesetljetnim stažom u održavanju motora tvrde kako su oni i kadrovski i tehnički, sa svim ovlaštenjima i certifikatima, u potpunosti sposobni održavati brodske motore MTU. 


    – Do sredine prošlog desetljeća solidno smo radili za Jadroliniju, no kad je u te poslove ušla riječka Elektromehanika, a poslije nje Inmel, više nismo mogli dobiti konkretne poslove. Tek bi nam dali mrvice da šutimo. Uglavnom smo van svih informacija tako da nismo ni znali da je Jadrolinija sklopila ugovor s Inmelom. Nas nitko iz Jadrolinije nije obavijestio o dodjeli tog posla i mogućnosti da se natječemo, rečeno nam je u PCE-u. Ni u jednom drugom ovlaštenom servisnom centru za MTU motore, koji žele ostati anonimni, nisu ništa znali o dodjeli poslova Inmelu.    


    Nikome od ovlaštenih servisnih centara za MTU dizel motore nije jasno po kojem je kriteriju Inmel kao najmlađa tvrtka među njima odabrana od Jadrolinije za ekskluzivnog interventnog servisera kada nikoga od njih Jadrolinija nije kontaktirala i tražila cijene za tu vrstu usluge nakon čega bi se izdvojila najbolja ponuda. 


    To nam je potvrdio i Alen Poropat iz pulske tvrtke Motortech Consulting, također ovlaštenog servisnog centra za MTU dizel motore. 


    – Nitko nas nije zvao za ovaj posao. Nismo ni znali da će Inmel interventno održavati te motore. Za ovakav ugovor još nisam čuo. Taj Inmel nije ništa bolji od nas da bi on dobio posao, a da mi nismo ni bili u poziciji za njega konkurirati, kaže Poropat čiji Motortech Consulting – s 19 zaposlenih i 18 godina samostalnog iskustva, a prethodno su bili dio Uljanika – ima sva ovlaštenja za održavanje i mehaničkih i elektroničkih dijelova MTU motora.   


Bitka Radničkog vijeća


Indiferentnost predsjednika NO-a Jadrolinije Pave Komadine, koji se prema riječima kapetana Dujmovića oglušio prema zahtjevima NSPPBH, čiji će Glavni odbor na svojoj sjednici raspraviti o svemu i donijeti odluku da li će svu dokumentaciju uputiti nadležnim državnim institucijama, uopće ne čudi predsjednika Radničkog vijeća Jadrolinije Tomislava Urlića koji kaže da Radničko vijeće u potpunosti podržava sve zahtjeve NSPPBH. 


    – Posebno podržavamo i predsjednika Dujmovića. Njega sada Uprava skalinu po skalinu spušta u hijerarhiji poslova, što bi trebalo biti upozorenje za ostale da ušute. Ovo je bitka svih nas za Jadroliniju čijim radnicima nikada nije bilo lošije nego pod ovom Upravom koja nema strategiju razvoja i kompaniju ne priprema za tržište EU. Do ovakve situacije dolazi jer se Uprava očito bavi nekim drugim poslovima, poput favoriziranja određenih firmi za što posjedujemo dokumentaciju, kaže Urlić. 


    Kapetan Dujmović ističe da Jadrolinija provodi racionalizaciju troškova tako da se štedi na posadi koja u vrelim ljetnim mjesecima ima pravo tek na litru i pol plaćene pitke vode, no istodobno neki drugi troškovi kompromitiraju taj postupak racionalizacije. Prošle godine, naprimjer, prilikom radova na remontu broda »Tin Ujević« obavljen je popravak 17 komada stakloplastičnih stolica što je Jadrolinija platila 6.500 eura. Znači, gotovo 50 tisuća kuna! Kapetan Dujmović kaže da je riječki Inmel u masi računa za obavljene radove koje dostavlja Jadroliniji, dostavio i jedan na 8.300 kuna, i to za posao promjene nabavke i izmjene 40 žarulja i, naravno, putne troškove na relaciji Rijeka-Split koji iznose 2.900 kuna. Osim toga, kaže, na jednom računu od 19 tisuća kuna Inmel je za Jadroliniju obavio pet poslova kojima otklanja greške koje su mogli otkloniti i serviseri iz Splita, a ne da se i takav posao povjerava toj riječkoj tvrtki čiji zaposlenici dolaze u Split odrađivati takve poslove.