Korak prije drugih

Rijeka prva u Hrvatskoj već ove školske godine uvodi građanski odgoj, pripremljen i priručnik

P. N.

Stranice iz priručnika

Stranice iz priručnika



Grad Rijeka će od školske godine 2016./2017. svojim učenicima omogućiti pohađanje Građanskog odgoja i obrazovanja. Predmet će se provoditi jednom tjedno u višim razredima osnovne škole. Uvest će se postupno, na način da se iduće školske godine uvede petim razredima s planiranim nastavkom provođenja do kraja osnovnoškolskog obrazovanja.



Program počinje u šest škola


Grad Rijeka će izvannastavnu aktivnost Građanski odgoj i obrazovanje uvesti od školske godine 2016./2017. eksperimentalno u pete razrede u 6 škola – OŠ Nikola Tesla, OŠ Podmurvice, OŠ Vežica, OŠ Trsat, OŠ-SE Dolac, OŠ-SE San Nicolò. Od školske godine 2017./2018. planirano je u provođenje uključiti sve zainteresirane riječke škole. Nastava će se organizirati po modelu programa „Moja Rijeka“, dakle kao zaseban predmet, odnosno izvannastavna aktivnost.





Rijeka je time prva u Hrvatskoj preuzela inicijativu te odlučila biti promjena koju želimo vidjeti, zauzela je proaktivan stav ne čekajući da se situacija na nacionalnoj razini promijeni i da se napokon napravi onaj sljedeći korak k sustavnom uvođenju GOO-a. Glavna nit vodilja bila je uvođenje kvalitetnog građanskog obrazovanja, osobito u situaciji u kojoj se trenutno nalazimo kada svjedočimo porastu trenda zatiranja različitosti, umanjivanju medijske slobode te deficitu tolerancije.


Povrh toga, danas se susrećemo s niskom razinom političke pismenosti mladih, postojanjem nedemokratskih stavova, jačanjem isključivosti te nedostatkom znanja i vještina potrebnih za svakodnevni život. Građanski odgoj i obrazovanje ima za cilj potaknuti mlade na veću participaciju u zajednici, poštivanje različitosti, preuzimanje aktivne uloge u zagovaranju ljudskih prava, održivog razvoja i općenito demokratizacije društva. GOO je jedan od temeljnih stupova demokratskog društva, a njegovo implementiranje u formalni obrazovni sustav nužno je za stvaranje odgovornih i aktivnih članova društva, jer na taj način postaje lako dostupno svim učenicima. Osim toga, vrlo bitna dimenzija Građanskog odgoja i obrazovanja jest poučavanje mladih kako stečena znanja i vještine primijeniti u svakodnevnom životu, nakon završetka škole.



Priručnik s 30 tema


Za potrebe provođenja ove izvannastavne aktivnosti izrađen je priručnik koji je ujedno i prvi takav priručnik za učenike u Hrvatskoj koji na jednom mjestu objedinjuje svih šest dimenzija Građanskog odgoja i obrazovanja. Priručnik sadrži 30 tema (nastavnih jedinica) koje obuhvaćaju svih šest dimenzija Građanskog odgoja i obrazovanja: društvenu, ljudsko-pravnu, političku, kulturalnu, gospodarsku i ekološku. Priručnik je preveden i na talijanski jezik kako bi se približio što većem broju učenika.


Tim koji je izradio program izvannastavne aktivnosti i pripadajući priručnik čine: • Gordana Frol, profesorica povijesti i zemljopisa u OŠ Vežica, voditeljica Županijskog stručnog vijeća za demokratsko građanstvo, voditeljica „Projekta građanin“, sudionica u razvoju kurikuluma GOO-a i autorica radova na temu demokracije i građanskog odgoja te organizatorica Županijske smotre iz GOO-a, • dr. sc. Vesna Kovač, izvanredna profesorica na Odsjeku za pedagogiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci gdje se primarno bavi obrazovnom politikom i menadžmentom te didaktikom. Voditeljica je sveučilišnog poslijediplomskog doktorskoga studija pedagogije te Centra za obrazovanje nastavnika i Katedre za didaktiku. Sudjeluje u radu Ekspertne radne skupine za provođenje 5. cilja Strategije obrazovanja, znanosti i tehnologije – unaprjeđivanje kvalitete rukovođenja u odgojno-obrazovnim ustanovama. Članica je i jedna od osnivačica Udruge za razvoj visokog školstva „Universitas“, • mr. sc. Orjana Marušić Štimac, stručna suradnica u OŠ Nikola Tesla, psihologinja koja se desetljećima bavi djecom, mladima i onima koji ih odgajaju i obrazuju. Sudionica brojnih stručnih skupova na temu demokracije, građanstva i civilnog društva, predavačica i autorica stručnih i znanstvenih radova, autorica i voditeljica projekata s temom razvoja i promicanja demokracije i građanskog odgoja, • Mirela Pašić, magistra pedagogije, predstavnica udruge Delta, članice GOOD inicijative, s bogatim iskustvom u volonterskom radu s mladima te treninzima i edukacijama vezanih uz promicanje i zagovaranje tema iz područja GOO-a, volonterka u udruzi SOS telefon Grad Rijeka gdje pruža podršku osobama žrtvama nasilja.


Istraživanja pokazuju kako mnogi ne znaju razliku između tekućeg i žiro računa, kako se nositi s razvodom roditelja te kome se, i na koji način, obratiti ako su njihova prava prekršena. Građanski odgoj i obrazovanje odgovara upravo i na ove probleme. Riječki će učenici, osim toga, postati i urednici portala te kreirati vijesti, naučiti kako kritički promisliti o reklamama te osvijestiti razliku između želja i potreba. Naučit će o prednostima i nedostacima društvenih mreža te ranjivim skupinama u društvu. Upoznat će se s konceptom volontiranja, medijacije, poduzetništva i potrošačkih prava. Postat će odgovorni vlasnici kućnih ljubimaca i ekolozi koji čuvaju svoj planet. Aktivno će sudjelovati u svojoj zajednici i donositi informirane odluke. Senzibilizirat će se za različitosti te naučiti uvažavati i poštivati druge, tuđa mišljenja, stavove i vrijednosti.


Prvi korak bio je razraditi program te izraditi priručnik za učenike, budući da on još ne postoji u Hrvatskoj. Nakon toga, u suradnji s GOOD inicijativom, osmišljena je opsežna edukacija za učitelje koji će program provoditi i poučavati naše mlade sugrađane o jednakosti, toleranciji, poštivanju i dostojanstvenom ophođenju prema svima neovisno o boji kože, spolu, orijentaciji, o aktivnom djelovanju i kritičkom promišljanju serviranim im informacijama.


Veseli što su trud, rad i sredstva uložena u implementaciju i usustavljivanje GOO-a prepoznali i drugi gradovi i županije koji se obraćaju Gradu Rijeci za savjet i uputu. Ovo pokazuje koliko je sustavno uvođenje građanskog obrazovanja u Hrvatskoj potrebno i traženo.