Prosvjed upozorenja

Prava ili obustava: Radnici Jadrolinije spremni na štrajk u špici turističke sezone

Marinko Glavan

Snimio Silvano JEŽINA

Snimio Silvano JEŽINA

Zatvorenici u Hrvatskoj imaju veća prava nego pomorci na Jadrolinijinim brodovima. Zatvorenicima su zajamčena tri obroka dnevno i odmor, a pomorci nemaju ni to, upozorava Tomislav Urlić. Pozivaju Upravu i Vladu na pregovore



RIJEKA  Štrajk u srcu turističke sezone, ukoliko se ne ispune njihovi zahtjevi, najavili su radnici Jadrolinije na prosvjednom skupu održanom ispred upravne zgrade nacionalnog brodara u Rijeci, u organizaciji Sindikata pomoraca Hrvatske i Nezavisnog sindikata pomoraca putničkih brodova Hrvatske.


Nekoliko desetaka okupljenih radnika na prosvjedu je zatražilo kolektivni ugovor za zaposlenike na kopnu, te završetak kolektivnog pregovaranja za pomorce na brodovima Jadrolinije, povećanje plaća, odnosno njihovo usklađivanje sa Zakonom o radu i Međunarodnom konvencijom o radu pomoraca, usklađivanje pomorskog dodatka i hranarine s rastom troškova života, izgradnju novih brodova za međunarodne i domaće linije, kako bi Jadrolinija mogla konkurirati inozemnim brodarima nakon liberalizacije tržišta.


Loši uvjeti na brodovima


– Pozivamo upravu, koja uporno ignorira sve naše zahtjeve, resornog ministra Sinišu Hajdaša Dončića i predsjednika Vlade Zorana Milanovića na pregovore i pronalaženje rješenja. Za sad nismo najavili štrajk, što nam se stavlja kao krimen, ali ukoliko se naši problemi ne riješe, koncem srpnja i početkom kolovoza organizirat ćemo pravi štrajk – najavio je Tomislav Urlić, predsjednik Nezavisnog sindikata pomoraca putničkih brodova Hrvatske, istaknuvši kako je plaća mornara na brodovima Jadrolinije 2.351 kunu, što je debelo ispod zakonom propisane minimalne plaće, a da sa svim prekovremenim satima i ostalim dodacima jedva doseže »minimalac«. Kao jedan od najvećih problema naveo je i uvjete života i rada na brodovima.




– Zatvorenici u Hrvatskoj imaju veća prava nego pomorci na Jadrolinijinim brodovima. Zatvorenicima su barem zajamčena tri obroka dnevno i odmor, a pomorci nemaju ni to, jer je sve prepušteno zapovjedniku, ovisno o slobodnom vremenu kojeg nema jer su u non-stop plovidbi – rekao je Urlić, pozvavši još jednom predsjednika uprave Alena Klanca, ministra Hajdaša Dončića i premijera Milanovića da sjednu za pregovarački stol.


U slučaju da upozorenje radnika ne urodi plodom, radnici su spremni na nastavak industrijskih akcija – rekao je Dragomir Mucić, koordinator Sindikata pomoraca Hrvatske u Jadroliniji.



Žalosno je da se nakon trideset i sedam godina rada ovako osjećam. Plače mi se kada pomislim što nam se događa, kazao nam je na prosvjedu Pavo Kanjuo, dugogodišnji vođa palube na brodovima Jadrolinije. – Uprava nam stalno nešto obećava, a od toga nikad ništa. S gotovo četiri desetljeća na brodovima zarađujem četiri i pol tisuće kuna mjesečno. Ne samo da nemamo novi kolektivni ugovor, nego se ni stari ne poštuje. Umjesto toga izloženi smo stalnim prijetnjama, mobingu i šikaniranju. Ne plaćaju nam prekovremeni rad i krše naša prava na sve načine – kaže Kanjuo.


Uprava ih ignorira


– Optimist sam po prirodi pa se nadam da će ovo okupljanje rezultirati sjedanjem za stol i dogovorom. Prije svega tražimo završetak kolektivnog pregovaranja o Nacionalnom kolektivnom ugovoru, što predsjednik uprave Klanac uporno izbjegava. Ne samo zbog nas koji smo sada tu, nego i zbog Jadrolinije u cijelosti. Ukoliko ne izborimo nacionalni kolektivni ugovor za brodove u kabotaži, po liberalizaciji tržišta očekuje nas dolazak nelojalne konkurencije, što će uništiti Jadroliniju. Također, tražimo kolektivni ugovor i za naše kolege i kolegice koji rade na kopnu, te usklađivanje plaća i dodataka, što nije mijenjano od 2008. godine. Ja kao zapovjednik s više od četrdeset godina staža zarađujem 7.800 kuna, dok je plaća »timunjera« jedva tri i pol tisuće kuna, a mornara niti dvije i pol tisuće. Ukinuta je linija Dubrovnik – Rijeka, čime je izgubljeno 150 radnih mjesta, a novog broda nema na vidiku, iako stalno slušamo obećanja. Ako uprava ne bude imala sluha, od naših 550 članova u Jadroliniji, njih više od 470 potpisalo je anketu za nastavak industrijskih akcija, uključujući i štrajk, na koji su spremni i u Nezavisnom sindikatu – rekao je Mucić.


Snimio Silvano JEŽINA


Snimio Silvano JEŽINA



Podrška cestara i NSH-a


Radnike Jadrolinije u Rijeku je došao podržati i predsjednik Sindikata cestara Mijat Stanić, koji je kazao kako se prava radnika Jadrolinije grubo krše, kao i u sličnim državnim tvrtkama u resoru prometa koje su devastirane još za vrijeme bivšeg ministra Božidara Kalmete.


– I ovdje se dogodila velika pljačka, a nova vlast i ministar Hajdaš Dončić ništa od toga nisu riješili. Niti jedan slučaj nisu ni počeli rješavati, a kamoli ga priveli kraju. Nemaju nikakve volje raščistiti pljačku iz prošlosti. Jadrolinija nije u teškoj situaciji zbog radnika, nego zbog nesposobnih uprava. Oni koji ne znaju, ne mogu kvalitetno upravljati tvrtkom. Nadam se samo da će, pod pritiskom EU-a, država u javnim poduzećima konačno početi zapošljavati sposobne ljude, temeljem transparentnih javnih natječaja – rekao je Stanić.


Podršku radnicima Jadrolinije u Rijeci je izrazio i Krešimir Sever, predsjednik Nezavisnih sindikata Hrvatske, kazavši kako Jadrolinija već godinama preživljava na leđima svojih radnika.


– Radnicima je sada prekipjelo. Odgovornost je na upravi i Vladi, koje radnike guraju u industrijske akcije zbog toga što ih ne poštuju, kada je riječ o kolektivnim ugovorima, plaćama te uvjetima života i rada, iako oni na svojim leđima nose Jadroliniju. Ona može biti profitabilna, ali umjesto toga je zapostavljena i nespremna za dolazak konkurencije. Upozorili smo ministre pomorstva i turizma na probleme radnika Jadrolinije, ali oni ne reagiraju, iako će sutra, ukoliko dođe do štrajka,  prozivati te ljude zbog kolapsa prometa u turističkoj sezoni – rekao je Sever.


Prosvjed radnika Jadrolinije nastavljen je dijeljenjem letaka putnicima u svim trajektnim lukama i agencijama Jadrolinije, u kojima su navedeni razlozi prosvjeda i mogućih daljnjih akcija.