Realizirati ugovoreno

Navozi su puni: Uljaniku i 3. maju treba još oko tisuću brodograditelja

Orjana Antešić

Snimio Silvano JEŽINA

Snimio Silvano JEŽINA

Mahom  se radi o zavarivačima, brodomonterima i brodocjevarima.  »Viktor Lenac« iskazuje  potrebu za zapošljavanjem još 150 radnika



S ukupno 21 brodom u knjizi narudžbi do 2018. godine, od kojih bi se njih sedam trebalo isporučiti u ovoj godini u riječkom i pulskom brodogradilištu, Uljanik grupa, s tim proizvodnim ciklusom u koji su ušli, definitivno iskazuje najveću potrebu za uvozom radne snage deficitarnih brodograđevnih zanimanja. Da bi realizirali ovogodišnju proizvodnju, na trećemajskim i pulskim navozima trebaju dodatnih oko tisuću radnika, mahom zavarivača, brodomontera i brodocjevara.


Promijeniti logiku


– Drago mi je što smo naišli na razumijevanje kod resornog ministarstva za povećanjem kvote uvoza potrebne radne snage. Pored dobre politike izdavanja radnih dozvola za strance, ono o čemu Hrvatska treba dugoročno razmišljati i na čemu treba raditi jest kvalitetnija koordinacija između obrazovanja i gospodarstva, kako bi iz našeg sustava školstva dobijali kadrove kakve domaće gospodarstvo realno treba, kazao je  jučer Hrvoje Markulinčić iz Uljanik grupe. Prema njegovim navodima, Uljanik grupa će tijekom i ove godine kroz internu edukaciju i prekvalifikacije, a u suradnji sa Zavodom za zapošljavanje, sa burze »povući« i osposobiti stotinjak potrebnih radnika, no to je još uvijek daleko premalo od onog što na riječim i pulskim navozima trebaju da bi realizirali sve ugovorene poslove.



Brodosplit bi zaposlio tristotinjak radnika?


Iz Brodosplita podsjećaju kako su još krajem 2014. godine zatražili sveukupno 2.500 radnih dozvola za strance koje bi se aktivirale prema potrebi proizvodnog procesa. Uglavnom im fale proizvodni radnici, kao što su zavarivači, brusači, pjeskari, radnici na brodoobradi, ljevači i slično. Jučer nismo uspjeli doći do informacije koliko točno u ovom trenutku u splitskom škveru  nedostaje radnika, no neslužbeno se može čuti da  se radi o njih tristotinjak koje bi odmah zaposliti na gradnji čeličnih brana za »Vrata Venecije«.





Markulinčić navodi kako bi trebalo početi razmišljati i o promjeni logike kod odobrenja kvota za uvoz radne snage, po uzoru na neke druge zemlje Europske unije. Drugim riječima, da se te kvote ne odobravaju i ne »blokiraju« za razdoblje od punih godinu dana jer je ponekad teško predvidjeti kako će se u tom vremenu kretati potrebe za deficitarnom radnom snagom odnosno kako će se otvarati novi poslovi, a isto tako proizvodnja u određenim branšama ima tijekom godine svoje cikluse i »peakove«.  


Interventni uvoz


U tom bi kontekstu dobrodošao institut takozvanog interventnog uvoza, prema točno određenim potrebama u određenim, kraćim razdobljima. Markulinčić se osvrnuo i na zamjerke da će ta strana radna snaga uzeti posao hrvatskom radniku.


– To naprosto nije točno. Dapače, ti ljudi upravo će omogućiti našem radniku u brodogradilištu, uvjetno rečeno »finijih« zanimanja kao što su hidrauličari, električari i razni monteri-opremaši da obave svoj dio posla na brodskom trupu, a svi zajedno s ciljem da se brod kvalitetno i na vrijeme završi i isporuči, zaključio je Markulinčić.


Kako doznajemo, i u drugom kvarnerskom brodogradilištu, »Viktoru Lencu« ove se godine ukazuje potreba za angažmanom dodatnih oko 150 radnika, uglavnom zavarivača, skelara i cjevara.