Vježbaš svakodnevno, sve što radiš na sebi, radiš kako bi postao bolji glazbenik, kako bi poboljšao osjećaj za ritam, osjećaj za harmoniju, čak i svoje suosjećanje prema ljudima s kojima sviraš
Zoran Majstorović talentirani je riječki umjetnik, jazz glazbenik, gitarist, multiinstrumentalist, aranžer i kompozitor, a potvrdu njegovoj darovitosti daju i dvije nagrade Status za vrhunsko umijeće i vještinu sviranja.
U nastupu mladog glazbenika koji je na Jazz odjelu glazbene akademije »Giuseppe Tartini« u Trstu magistrirao s najvišim ocjenama, riječka publika je zadnji put imala prilike uživati na nedavnom Hal’s All Star Guitar Festivalu gdje se predstavio u duetu s poznatim američkim jazz gitaristom Johnom Stowellom.
Samo smo sjeli i svirali
Kako ste upoznali Johna?
– Upoznali smo se preko zajedničkih prijatelja, a materijal smo snimili u jednom danu. Nismo htjeli ništa komplicirati, samo smo sjeli i svirali… Obojica smo jako zadovoljni kako je ispalo, koje smo pjesme odabrali, kako zvuče, koji je smisao toga… On je jedan od najposebnijih gitarista u jazz glazbi, karijera mu traje gotovo 40 godina i čast mi je i zadovoljstvo što s takvom osobom mogu raditi takvu blisku, intimnu formaciju. To je baš »jazz guitar« album, samo nas dvojica, lijep dokument naše suradnje.
Studirali ste u Trstu. Koliko ste, s obzirom na to, orijentirani na talijansko tržište, talijansku scenu?
– Otprilike koliko i na hrvatsko, iako ljeti puno više sviram u Hrvatskoj, a tijekom jeseni i zime više u Italiji. Ovdje ljeti ima više događanja gdje se može svirati, a zimi toga ima manje, dok u Italiji postoji kultura klubova gdje se svira jazz i dosta klubova gdje se svira etno glazba.
Budući da poznajete i jednu i drugu, možete li usporediti hrvatsku i talijansku jazz scenu?
Glazbeni razgovori
U koliko vi sastava djelujete?
– Ima mnogo ljudi s kojima uživam svirati. Angažiran sam u više projekata koji ne održavaju koncerte svakog mjeseca. Svake godine mogu odsvirati pet, šest, sedam koncerata s različitim ljudima… Nekako sam u posljednje vrijeme najviše orijentiran na formaciju dua koja je komorna, intimna i odgovara mom senzibilitetu. Sviram u različitim varijantama i to mi jako odgovara, to mi je izazov. Programi koje izvodim stalno se mijenjaju, nemam stalno isti bend, iste ljude oko sebe, ne sviram istu glazbu… To je i smisao onog čime se bavim. Smatram se »all around jazz etno« glazbenikom i mislim da se mogu vrlo brzo uklopiti u nečiji tuđi sastav kao »sideman«… Mogu brzo shvatiti koncept zvuka određenog tuđeg ansambla, sviram mnoge žičane instrumente, mogu svirati i neke udaraljke, ali to baš ne koristim često. Žičane instrumente nekad znam svirati kao udaraljke… Nastupam na 10-ak, 15-ak žičanih instrumenata kao što su oud, saz, ukulele, pipa, charango, sitar, cindra, različiti tipovi gitara…
Kako ste upoznali i pronašli sve te instrumente?
– Sve su to instrumenti ili derivati raznih tipova instrumenata bliskih gitari. Izazovno je prebacivati se s instrumenta na instrument, to mi više ne predstavlja problem. To mi je gušt, mogu u svakom bendu u koji sam pozvan pridonijeti različitim zvukovima. Odnedavno sviram s jednim talijanskom tamburelistom, sviramo tradicionalnu talijansku glazbu, a ja ne sviram gitaru, nego oud, tj. arapsku lutnju… Jedan od Statusa dobio sam upravo za sviranje tog instrumenta, što mi je veliki poticaj za daljnji rad.
Kako se uči improvizacija?
Svježe ideje
Jedan od vaših autorskih projekata je i Atma Mundi koji je ove godine objavio album »Waters And Deserts«. Ima li što novo s tim projektom?
– Atma Mundi funkcionira i dalje, ljetos smo imali 6 – 7 koncerata, u četvrtak smo nastupali u Trstu. Ekipa je stalna, hrvatsko-talijanska, Borko Rupena na bubnjevima i udaraljkama i dva talijanska glazbenika, Simone Serafini na kontrabasu i Giovanni Cigui koji svira saksofone i flautu. Ja sviram gitare, oud, ukulele… Sretan sam kako zvuči taj bend, baš smo se dobro našli, ne samo glazbeno, nego i emotivno, tako da je gušt putovati s tim dečkima, družiti se s njima. Meni je to dosta bitan moment… Kad već imam svoj bend, bitno mi je da je dobro društvo, da pričamo o stvarima koje nemaju veze s glazbom… Taj se bend bazira na tradicionalnoj glazbi iz raznih dijelova svijeta. Većinom izvodimo moje kompozicije i neke melodije koje smo preuzeli iz različitih kultura, afričke glazbe, hrvatske tradicionalne glazbe, istarskih motiva… Sviram i jedan kineski instrument koji se zove pipa. Zvukovno je vezan uz Daleki istok, tako da imamo elemenata i te glazbe, glazbe Bliskog istoka, sviram i turski instrument saz, a nedavno smo uveli keltsku glazbu u repertoar… To se sve odvija dosta spontano. Ja napišem neki aranžman prije nego počnemo s kratkom probom i onda to usvojimo ili odbacimo ako nismo zadovoljni.
Koliko istražujete svjetsku glazbu?
Samo lijepa sjećanja
Zanimljivo je prisjetiti se da ste glazbenu karijeru započeli još kao dječak u grupi Teens. Kako danas gledate na te dane?
– Gitaru sam počeo svirati i ranije. Moj tata je 60-tih i 70-ih svirao gitaru u grupi Pauci i dok sam bio klinac, njemu su stalno dolazili frendovi s kojima je svirao pa sam i ja nešto sviruckao s njima. Ozbiljno sam se zainteresirao za gitaru s 8-9, godina, a s 10, 11, 12 godina počeo sam s vršnjacima svirati u demo bendovima. Teensi su započeli kao Mići rokeri, a ja sam im se pridružio godinu dana kasnije. Svirali smo zajedno 6 godina. Bilo je to lijepo razdoblje, od moje 15. do 20. godine. Kad razmišljam o tome, imam samo lijepa sjećanja. Puno smo putovali, puno svirali, imali smo puno proba… To je bilo super razdoblje u mom odrastanju.
Spomenuli ste da vas sad najviše zanima improvizirana glazba, umijeće improvizacije. Zbog čega?
– Improvizirana glazba je različita od jazza, to je autohtona glazba u Europi, za razliku od jazza koji je nastao u Americi. Jazz je danas širok pojam, postoji više podrazreda koji su više ili manje vezani uz Europu, a improvizirana glazba je baš europska. Improviziranje se može usporediti s komponiranjem u »real timeu«. Da budeš dobar improvizator, prije toga moraš usvojiti razne vještine, biti dobar glazbenik. Ali to je i duhovna disciplina. Kad improviziraš s nekim, moraš to raditi s puno poštovanja, razumijevanja, moraš slušati što ti netko govori… To je unikatna glazba, nastaje u trenutku, zarobljena je u vremenu. Nikad se više nećeš osjećati tako, nikad neće biti iste okolnosti, ista publika, isti prostor… Neki ljudi koji se bave glazbom samo improviziraju, uopće ne sviraju glazbene predloške, svoje ili kompozicije drugih autora. Cijelo njihovo glazbeno djelovanje usmjereno je samo tome da trenutno komponiraju. Pri stvaranju improvizirane glazbe događa se zanimljiv duhovni moment, neobično je da se dvoje ljudi može na taj način spojiti. To je kao telepatija, dvoje ljudi isto razmišlja a da si o tome prije nisu ništa rekli, a opet se razumiju u trenutku dok sviraju. To mi se dogodilo nekoliko puta i to je najbolje što bih mogao poželjeti drugom glazbeniku. U duu s zagrebačkim bubnjarem Krunom Levačićem radimo samo to, samo sviramo, uopće ne pričamo o glazbi. Nema puno ljudi s kojima možeš postići tu razinu komunikacije. Kad to postigneš, to postaje čarobno duhovno iskustvo. Super je što takve koncerte uvijek snimam i kad ih poslije preslušam, teško je povjerovati kakve su se glazbene situacije dogodile. Sviranje te glazbe nosi veliku odgovornost. Iako se ta glazba doima slobodnom, unutar nje postoje pravila, ne možeš nekom »skočiti u usta«. Zato moraš raditi na sebi.