Riječki "waterfront"

Nova Delta i Porto Baroš: Zeleni otok za urbani život

Darko Pajić

Međunarodni žiri je među 14 rješenja, odabrao projekte Studia 3LHD iz Zagreba, tvrtke PORTICUS iz Splita i projekt grupe arhitekata pod vodstvom prof. Hrvoja Njirića. Početkom 2014. godine krenut će se u potragu za investitorom, koji će odlučiti koji će od tri projekta biti konačno realiziran 



RIJEKA Na natječaju za izradu idejnog urbanističko-arhitektonskog rješenja za uređenje Delte i Porto Baroša izabrana su tri jednakovrijedne prve nagrade za tri moguća urbanističko-arhitektonska rješenja za prenamjenu lučkog područja u urbane sadržaje, te je po prvi puta poznat i mogući izgled riječkog »waterfronta« s atraktivnim vizualnim simulacijama nove riječke gradske četvrti. Naš list donosi dio rješenja, ideja i vizija iz tri najbolja rada, a riječ je o projektima Studia 3LHD d.o.o. iz Zagreba, tvrtke PORTICUS d.o.o. za projektiranje iz Splita i projekta Njiric + arhitekti d.o.o./prof. Hrvoje Njirić. Zbog kvalitete prezentacije posebno priznanje dobio je četvrti rad čiji su autori hrvatski i talijanski arhitekti, koji vrlo originalno predviđaju pretvaranje Delte u pet velikih dokova, ali je za taj rad žiri ocijenio kako je na rubu stvarnosti, odnosno nerealan u segmentu cijene i izvedivosti. U tom kontekstu dovoljno je napomenuti kako se ukupna razina investicije u prenamjenu Delte i Porto Baroša procjenjuje na oko 200 milijuna eura, što je brojka koju treba uzeti s rezervom, jer će sve ovisiti o konceptu, kao i izboru investitora, koji bi mogao biti poznat krajem iduće godine.


  Rezultate arhitektonskog natječaja koji je raspisan u srpnju ove godine objavili su Lučka uprava Rijeka, Grad Rijeka i Društvo arhitekata Rijeka, a bit će javnosti predstavljeni na zajedničkoj konferenciji za novinare navedenih institucija, koja će se održati u utorak, 3. prosinca. Kako ističe predsjednik Lučke uprave Rijeka Vlado Mezak riječ je o pokretanju važne komponente Rijeka Gateway projekta u kojem će idući važan korak biti izbor koncesionara, odnosno investitora i developera projekta prenamjene Delte i Porto Baroša.


  – Mi u prvom kvartalu iduće godine planiramo raspisati natječaj za izbor investitora. Ako uzmemo u obzir da prosječno trajanje ovako velikih projekata traje do šest mjeseci, možemo očekivati da ćemo do kraja 2014. godine dobiti novog koncesionara za kontejnerski terminal na Zagrebačkoj obali čiji je natječaj u tijeku, ali i završiti priču s koncesioniranjem područja na području Delte i Porto Baroša čime bi Rijeka Gateway projekt postigao svoju dugo očekivanu završnicu. Kad je riječ o Delti i Porto Barošu sada imamo tri najbolje ocijenjena projekta, te će na budućem investitoru biti izbor jednog od ova tri projekta, koji će se zatim dalje razrađivati u suradnji s nadležnim odjelima Grada Rijeke i Lučke uprave, ističe Mezak, koji nije želio detaljnije ulaziti u opis ponuđenih urbanističko-arhitektonskih rješenja.




  Svaki od njih je atraktivan i zanimljiv na svoj način, jer se po prvi put pruža uvid kako bi u bliskoj budućnosti moglo izgledati novo riječko gradsko središte. U završnom krugu natječaja bilo je ukupno 14 radova


__________________________________


STUDIO 3LHD D.O.O., ZAGREB: Akvarij na rubu šetnice uz more


    Obrazloženje žirija: Autori su natječajni rad usavršili na više razina, odnosno razvili kao potpuni sustav koji uključuje održivost kao produktivan faktor poboljšanja grada. Projekt uspostavlja novi »ekološki« koridor koji stvara i razvija novu topografiju između sjevernih i južnih dijelova Delte. U novoj topografiji autori naglašavaju dva repera, auditorij i komercijalni centar na sjevernom rubu, te akvarij na rubu šetnice uz more. Oblikovanje stanice za pročišćivanje otpadnih voda kreativno rješava jedan od glavnih problema u području. Kontinuitet javnog prostora ostvaruje se valovitim oblikovanjem umjetnog krajolika koji prekriva stanicu za pročišćivanje otpadnih voda. Projekt nastoji interpretirati morfologiju gradskog bloka uvodeći meandrirajuće geometrije i otvarajući unutrašnja dvorišta. Međutim, projekt nije pretjerano uvjerljiv u previse razvijenim unutrašnjim dvorištima i neuspješnom razlikovanju interijera i eksterijera blokova. Projektu nedostaje istaknutije pročelje na rivi, dok je artikulacija javnog prostora uz more, podignute palube s pogledom na luku i višeetažnom rivom, uspješna.

__________________________________


    PORTICUS D.O.O. ZA PROJEKTIRANJE, SPLIT: Otok omeđen novim kanalima


     Obrazloženje žirija: Žiri smatra pojedine karakteristike projekta vrijednim doprinosom cjelokupnom natječaju. Prva je karakteristika uspješna integracija parka i izgrađene zone područja, a druga fleksibilnost plana koja omogućuje faznu izgradnju. Koncept je projekta svojevrsni oblik deurbanizacije, više nego intenzivne urbanizacije područja, i to se može razumijeti kao snažan stav koji postavlja pitanje do koje mjere grad Rijeka zapravo treba razvijati ovaj dio grada. S druge strane, ono što žiri smatra problematičnim su lučke »super-strukture«, uvođenje prostranog sustava širokih kanala, kao i prostorna definicija klastera koji nisu dovoljno čitljivi. Nadalje, žiri smatra prijedlog novog lukobrana ekstravagantnim i suvišnim. Ukoliko je tema projekta park koji okružuje klastere, oni bi mogli biti veće gustoće, i trebao bi postojati kontinuitet parka čitavim teritorijem, umjesto da je podijeljen u pet manjih parkovnih površina povezanih uskim mostovima. Veličina kanala trebala bi se nanovo propitati.

__________________________________


     NJIRIC + ARHITEKTI D.O.O./PROF. HRVOJE NJIRIĆ: Mreža zgrada u “flexi” blokovima 


     Obrazloženje žirija: Riječ je o posve sveobuhvatnom natječajnom projektu, domišljato artikuliranom i detaljno razrađenom. Projekt predlaže mrežu »flexi« blokova, odnosno poboljšanu tipologiju koja mutira iz zatvorenog bloka u samostojeću zgradu, s mogućnošću bivanja oba oblika. Mali gradski blok stvara gradsku strukturu koja nudi niz interpretacija. Projekt predlaže dodatne javne/zajedničke programe unutar blokova, kao poruku Gradu za aktivnim sudjelovanjem u uređenju i razvoju područja, uvodeći mrežu javnih sadržaja. Predloženi dijagram faznosti vrlo je ostvariv. Dijagram faznosti započinje razvojem marine, zatim razvojem okolne infrastrukture. U međuvremenu, investitor može razvijati dijelove projekta dok se ostatak parcele, primjerice koristi tijekom Mediteranskih igara. Projekt usvaja taktiku transformiranja svakog problema ili prepreke zatečene na parceli u instrument projektiranja. Tekstualno obrazloženje izuzetno je kritično po pitanju hrvatske birokratsko-političke situacije, pokazujući da arhitektonska disciplina može ponuditi rješenja takvoj situaciji, i prenijeti optimizam koji se artikulira arhitektonskim sredstvima.  

__________________________________


POSEBNA NAGRADA:  Delta u 5 dokova 


    » AUTORI: Matteo Ghidoni, Caterina Gerolimetto, Eduard Katačić i Ivana Katurić

     Obrazloženje žirija: Ovaj je projekt do određene mjere teoretski rad koji istražuje povijest mjesta, argumentirajući kako će nova era Hrvatske u Europskoj uniji zahtijevati radikalnu intervenciju u sam teritorij Delte. Slijedeći taj argument, drastično preoblikovanje rive bi jedino zadovoljilo ovu premisu, i odgovorilo na povijesne uvjete. Projekt bi se trebao čitati kroz četiri karakteristična elementa: park, koji unosi identitet u područje, tržnicu, koja je smještena južno od glavne prometnice, kroz treći i najistaknutiji element, južnu Deltu koja je preoblikovana u pet »dokova« i konačno marinu. Dijalektički odnos mora i pristaništa unosi u projekt vlastito značenje i logiku, dijelom nastanjujući more različitim plutajućim i mobilnim strukturama. Prijedlog je pozitivan doprinos idejama natječaja, ipak ostajući na rubu stvarnosti. Projekt nije realističan u pogledu troškova i izvedivosti, pogotovo ako promatramo faznost izgradnje građevine duge 500 široke 6 metara.