Riječani nezadovoljni novim sustavom uštede

Radijatori s razdjelnicima slabo griju, ali dobro “sviraju”

Marinko Glavan

– To je strašno, šumi iz radijatora do dva, tri sata ujutro. Ne možemo spavati, a ako želimo čuti TV ili radio moramo ugasiti grijanje. Uz sve to, nismo se cijelu zimu pošteno ogrijali, kažu uglas tri susjede 



Najavljeno je raspisivanje novog kruga natječaja za sufinanciranje nabave i ugradnje razdjeljnika troškova centralnog grijanja i termostatskih ventila koji su priključeni na gradsku toplanu, no dosadašnja iskustva s razdjelnicima nisu se pokazala »osobitima« u što smo se i sami uvjerili. 



Evo, poslušajte sami »glazbu« koju mi svakog dana slušamo, kaže Dario Silić, odvrćući termostatski ventil na radijatoru u kuhinji stana u kojem živi zajedno sa suprugom Albertinom. Sekundu kasnije, iz radijatora počinje iritantno šištanje, koje postaje sve glasnije, a da stvar bude gora, kaže bračni par Silić, šišanje se većim dijelom dana i noći čuje i čak kad su ventili potpuno zatvoreni. 


– Po cijelu noć šumi, to je za poludjeti, a kad se otvore ventili još je gore. Pri tom, kad se otvore do kraja, grijanje nije ni blizu onome kakvo je bilo. Prije se moglo zagrijati da ne možeš bit’ u kući. A ove godine nam se, prvi put od kad smo uselili, pojavila vlaga uz rubove prozora. Prvi sam bio za ugradnju razdjelnika, jer sam očekivao da će nam to donijeti uštede, a sad sam prvi za to da ih skinemo. Godinama sam radio u inozemstvu i navikao sam da kad nešto pošteno platim, zauzvrat dobijem i poštenu uslugu, kaže Silić.




Grijanje je tema od koje se kosa na glavi diže i njihovim susjedama, Jeleni Miletić, Sofiji Kozina i Ruži Galić, koje smo zatekli na zajedničkoj kavi i ćakuli u stanu Miletićevih. 


– To je strašno, šumi iz radijatora do dva, tri sata ujutro. Ne možemo spavati, a ako želimo čuti TV ili radio moramo ugasiti grijanje. Uz sve to, nismo se cijelu zimu pošteno ogrijali, kažu uglas tri susjede.



– Ugradili smo razdjelnike, očekujući uštedu na grijanju i pravedniju raspodjelu troškova, a dobili smo hladne radijatore i nepodnošljivu buku, riječi su kojima Snježana Buterin, ovlaštena predstavnica nebodera u Ulici Franje Čandeka 23a opisuje nevolje oko centralnog grijanja s kojima su se svakodnevno suočavali stanari od kad su u zgradu, krajem prošle godine, ugrađeni razdjelnici troškova centralnog grijanja. 


Njihov je neboder, jedna od najvećih stambenih zgrada u Rijeci, bio među 28 višestambenih objekata u sustavu centralnog grijanja iz gradskih toplana, u kojima su potkraj prošle godine ugrađeni razdjelnici, nakon prvog kruga natječaja za sufinanciranje iz sredstava Grada Rijeke i Fonda za zaštitu okoliša. Odaziv stanara bio je, kaže Buterin, više nego dobar pa su razdjelnici ugrađeni u više od 90 posto od ukupno 157 stanova u neboderu. Postignuta cijena na natječaju bila je također zadovoljavajuća, odabrana je ponuda tvrtke Ti-San, te su, unatoč tome što je sezona grijanja već bila u punom jeku, razdjelnici ugrađeni u roku od svega tjedan dana. 


– Stanari su bili i više nego zadovoljni cijenom, ugradnja je tekla brzo i ispočetka se sve činilo u redu. Vjerovali smo da ćemo tom investicijom napokon riješiti pitanje raspodjele troškova na najpravedniji način. No, već pri ponovnom puštanju sustava u rad počeli su problemi. Kao prvo, iz radijatora i cijevi dopire nesnosan šum, danju i noću. Nitko nas prije ugradnje nije upozorio na mogućnost takve pojave. Isto tako, u dobrom dijelu stanova postalo je gotovo nemoguće postići one temperature kakve smo imali prije ugradnje razdjelnika. Jasno mi je da se snižavanjem temperature u stanovima manje troši, ali onaj tko si to može priuštiti trebao bi imati mogućnost da temperaturu podesi onako kako on želi. Sada se ne može postići temperatura viša od devetnaest-dvadeset stupnjeva. Ljudima je hladno u stanovima, posebno starijima i onima koji imaju malu djecu, kaže Buterin. 


Zatvoriti radijatore!


Dodatni problem je i nejasna raspodjela troškova, ističe, odnosno nelogični računi za promjenjivi dio troškova grijanja. Tako stanarima u stanovima iste veličine, bez da su znatno mijenjali navike grijanja, dolaze računi čiji se iznosi razlikuju u stotinama kuna. 


– Individualne razlike su ogromne, a ljudi se uglavnom, barem tako mi oni sami tvrde, ne ponašaju bitno drugačije nego prije. Isto tako, oni koji nisu ugradili razdjelnike plaćaju manje od nekih koji jesu. Prema podacima iz Energa zgrada u cjelini doista je u prva dva mjeseca potrošila znatno manje, ali bojim se da ta ušteda nije najpravednije raspodijeljena, a upitna je i korist od uštede kad se ljudi u stanovima smrzavaju. Poanta ugradnje razdjelnika ne bi trebala biti ta da se uštedjeti može samo na način da potpuno isključite radijatore. Nakon svega dobar dio stanara čak razmišlja o tome da razdjelnike i termostatske ventile za iduću sezonu uklone i vrate se na stari način obračuna troškova. Razočarani smo, hladno nam je, a uštede su upitne, zaključuje Buterin, dodajući kako je u razgovoru s predstavnicima još nekoliko zgrada koje su ugradile razdjelnike saznala da i oni imaju problema sa zagrijavanjem. 


Iz tvrtke Ti-San, koje je ugradila razdjelnike i termostatske ventile u neboderu u Čandekovoj, tvrde kako je uzrok pojavi buke iz instalacija i problemima sa zagrijavanjem prvenstveno u samom sustavu centralnog grijanja u zgradi. No, problemi, prema riječima direktora Petra Fruka, nisu nerješivi. 


 Debalans sustava


U mnogim zgradama na riječkom području postoji debalans čitavog sustava uzrokovan prije svega ponašanjem suvlasnika u prošlosti, točnije deinstaliranjem ili blokiranjem radijatora, zbog čega je poremećena ravnoteža sistema. 



U 28 zgrada na području Rijeke, koliko ih je ugradilo razdjelnike, prema podacima Energove službe za korisnike zabilježeno je tek nekoliko primjedbi građana, a većina se odnosi na raspodjelu utroška, za što su, ističu u Energu, odgovorne tvrtke Tisan ili Brunata. O pojavi buke nisu zaprimili pritužbe, ali savjetuju građanima da se putem svojih upravitelja obrate navedenim tvrtkama koje garantiraju tehničku ispravnost postavljenih uređaja.


Iako je, kažu u Energu, još rano za konkretne informacije o učinkovitosti postavljenih uređaja, u slučaju nebodera u Čandekovoj prvi rezultati pokazuju značajno smanjenje potrošene energije, a time i manje izdatke za stanare. Konkretno, u usporedbi troškova za siječanj i veljaču ove godine u odnosu na iste mjesece prošle godine, zabilježen je pad potrošnje u odnosu od čak 151.341 kWh, odnosno 39 posto, što preračunato u kune, predstavlja smanjenje od čak 62.255 kuna za samo dva mjeseca grijanja. Temperaturna razlika između 2010. i 2011. pri tom je u siječnju iznosila dva stupnja celzija, a u veljači samo 0,5 stupnjeva, stoga u Energu zaključuju da stanari F. Čandeka 23 A zaista dobro koriste razdjelnika u praksi i time ostvaruju znatne uštede. Dodatna potvrda ušede, ističu, vidljiva je i usporedbom potrošnje sa susjednim, identičnim neboderom, na kućnom broju 23b, gdje razdjelnici nisu ugrađeni, a čiji su stanari u siječnju i veljači potrošli preko 140.000 kWH više energije za grijanje. 



Pumpe u sustavima predviđene su za točno određena opterećenja i kad se to poremeti dolazi do problema. Isto tako, sad kad su ugrađeni termostatski ventili, ljudi kad sunce zagrije dio zgrade, počnu zatvarati ventile. Smanjuje se protok vode, a pumpe rade istom snagom, zbog čega dolazi do previsokih tlakova u dijelovima sistema i pojave šumova. Ono što treba učiniti je da se sustav temeljito ispita i izmjere svi parametri rada, na temelju kojih se onda ugrađuju odgovarajući ventili za balansiranje koji omogućuju postizanje optimalnih razlika u pritisku između polaska i povrata vode u sustavu. Još bolji rezultati postigli bi se ugradnjom pumpi koje automatski reguliraju pritisak, čime se znatno štedi energija za njihov rad, te se takva investicija isplati u roku od svega nekoliko godina. Što se temperature u stanovima tiče, moguće je da u pojedinim stanovima u ovako debalansiranom sustavu postoje problemi sa zagrijavanjem, ali balansiranjem sustava i taj bi problem bio riješen, kaže Fruk, ponavljajući kako prije svega sustav treba temeljito ispitati, pa tek na temelju toga pristupiti konkretnim zahvatima. 


Iako su problemi prema njegovim riječima rješivi, ipak zahtijevaju dodatna ulaganja, a kako ističe Snježana Buterin, stanari su o mogućnosti njihove pojave trebali biti obaviješteni na vrijeme, s obzirom na to da se i prije ugradnje razdjelnika i termostatskih ventila znalo da je sustav grijanja u zgradi zastario i u kakvom je stanju. U tom bi slučaju, raspolagali svim podacima o mogućim koristima, ali i problemima koje ugradnja razdjelnika donosi pa bi sami mogli procijeniti žele li ih ili ne. 


– Prije ugradnje iz Energa i iz tvrtke odabrane na natječaju govorilo se samo o pozitivnim učincima. Zato sada imamo osjećaj da smo naprosto prevareni, zaključuje Buterin.